ویژگی های آموزش بهتر(2)

تاریخ انتشار:
شاگرداني را كه گوش يا چشمشان ضعيف است در جلوي كلاس، و شاگرداني را كه قدشان بلند است در انتهاي كلاس بنشانيد؛ و نيز فاصله شما با شاگردان، فاصله اي مناسب باشد به طوري كه صدايتان براي همۀ آنان به خوبي شنيده شود.
روش تدریس

ب) شرايط مكاني تدريس

1. مکان مناسب
سعي كنيد مكان تدريس شما داراي دما، روشنايي، مساحت، بهداشت، آرامش، ميز و صندلي مناسب باشد.
2. تامین آرامش
در صورت امكان، محل كلاس را در جايي انتخاب كنيد كه مورد سوء استفاده كساني قرار نگيرد و از محل سكونت شاگردان بسيار دور نباشد.
3. درک شاگردان
شاگرداني را كه گوش يا چشمشان ضعيف است در جلوي كلاس، و شاگرداني را كه قدشان بلند است در انتهاي كلاس بنشانيد؛ و نيز فاصله شما با شاگردان، فاصله اي مناسب باشد به طوري كه صدايتان براي همۀ آنان به خوبي شنيده شود.

ج) شرايط آموزشي تدريس

1. نظر خواهی کردن
در پايان هر دوره آموزشي خود، با نظرخواهي از فراگيران به ارزيابي آموزشي و تاثيرات پرورشي درس خود بپردازيد. براي اين كار مي توانيد حداقل سه سؤال را در اختيار آنان بگذاريد: 1. نكات منفي كلاس؛ 2. نكات مثبت كلاس؛ 3. نظريات و پيشنهادها.
2. تمرین قبل از کلاس
 در آغاز راه، هر درسي را به همان صورتي كه مي خواهيد تدريس كنيد، در جاي خلوتي و پيش از تدريس، تمرين كنيد.
3. آماده کردن جزوه
 در مواردي كه كتاب و يا متن درسي وجود ندارد، در صورت امكان به شاگردان خود، جزوه و متن درسي بدهيد.
4. طرح درسی
مطالب درسي را دسته بندي كنيد؛ زيرا دسته بندي مطالب در تفهيم درس و كيفيت تدريس بسيار مؤثر است.
بيار اي سخنگوي چابك سراي         بساط سخن را يكايك به جاي
5. یاداشت برداری
رؤوس مطالب درسي را روي يك كاغذ كوچك بنويسيد و از روي آن تدريس كنيد تا مطلبي فراموشتان نشود.
6. تنوع آموزشی
يكي از مهم ترين اصول آموزشي، داشتن «تنوع» در هنگام آموزش است؛ پس بيشتر به آن توجه كنيد.
7.  توجه به حضور شاگردان
به حضور و غياب شاگردان جز در موارد استثنايي، توجه داشته باشيد. مي توانيد براي استفاده بيشتر از وقت، شخصي مطمئن را براي انجام اين كار معين كنيد.
8. توجه به سوال شاگردان
اگر سؤالي را در كلاس مطرح كرديد، سرانجام جواب آن را بدهيد و آن را بي جواب نگذاريد.
9. ارائه مطالب تازه
سعي كنيد در هر جلسه تدريس، مطالب نو و تازه اي نيز براي شاگردان خود داشته باشيد. اين امر موجب پويايي و بالندگي كلاس شما خواهد شد.
10. تعداد شاگردان
 در صورت امكان، تعداد شاگردان كلاستان از 20 نفر بيشتر نباشند، اگرچه تغيير شرايط در تغيير تعداد شاگردان نيز تاثير مي گذارد.
11. پرسش
درس را از افراد مختلف و از جاي جاي كلاس و در اوقات گوناگون بپرسيد تا همه شاگردان همواره از آمادگي درسي برخوردار باشند و احساس تبعيض هم نكنند.

منبع:

http://hawzahnews.com/detail/News/357870

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.