پايگاه مبلغ نت

مباحثه بهترين شيوه تبليغات ديني

تاریخ انتشار:
با توجه به تاثيرگذاري گسترده نهادهاي ديني و تبليغي ضرورت بازنگري و به روزرساني فعاليت اين نهادها در جامعه امروز ايران بيشتر احساس مي شود. پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله وسلم نخستين پيام رسان آموزه هاي اسلامي محسوب مي شود.
مباحثه

با توجه به تاثيرگذاري گسترده نهادهاي ديني و تبليغي ضرورت بازنگري و به روزرساني فعاليت اين نهادها در جامعه امروز ايران بيشتر احساس مي شود.
پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آله وسلم نخستين پيام رسان آموزه هاي اسلامي محسوب مي شود. ايشان با حسن خلق، پاكي و صفاي باطن و با استفاده از ابزارهاي مناسب و روشهاي تبليغي آن روز به بهترين وجه ممكن حقايق اسلامي را اطلاع رساني كردند.
سازمانها و نهادهاي مختلفي از جمله رسانه‌ها در راستاي تبليغات ديني فعاليت مي‌كنند ولي هنوز بين اهداف اين تبليغات و نتايج آن در جامعه فاصله زيادي وجود دارد و چنانچه تبليغات ديني به شيوه‌اي صحيح و اصولي انجام شود، نتايج تربيت ديني در سطح جامعه به خوبي بروز و ظهور پيدا مي كند.
همچنين با نگاهي به ميزان ناهنجاري‌هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه مي‌توان به عملكرد مثبت يا منفي نهادهاي تبليغي و ديني پي برد و مطمئناً زماني يك نهاد تبليغي مي تواند در جامعه تاثيرگذار باشد كه خود شناخت صحيح و دقيقي از آموزه‌هاي ديني و مشكلات فرهنگي جامعه داشته باشد
حضرت امام (ره) با استدلال‌هايي از جمله اينكه «تبليغات كه همان شناساندن خوبي‌ها و تشويق به انجام آن و ترسيم بدي ها و نشان دادن راه گريز و منع از آن است از اصول بسيار مهم اسلام عزيز است»
همچنين مقام معظم رهبري نيز در توصيه اي گفتند: شما امروز با ابزارها و شيوه‌هاي بسيار پيشرفته دشمن و تبليغات گسترده و امكانات بي‌حد و حصر كه در كينه‌توزي با اسلام و معارضه با بيداري اسلامي به كار مي رود، روبرو هستيد و بايد از توكل و توان مقدس خود و ظرفيت علمي و تبليغي كشور و به خصوص حوزه‌هاي علميه بهره گيريد و وظيفه تاريخي خود را كه بي شك با نصرت الهي و پيروزي حق همراه خواهد بود به بهترين شيوه به انجام رسانيد.
ايشان همچنين هدف عمده تبليغات اسلامي را معرفي انديشه تابناك اسلام به ديد روشن بينانه عموم مردم به خصوص جوانان دانستند و گفتند: نسل جوان ايران اسلامي ذخيره سرشاري از ايمان و شوق و طراوت و استعداد است و مسئولان تبليغات ديني كشور بايد پاسخگوي اين ظرفيت و نياز عظيم باشند.
با اين توصيف از مهمترين اهداف كلي تبليغات اسلامي مي‌توان به احيا و اشاعه انديشه اسلامي، دفاع از اصول اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي، شناخت توطئه‌هاي فرهنگي- تبليغي بيگانگان، گسترش كمي و كيفي ديني مردم و سنت‌هاي ملي، تلاش براي هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانه‌هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه‌اي، تاسيس و اداره موسسات فرهنگي و هنري، آموزشي و مراكز دانشگاهي و همكاري با ساير مراكز دانشگاهي موجود به منظور تربيت مبلغان، هنرمندان، سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور اشاره كرد.
: البته ترديدي نيست با توجه به اهداف بلند فرهنگي و تبليغي كه نظام جمهوري اسلامي دنبال مي كند وضعيت موجود با مطلوب آن فاصله زيادي دارد و نياز به تحول اساسي و توسعه در فعاليت‌هاي تبليغي كشور به وضوح احساس مي شود.
سرمايه گذاري علني دشمنان اسلام در جهت ترويج فرهنگ ابتذال و مبارزه با فرهنگ غني اسلام به نحوي است كه آنان به اين وسيله مي خواهند با براندازي فرهنگ هاي اصيل بين مردم و فرهنگشان فاصله ايجاد كنند ولي بر خلاف تلاش هاي دشمن، هنوز رنگ و بوي مذهب و دين گرايي در جامعه وجود دارد كه همه برگرفته از همين اندك سرمايه ايجاد شده در راستاي ترويج فرهنگ ديني است.
با نگاهي اجمالي به نهادهاي ترويجي فرهنگ ديني مي توان دريافت يكي از گروه هاي تبليغي و تاثيرگذار در امر اطلاع رساني ديني برنامه سازان و رسانه ها هستند.
بي شك تبليغات در ايجاد رغبت و انگيزه در مردم براي انجام امور ديني و فرهنگي بسيار موثر است و رسانه و دين تاثير متقابلي برهم دارند، از سويي رسانه ها تاثير عميق و گسترده اي بر دين و اخلاق جامعه باقي مي گذارند و از سويي مجبورند در كاركردهاي ذاتي خويش آموزه و خطوط قرمز ديني را مراعات كنند.
با اين وجود تبليغات ديني به شيوه ها و شكل هاي متفاوتي براي نتيجه بخشي بيشتر و بهتر در اذهان عمومي طرح مي شود. گاه اين تبليغات به شيوه هاي ضمني و محتوايي و گاه به شيوه غيرمستقيم براي تبليغ و ترويج مفاهيم و آموزش ديني با حساسيت و بازتاب هاي منفي رو به رو خواهد شد. بنابراين استفاده از شيوه هاي غيرمستقيم مخاطبان را ناخواسته با خود همراه مي كند و با گذشت زمان، خود فرهنگي پايدار را به وجود مي آورد.
با اين توصيف بايد گفت در دنياي مدرني كه با محور قرار دادن ارتباطات انساني سعي در حاشيه قرار دادن ارتباط با خداوند دارد بايد تلاش كنيم تا به اصالت خود بازگرديم و اگرچه تاكنون فعاليت هاي زيادي در جهت تبليغ و معرفي آموزه هاي ديني انجام شده است اما ظرفيت هاي به وجود آمده پس از انقلاب اسلامي قطعاً بيشتر از اين مقدار است و بايد با بهره گيري از بستر موجود به خوبي براي تبليغ اسلام از آن استفاده شود و همچنين از نگاه بازرگاني و تجاري به امر تبليغات ديني كه يكي از بزرگترين آفت هاي اطلاع رساني است بپرهيزيم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.