13 وئن - روز جهاني مستضعفان(23خرداد)

نگاه اسلام و انقلاب به مستضعفین

تاریخ انتشار:
بر اساس بينش قرآني، قيام به قسط، انجام وظيفه، كوشش در راه خدا و خدمت به جامعه و مبارزه با مظاهر استكبار و استضعاف، سرانجامي نيكو دارد و سير تدريجي نظام هستي به سوي پيروزي و موفقيت مطلق مستضعفان است.
روز جهانی مستضعفین

مستضعف و مستكبر كيست؟

مستضعف كسي است كه بر اثر ستم‏هاي ديگران به ضعف كشيده شده است؛ خواه اين تضعيف از نظر فكري و فرهنگي باشد يا از نظر اخلاقي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي. در واقع، واژه مستضعف تعبير فراگيري است كه تمام گونه‏ هاي استعمار و استثمار را در بر مي‏گيرد. مستكبر نيز معناي عامي دارد كه تمام افراد و دولت‏هاي استعمارگر را شامل مي‏ شود؛ كساني كه تمام ملت‏ها را ضعيف شمرده و به آنها تجاوز مي‏ كنند. امروزه كشورهاي ابرقدرت به ويژه حكومت سلطه ‏گر آمريكا و اسرائيل از مصداق‏هاي برجسته مستكبران هستند و ملت‏هاي مظلومي همچون فلسطين، عراق و... از مستضعفان جهان به شمار مي ‏آيند.

رفع استكبار، هدف اصلي پيامبران

تاريخ بشر گواهي مي ‏دهد كه همه پيامبران الهي از طبقه مستضعف جامعه بودند و شعار مشترك آنها رفع استضعاف و سرنگوني قدرت‏هاي استكباري بود.

نمرود يكي از سردمداران حزب طاغوت بود كه ابراهيم نبي عليه ‏السلام با يك تبر، بساط ستمگري او را برچيد. موسي عليه ‏السلام شباني بود با يك عصا، از طبقه مستضعف جامعه كه به كمك محرومان و ستم‏ديدگان بني ‏اسرائيل شتافت و فرعون و فرعونيان مستكبر را نابود كرد.

پيامبر اكرم صلي ‏الله ‏عليه ‏و‏آله نيز در جايي به پيامبري مبعوث شد كه طبقه اشرافي و زورگو بر مردم محروم و ستم‏ديده جزيره ‏العرب حاكم بودند. به شهادت تاريخ اولين گروندگان به آيين اسلام، همين طبقه محروم و مستضعف جامعه بودند؛ زيرا آيين پيامبر، نفي حاكميت و سلطه بشر و پذيرش حاكميت الله و عدالت را ترويج مي ‏كرد.

حمايت پيامبر اكرم صلي‏ الله  ‏عليه ‏و‏آله از محرومان و ستم‏ديدگان

در زمان پيامبر اكرم صلي‏ الله‏ عليه ‏و‏آله، افرادي در مكه زندگي مي‏ كردند كه وابستگي قبيله ‏اي نداشتند و از حقوق مساوي با ديگر افراد بهره ‏مند نبودند. آنان از نظر اجتماعي، طبقه‏ اي پست به شمار مي ‏رفتند. اين گروه كه پشت و پناهي نداشتند، در گرايش به اسلام پيش‏گام و همواره همراه پيامبر بودند و سيره پيامبر در تمام دوران زندگي حمايت از اين افراد بود.

براي مثال، اصحاب صفّه، گروهي تهي‏دست و غريب و از هر جهت محروم بودند. به دستور پيامبر، در انتهاي مسجد، سايباني براي اسكان موقت اين مسلمانان مستمند ساخته شد. پيامبر همواره به وضع آنان رسيدگي مي ‏كرد و در حد توان به آنان آذوقه مي ‏رساند و ثروتمندان انصار را به كمك به آنان تشويق مي‏ كرد.[1]

ضرورت مبارزه با استكبار

پيامبران الهي همواره در طول عمرشان، تمام تلاش خود را در راه نفي ساختارهاي استكباري و اجراي عدالت به كار برده ‏اند. بنابراين، در همه زمان‏ها، مبارزه با استكبار فردي و اجتماعي، داخلي و خارجي، امري ضروري به شمار مي ‏آيد و نيازمند يافتن راه‏كارهاي مناسب و روزآمد است.

قرآن كريم در اين‏باره مي ‏فرمايد:

چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و كودكان مستضعف نمي ‏جنگيد. همانان كه مي‏ گويند: «پروردگارا! ما را از اين شهري كه مردمش ستم‏ پيشه‏ اند، بيرون ببر و از جانب خود براي ما سرپرستي قرار بده و از نزد خويش ياوري براي ما تعيين فرما.[2]

به همين سبب، مبارزه با ظالمان و ستمگران و حمايت از مستضعفان مسئله‏ اي ضروري و جدّي است. امام خميني رحمه ‏الله حمايت از مظلومان جهان؛ همچون جنبش‏هاي آزادي ‏بخش در فلسطين، لبنان، افغانستان و... را از آرمان‏هاي متعالي انقلاب اسلامي مي ‏شمرد.

نقش مستضعفان در انقلاب اسلامي

در جريان انقلاب اسلامي ايران، طبقه‏ هاي محروم و مستضعف جامعه، بزرگ‏ترين نقش را در سرنگوني رژيم شاهنشاهي، خنثي ساختن توطئه ‏هاي دشمنان داخلي و خارجي و تثبيت نظام اسلامي داشته‏ اند. از اين‏رو، انقلاب ايران را مي ‏توان يكي از مصداق‏هاي بزرگ نهضت‏هاي مستضعفان به شمار آورد.

حزب مستضعفين

امام خميني رحمه ‏الله درباره ضرورت تشكيل حزب جهاني مستضعفان چنين مي ‏فرمايد:

من اميدوارم كه يك حزب به اسم «حزب مستضعفين» در تمام دنيا به وجود بيايد و همه مستضعفين با هم در اين حزب شركت كنند و مشكلاتي را كه سر راه مستضعفين است، از ميان بردارند و در مقابل مستكبرين و چپاولگران شرق و غرب قيام كنند و ديگر اجازه ندهند كه مستكبرين بر مستضعفين عالم ظلم كنند و نداي اسلام را كه ـ حكومت مستضعفين بر مستكبرين است و وراثت ارض براي مستضعفين است ـ محقق كنند... .[3]

عدالت، راه رهايي از استضعاف و استكبار

عدالت هم استكبار را از ميان مي‏ برد و هم استضعاف را. در نتيجه، جامعه‏ اي شكل مي ‏گيرد كه در آن، نه به حق كسي ستم مي ‏شود و نه به كسي اجازه ستم ‏پذيري داده خواهد شد.

اجراي عدالت، افراط و تفريط‏ها را از ميان بر مي ‏دارد و «حيات طيبه» را براي انسان به ارمغان مي‏ آورد. عدالت، بهترين راه‏كار براي زدودن روابط ناسالم استكباري و استضعافي در جامعه است.

سرانجام مستضعفان

بر اساس بينش قرآني، قيام به قسط، انجام وظيفه، كوشش در راه خدا و خدمت به جامعه و مبارزه با مظاهر استكبار و استضعاف، سرانجامي نيكو دارد و سير تدريجي نظام هستي به سوي پيروزي و موفقيت مطلق مستضعفان است. آنان بر قلّه ‏هاي پيروزي تكيه خواهند زد و جور و ستم و استثمار و بهره‏ كشي‏ها را از هستي خواهند زدود و خود، وارثان زمين خواهند شد؛ زيرا خداوند چنين اراده كرده است كه پيشوايي و سروري جهان از آنِ مستضعفان باشد و آنان وارثان زمين شوند.[4]

اتحاد ملي و انسجام اسلامي زمينه‏ ساز حكومت جهاني مستضعفان

ـ مهم‏ترين عامل زمينه‏ ساز براي تشكيل حكومت جهاني مستضعفان، اتحاد و هم‏بستگي بين همه ملل مظلوم و مستضعف جهان و انسجام بين تمام پيروان حق ‏جوي اديان الهي به ويژه فرقه‏ هاي اسلامي است. (همانگونه که اطلاع دارید و گذشت) رهبر معظم انقلاب نيز با نام‏گذاري سال 1386 به «سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي»، ملت ايران و تمام مظلومان جهان را به اين نكته مهم و اساسي رهنمون كرد و از تمام افراد ملت و قوميت‏ها و مذاهب گوناگون ملي، بين ‏المللي خواست در سايه وحدت و برادري زندگي كنند.

ـ وحدت مسلمانان جهان يكي از آرمان‏هاي ويژه انقلاب اسلامي در سطح بين‏ المللي است؛ زيرا وجود اختلاف ميان كشورهاي اسلامي و دامنه ‏دار شدن آن سبب سوءاستفاده قدرت‏هاي استكباري و دشمنان اسلام و مسلمين مي ‏شود. مسلمانان جهان بايد هشيار باشند و براي تحقق بخشيدن به حكومت جهاني مستضعفان با الهام از اين آيه شريفه: «محمدٌ رَسُولُ اللّه‏ِ و الَّذِينَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَي الْكُفّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم»، سياست سرسخت بودن در برابر بيگانگان و مهربان بودن و اتحاد و همدلي با يكديگر را در پيش ‏گيرند.

ـ بر اساس ملاك‏هايي كه اسلام بيان كرده است، مسائلي مانند تفاوت‏هاي نژادي، قومي، مذهبي و فرقه ‏اي هرگز در اسلام مطرح نبوده است. در نتيجه، بهانه ‏اي براي تفرقه و جدايي وجود نخواهد داشت. با نفي اين امتيازها و تكيه بر يك عامل فراگير و دست‏ يافتني؛ يعني برتري بر مبناي تقوا، مسلمانان مي‏ توانند گرد پرچم توحيد درآيند و به قدرت عظيمي تبديل شوند كه در جهان حرف اول را بزنند.

اتحاد و انسجام، راهي براي رفع استضعاف

متأسفانه ابرقدرت‏ها با ايجاد موانع فراوان بر سر راه مسلمانان، راه شكوفايي بسياري از استعدادهاي نهفته آنان را سد كردند. آنان با ايجاد مراكز انحصاري و چندمليتي، نبض اقتصادي جهان را در دست گرفته و همه راه‏هاي صادرات و واردات و عرضه و توزيع و تقاضا و حتي نرخ ‏گذاري و بانك‏داري را به خود اختصاص داده ‏اند.

بي ‏شك، مهم‏ترين راه خنثي كردن اين توطئه‏ هاي بزرگ، اتحاد و انسجام همه ملت‏هاي اسلامي است تا هم به نااميدي استكبار بينجامد و هم جاده شكوفايي استعدادهاي مسلمانان هموار شود.

 

پی نوشتها:

-------------------------------

[1] مهدى پيشوايى، تاريخ اسلام، نشر معارف، چ1، 1382، ص 204.

[2] نساء: 75.

[3] تبيان، دفتر چهلم، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى رحمه‏الله، تهران، صص 139 و 140.

[4] قصص: 5؛ انبياء: 105.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.