آیت الله نجفی تهرانی:

فردی که نیتی صحیح اما عملی خطا دارد

تاریخ انتشار:
آیت الله نجفی تهرانی گفت: عقل حجت بین انسان ها و خداوند است لذا اگر کسی علی رغم نیت صحیح، دچار خطا شود اما به عقل و نیت صحیحش احتجاج کند، احتمالا اشتباهش پاک می شود.
حدیث إنما الاعمال بالنیات

به گزارش بلاغ به نقل از شبستان،  آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی، تولیت مدرسه علمیه و امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) تهران، در درس اخلاق با بیان اینکه عرفان حقیقی یعنی شناخت وظایف بنده نسبت به پروردگار متعال، اظهار داشت: عرفان حقیقی همان عرفان امیرالمومنین، امام حسین و سایر ائمه هدی(علیهم السلام) است.

رد عرفان صوفیه توسط امام صادق(علیه السلام)
وی با تاکید بر اینکه امام صادق(علیه السلام) در روایات مختلف عرفان صوفیه را رد کرده اند، خاطرنشان کرد: در برخی از عرفان های کاذب، مستعمین و حضار با نواختن تار شروع به رقصیدن کرده و آن قدر می رقصند تا بر زمین بخورند. در این هنگام استاد می گوید الان به خدا وصل شده اید.
تولیت مدرسه علمیه نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) اضافه کرد: عرفان حقیقی را باید در معارف اهل بیت(علیهم السلام) جست. آنجا که وقتی امیرالمومنین(علیه السلام) به نماز می ایستاد جز معبودش کسی را در نظر نداشت.

تحلیل امام خمینی از جنود عقل و جهل
وی با قرائت این روایت از امام صادق(علیه السلام) که حجت خدا بر بندگان، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و حجت بین بندگان و خدا، عقل است، گفت: امام خمینی(ره) در کتاب «40 حدیث» لشکریان عقل و لشکریان جهل را برشمردند و تاکید نمودند اولی انسان را به خدا و دومی آدمی را به سوی شیطان رهنمون می شود و شیطان از طریق جهل انسان را دچار رکود و پسرفت اما جنود عقل، مراتب انسان را متعالی می کند.
آیت الله نجفی تهرانی با تاکید بر اینکه پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) تمام مطالب مرتبط با اجتماع، سیاست، اقتصاد، خانواده، حق الناس، امور عبادی و ... را بیان کرده اند، ابراز داشت: لذا کلام و سنت آن بزرگواران حجت و حجت دیگر که انسان به وسیله آن امور زندگی اش را تنظیم می کند، عقل می باشد.

احتجاج به عقل و نیت صحیح، عمل اشتباه را پاک می کند
وی ادامه داد: اگر فردی مرتکب خطایی شده باشد اما نیت و هدفش خیر و ثواب بوده و به عقل احتجاج کند در این صورت خدا حجتش را می پذیرد؛ اما اگر انسان از جنود جهل مدد گرفت مثلا کم فروشی کرد یا دچار انحرافات اخلاقی شد، حجتی نزد خداوند ندارد و مرتکب گناه شده است.
استاد سطوح عالی حوزه در پایان با اشاره به اینکه عرفان حقیقی از مسیر معارف پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) می گذرد، گفت: عدول و کم توجهی به این معارف، انسان را گرفتار عرفان های کاذب مانند شیطان پرستی می کند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.