آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد:

سه وظیفه مهم حوزه و روحانیت در عصر کنونی/ تخصص محوری نظام آموزشی حوزه یک ضرورت است

تاریخ انتشار:
رئیس قوه قضائیه با اشاره به سه وظیفه مهم حوزه و روحانیت در عصر کنونی، بر شناسایی و مدیریت استعداد های حوزوی و رویکرد تخصصی به نظام آموزشی حوزه تاکید کرد.
آملی لاریجانی

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، آیت الله آملی لاریجانی، در اختتامیه پنجمین جشنواره علامه حلی حوزه علمیه تهران، در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی، با تقدیر از اهتمام مسئولین استانی حوزه های علمیه در توسعه تحقیق و پژوهش، گفت: وظیفه حوزه های علمیه و روحانیت در سه اصل مهم خلاصه می شود.

رئیس قوه قضائیه، تفقه و فهم دین را اولین وظیفه حوزویان دانسته و تصریح کرد: تبیین دین عمده ترین هدف معصومین(علیهم السلام) بوده، و لذا فهم کتاب و سنت رکن اصلی وظایف حوزه و روحانیت به شمار می رود.

وی در توضیح وظیفه دوم حوزه و روحانیت، گفت: تبلیغ دین، دومین وظیفه است، چرا که اگر دین تبلیغ نشود آنچه که ما از معارف اسلامی تحصیل کرده ایم، بدون استفاده خواهد ماند.

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: سومین وظیفه ای که متوجه حوزه های علمیه و روحانیت است، توجه ویژه به مسائل سیاسی در نظام جمهوری اسلامی است، نظامی که ولایت فقیه از ارکان مهم آن می باشد و مجلس خبرگان و قضات نیز نقش موثری در مدیریت کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی دارند؛ بنابراین همگی افرادی که در این مناصب و مسئولیت ها حضور دارند، دارای اجتهاد علمی و فقهی بوده و از حوزه های علمیه برخاسته اند.

عضو خبرگان رهبری افزود: حوزویان علاوه بر این که در مسیر اجتهاد قدم بر می دارند، باید در کسب معرفت دینی نیز بسیار خبره و مسلط و در مسیر علمی و پژوهشی به مسئله معرفت دین توجه داشته باشند

رئیس دستگاه قضایی با ابراز خرسندی از فعالیت های پژوهشی در حوزه، گفت: وجود طلاب و فضلای موفق در حوزه های علمیه قم و تهران آینده روشنی را نوید می دهد.

وی با اشاره به اهمیت کار پژوهشی، خطاب به مدیران و اساتید حوزه گفت: اولین قدم در این راستا شناخت استعداد ها است، چرا که استعداد های طلاب بسیار متنوع است و چون ما نمی توانیم همه استعداد ها را با برنامه ای مشترک مدیریت کنیم، لذا باید استعداد ها را به تفکیک موضوع، شناسایی کرده و همین امر مقدمه ای مهم در شروع کار های پژوهشی است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با تاکید بر تخصصی کردن ساختار آموزشی حوزه های علمیه، افزود: ما نیازمند فضلایی هستیم که اندیشه های نو تولید کنند، نیازمند اساتید بزرگ هستیم که مطالب علمی را به خوبی تقریر کرده و همچنین طلاب توانمندی که بتوانند به تبلیغ معارف علمی و اندیشه ای بپردازند، بنابراین همه این موارد نیازمند تحصصی کردن رشته های حوزوی است، و لذا توصیه می کنم بحث تفکیک کار های پژوهشی در برنامه ریزی مدیران و مسئولان امر قرار گیرد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: طلاب و فضلا سرمایه های حوزه هستند و باید برای آن ها برنامه ریزی دقیق صورت گیرد تا بتوانند با اولویت بندی کار های پژوهشی، در آینده پاسخ گوی جامعه باشند.

رئیس قوه قضائیه در پایان با تاکید بر لزوم احیای آثار علمای شیعه، خاطر نشان کرد: شاید کمترین زمانی را که مسلمانان به کار علمی مشغول بوده اند را 1400 سال برآورد می کنند. هم اکنون در کتابخانه هایی همچون کتابخانه حوزه علمیه نجف آثار علمی خطی و بسیار غنی موجود است که متاسفانه هنوز به طبع نرسیده اند، لذا معتقدم یکی از مهم ترین کارهای پژوهشی در حوزه های علیمه، احیای تراث علمی است که می تواند نقش بسزایی در رشد و شکوفایی حوزه ها داشته باشد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.