12 یا 13 رمضان - سال‏روز ايجاد پيوند برادري ميان مسلمانان به وسيله پيامبر اعظم صلي ‏الله ‏عليه ‏و‏آله

ايجاد پيوند برادري ميان مسلمانان به وسيله پيامبر صلي ‏الله‏ عليه ‏و‏آله

تاریخ انتشار:
انتخاب علي عليه‏ السلام به عنوان برادر رسول اكرم صلي‏ الله ‏عليه ‏و‏آله، اقدامي شخصي از سوي ايشان نبود، بلكه اين كار به دستور خداوند صورت پذيرفت و نشان‏ دهنده رعايت تناسب در ايمان و فضيلت ميان دو نفر بود.
ايجاد برادري ميان مسلمانان

1. ايجاد پيوند برادري ميان مسلمانان به وسيله پيامبر صلي ‏الله‏ عليه ‏و‏آله

يكي از كارهاي مهم اجتماعي پيامبر در سال اول هجرت، ايجاد «پيوند برادري» ميان مهاجران و انصار بود كه در 12 رمضان صورت گرفت. چون اين دو گروه از مسلمانان از نظر نژاد و شغل و محيط پرورش، با هم متفاوت بودند، اين نگراني وجود داشت كه آثار فرهنگ و تفكر گذشته هنوز در فكر و ذهن گروهي باقي مانده باشد و زمينه‏ ساز اختلاف و تفرقه شود. به همين سبب، پيامبر اعظم صلي ‏الله‏ عليه ‏و‏آله تصميم گرفت اين كار را انجام دهد. 

2. برادري علي عليه‏ السلام و پيامبر اعظم صلي ‏الله‏ عليه‏ و‏آله

هنگامي كه پيامبر ميان مهاجران و انصار عقد اخوت بست، علي بن ابي ‏طالب عليه‏ السلام را برادر خود ناميد.
انتخاب علي عليه‏ السلام به عنوان برادر رسول اكرم صلي‏ الله ‏عليه ‏و‏آله، اقدامي شخصي از سوي ايشان نبود، بلكه اين كار به دستور خداوند صورت پذيرفت و نشان‏ دهنده رعايت تناسب در ايمان و فضيلت ميان دو نفر بود.[1]

3. اهداف پيامبر در ايجاد برادري ميان مسلمانان

الف) آمادگي براي پي ‏ريزي حكومت اسلامي

ـ پيامبر ميان مسلمانان پيمان برادري برقرار كرد تا جامعه‏ اي نو پديد آورد و نظامي الهي و يك ‏پارچه برپا كند. 
ـ براي رويارويي با دشمن قدرتمند بيروني و از سوي ديگر، دشمن دروني (نفس سركش) و نيز مشكلات فراوان ديگر، بايد ابتدا خود مسلمانان به درستي با يكديگر پيوند مي ‏خوردند و در برابر هم متعهد مي ‏شدند تا با همراهي، همكاري و هم ‏ياري، پيامبر را در رسيدن به اهدافش ياري رسانند. 
ـ پيامبر براي تشكيل حكومت و جامعه اسلامي، به پيمان برادري ميان دو بيگانه و پيوند اخوتي كه فاصله‏ هاي قومي و طبقاتي را از ميان ببرد، نياز داشت.[2]

ب) كمك اقتصادي به مهاجران

ـ پس از مهاجرت مردم مكه، به علت حفظ ايمان و رهايي از ستم و آزار مشركان مكه، پيامبر اسلام ميان مهاجران و انصار پيمان برادري برقرار كرد تا انصار كه ميزبان بودند، به مهاجران ياري رسانند. 
ـ پيامبر از پيوند برادري، براي كمك اقتصادي به مهاجران سود جست؛ زيرا هر يك از انصار در برابر برادر جديد خود احساس وظيفه مي‏كرد و او را در جان و مال خود شريك مي ‏دانست.[3]
ـ قرآن كريم نيز از فداكاري انصار در اين حادثه ياد كرده است:
و نيز كساني كه پيش از مهاجران در مدينه جاي گرفته و ايمان آورده ‏اند، هر كس را كه به سوي آنان كوچ كرده است، دوست دارند و نسبت به آنچه به ايشان داده شده است، در دل‏ هايشان حسدي نمي‏ يابند و هر چند در خودشان نيازي باشد، آنها را بر خودشان مقدم مي‏ دارند. (حشر: 9)

ج) جانشيني پيوند ايماني به جاي پيوندهاي قومي و نژادي

ـ تنها ملاك براي دفاع و حمايت از يكديگر در زمان جاهليت، پيوند قبيلگي يا پيمان‏ هايي و بود كه بر اساس منافع قبيله ‏اي و خويشاوندي بسته مي ‏شد.
ـ پيامبر با ايجاد پيوند برادري ميان مسلمانان، سطح روابط ميان آنها را به كلي دگرگون كرد و رابطه‏ اي برتر و الهي را جانشين آن ساخت.
ـ در فرهنگ اسلامي، مفاهيمي مانند نژادپرستي، مليت گرايي و قوميت‏ گرايي جايي ندارد و تنها رابطه برادري ميان مؤمنان در جامعه اسلامي حاكم است.[4]

د) زدودن غربت و تنهايي مهاجران

ـ با هجرت مهاجران به مدينه، احساس غربت و تنهايي و نداشتن ياور و پشتيبان، آنها را آزار مي ‏داد و روحيه ‏شان را تضعيف مي ‏كرد. پيامبر با ايجاد اخوت ميان مهاجر و انصار، تا حدود زيادي اين مشكل را برطرف كرد و احساس تنهايي را از دل آنان زدود و اميد و اطمينان به آينده ‏اي روشن را جانشين آن كرد.[5]

ه) برقراري مساوات و برابري

ـ پيامبر اسلام، به منظور فراهم كردن زمينه مناسب براي از ميان بردن تبعيض‏ هاي موجود در جامعه ميان مسلمانان، پيمان برادري بست تا بدين وسيله روحيه برادري و مساوات را ميان مردم ايجاد كند. ايجاد اين روحيه، زمينه خوبي براي تحقق جامعه ‏اي متعادل و به دور از تبعيض بود. 
ـ پيامبر خاتم صلي ‏الله ‏عليه ‏و‏آله با اعلام اصل مساوات، ديدگاه طبقاتي و مناسبات ستم‏ گرانه برخاسته از آن را باطل كرد و انسان‏ها را در كنار هم و در يك صف متحد قرار داد.[6]

و) برقراري تعاون و تكافل اجتماعي

ـ تحقق يافتن تعاون و تكافل در جامعه، يكي ديگر از اهداف برقراري پيوند برادري ميان مسلمانان است. «تعاون» به معناي ياري و همكاري و مشاركت دوجانبه است. بدين معنا كه افراد جامعه براي آسايش و رفاه خود ناچارند به يكديگر كمك كنند و اين استعانت و امداد براي خير و صلاح حال همديگر، سعادت بشر را تضمين مي ‏كند. 
ـ انگيزه تعاون مي ‏تواند شخص را تشويق كند تا خود را در فعاليت‏ هاي روزانه ‏اش براي خدمت به ديگران و رسيدن به هدف‏هاي عالي الهي‏ـ انساني وقف كند. 
ـ انسان بر پايه فطرت خود، موجودي است كه براي آسايش و آرامش و امنيت خود نيازمند ياري ديگران است و همين نيازها او را به تعاون و مشاركت با ديگران تشويق مي‏ كند. 
ـ «تكافل» به معناي برعهده داشتن امور يكديگر و پذيرش مسئوليت مشترك در اداره امور است. بدين معنا كه هر توان‏مندي با برعهده گرفتن اموري از جامعه و كمك به نيازمندان، در اداره و تأمين اجتماع سهيم باشد. 
ـ جامعه اسلامي بايد از انسجام و وحدت عيني بهره ببرد تا در مقابل سختي‏ ها و مصيبت ‏ها استوار بماند و در صورت بي ‏توجهي به آن، ساختمان اجتماع بر سر اعضاي آن فرو خواهد ريخت.[7]

 

پی نوشتها:

------------------------

[1] تاريخ اسلام، صص 206 و 207.

[2] احمد ناظم، پيمان پايدار، قم، مركز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سيما، 1383، ص 31.

[3] همان، صص 32 ـ 35.

[4] همان، ص 35.

[5] همان، ص 38.

[6] همان، ص 39.

[7] همان، ص 45.

منبع: ارمغان3

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.