محمد علی ارزیده

ارزش و اهمیت و اعمال ویژه شب و روز دحوالارض

تاریخ انتشار:
دحوالارض در لغت به معنی گسترده شدن زمین می باشد و در اصطلاح عبارت است از روزی که زمین از زیر خانهء کعبه گسترش یافته و قابلیت حیات و سکونت برای بندگان الهی یافته است .
روز دحوالارض

دحوالارض

- در لغت به معنی گسترده شدن زمین می باشد.
- در اصطلاح عبارت است از روزی که زمین از زیر خانهء کعبه گسترش یافته و قابلیت حیات و سکونت برای بندگان الهی یافته است .

* وجوه عظمت این روز

1- گسترش زمین با خشک شدن آن از زیر خانه کعبه : 

قال الرضا علیه السلام : یَوم ٌ نُشِرَت فیه الرحمةُ وَ دُحیَت و نُصِبت فیه الکعبةُ و هَبَطَ فیه آدم ُ... ( وسایل الشیعه ج 10 – ص 450 )

دحوالارض روزی است که رحمت الهی در آن گسترش یافته و زمین گسترده شده و کعبه در آن قرار داده شده است و حضرت آدم در این روز در ناسوت ساکن گردیده است .
2- قابلیت یافتن زمین در این روز برای سکونت انسانها 

- مرحوم سید بن طاووس در قبال می فرماید که :

مسکن یافتن انسان از جانب خدا « سپاسگزاری » عظیم می خواهد .

3- اولین جلوه رحمت رحمانیه و رحیمیه خداوند در این روز بر ناسوت تجلی شده است 

 - قال الکاظم علیه السلام : فی خمسةٍ و عشرینَ مِن ذِی القعدةِ وُضِعَ البیتُ و هُوَ اوّلُ رحمةٍ  وُضِعَت عَلی وَجهِ الارضِ ، فَجَعَلَهُ اللـه عزوجلَّ مَثابةً  لِلناسِ و اَمَناً فَمَن صامَ ذلکَ الیومَ کتبَ اللـه لهُ صیامَ سِتّین شهراً( وسایل الشیعه ج 10 ص 450 ) 

امام کاظم فرموده اند که : در روز 25 ذیقعده کعبه در زمین قرار داده شد که این اولین رحمتی بوده است که خداوند بر اهل ناسوت قرار داد ..... 

- چون غضب الهی معمولاً به 3 صورت تجلی می کند   - عمومی مانند طوفان نوح
- جمعی مانند  هلاکت  قوم صالح و ثمود
- فردی مانند  برای هر کس
- لذا این روز جلوه فرونشینی غضب عمومی خداوند از هستی و انسانهاست .

4- پدیدار شدن کعبه در زمین و تعظیم آن در هستی 

- قال الکاظم علیه السلام:  مِن خمسٍ و عشرینَ مِن ذِی القعدةِ اَنزَلُ اللـه الکعبةَ البیتَ الحرام ، فَمن صامَ ذلک الیومَ کانَ کفارَةَ سبعینَ سِنَةً و هُوَ اولُ یومٍ اُنزِلَ فیه الرحمةُ مِن السماءِ عَلی آدَمَ علیه السلام( وسایل الشیعه  ج 10 ص 450 )

امام کاظم علیه السلام فرمودند:  در روز 25 ذیقعده خداوند کعبه را بر زمین نازل فرمود ....

- و در این روز کعبه از بیت المعمور به ناسوت نازل شده است.

5- استقرار حضرت آدم علیه السلام در ناسوت :

- حدیث عنوان اول : وَ هَبَطَ فیه آدمُ علیه السلام

- خداوند بنابر حکمت آفرینش خویش انسان را در این روز در ناسوت سکونت بخشید.

6- روز میلاد حضرت ابراهیم علیه السلام

7- روز تولد حضرت عیسی علیه السلام

- قال الرضا علیه السلام: لیلةُ خمسٍ و عشرینَ مِن ذِی القعدةِ  وُلِدَ فیها ابراهیمُ علیه السلام و وُلِدَ عیسی بنَ مریم  و فیها دُحِیَتِ الارضُ مِن تحتِ الکعبةِ فَمن صامَ ذلِکَ الیومَ کانَ  کمَن صامَ ستّین شهراً( بحارالانوار ج 97 ص 122 )

8- قبله قرار گرفتن کعبه در این روز برای انسانها

- قال رسول اللـه (ص) :فی خمسٍ و عشرینَ لیلةً مِن ذِی القعدةِ اُنزِلتِ الرحمةُ مِن السماءِ و اُنزِلَ تَعظیمُ الکعبةِ علی آدمَ علیه السلام فَمن صامَ ذلک الیومَ اِستغفر لَهُ کُلُّ شی ءٍ مِن السماء و الارض ( وسایل الشیعه ج 10 ص 454 )

9- بنابر روایات روز رجعت امام حسین در ناسوت می باشد .

- در دعای این روز اشاراتی در این زمینه مشاهده  می شود .

10 – بنابر روایات روز استقرار حکومت امام عصر (عج) در کوفه می باشد .

- در دعای این روز اشاره به این امر شده است .

11- روزی است که خداوند اولیاء خود را مورد عنایت ویژه قرار می دهد و حق آنها را عظیم می شمارد.

- در دعای این روز آمده است که : اسئَلُکَ فی هذا الیوم ، مِن ایّامِکَ التّی عَظُمَت حَقَّها

12- فرصتی مناسب برای تقرب به درگاه ربوبی است .

- در دعای این روز آمده است که : وَ جعلتَها عندَ المومنینَ ودیعةً  و الیکَ ذریعةً و برحمتِکَ الوسیعةِ .

- آثار روزه این روز نمونه ای از این امر می باشد .

13- پل و وسیله ارتباط مُلک و مُلکیان با ملکوت و ملکوتیان است .

- اعمال این روز نشانه این امر می باشد .

14- اسرار و رموزاتی دارد که اولیاء الهی از آن آگاهی دارند.

- رفتار اولیاء الهی در آن نشانهء این امر است مانند رفتار

- ائمه هدی همچون امام کاظم  و امام رضا علیهم السلام و عرفای بزرگوار همچون  مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی و سید بن طاووس و حضرت علامه قدس سره  و ....

 

منبعhttp://www.shajaretayebeh.net/fa/posts/2061

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.