پاسخ به یک شبهه در خصوص حضور امام حسین(علیه السلام) در کربلا

تاریخ انتشار:
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه واقعه کربلا را به امام حسین(علیه السلام) اطلاع داده بودند، گفت: سرور و سالار شهیدان به اختیار به کربلا آمدند و قاتلین نیز به اختیار ایشان را شهید کردند و قطعا مجازات می شوند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش بلاغ به نقل از حوزه، حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در مراسم سوگواری هیئت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به نقل «انس بن حارث» از نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) درمورد واقعه کربلا، اظهار داشت: این صحابی حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) از ایشان نقل می کند که «فرزندم حسین(علیه السلام) در سرزمینی به نام کربلا کشته می ‌شود، هر کس تا آن هنگام زنده بود و او را درک کرد باید یاری ‌اش کند».
وی با اشاره به معرفت و بصیرت «انس بن حارث» نسبت به این حدیث حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم)، ابراز داشت: این صحابی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) سال ها پیش از شهادت امام حسین(علیه السلام) خانه و زندگی را رها کرد و در نزدیکی سرزمین کربلا سکونت یافت تا مبادا از یاری اباعبدالله(علیه السلام) غافل بماند.
این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه واقعه کربلا نشان از بغض دشمنان از حضرت علی(علیه السلام) بود، ابراز داشت: «انس بن حارث» در بخشی از رجز خود تاکید کرد آل علی(علیه السلام) پیرو رحمان هستند و آل بنی سفیان پیروان شیطان هستند.

*پاسخ به شبهه دلیل حضور امام حسین(علیه السلام) در کربلا
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به شبهه ای که پیرامون علم امام حسین(علیه السلام) نسبت به واقعه عاشورا مطرح می شود، گفت: برخی این شبهه را مطرح می کنند که اگر امام حسین(علیه السلام) می دانست که شهید می شود چرا به کربلا رفت و یا اگر باید در این مسیر حرکت می کرد چرا دنبال قاتل و عامل می گردید؟!
وی با تاکید بر اینکه علم امام حسین(علیه السلام) را نمی توان در واقعه کربلا منکر شد، ابراز داشت: در زندگی همه افراد از صبح تا شب، اتفاقات متعددی روی می دهد که ممکن است این اتفاقات اختیاری باشد، اگرچه از آن ها اطلاع داشته یا نداشته باشیم.
این  محقق و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: از آنجا که ما ظرفیت کافی نداریم، از حوادث آینده به ما اطلاع نمی دهند، اما به امام(علیه السلام) و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) حادثه ای را که به طور طبیعی و بدون جبر رخ خواهد داد،  اطلاع می دهند.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه واقعه کربلا را به امام حسین(علیه السلام) اطلاع داده بودند، گفت: سرور و سالار شهیدان به اختیار به کربلا آمدند و قاتلین نیز از روی اختیار ایشان را شهید کردند و قطعا مجازات می شوند.
وی در پاسخ به تشریح بیشتر این شبهه، افزود: مانند اینکه گاهی دولت برای ماه آینده تصمیم بزرگی اتخاذ خواهد کرد و به همین دلیل به برخی وزیران جهت آگاهی و آماده باش از این تصمیم، اطلاع می دهند.

*علم و اختیار امام حسین(علیه السلام) تضادی باهم ندارند
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(علیه السلام) می دانستند غیر از شهادت مسیر دیگری نیست، ابراز داشت: علم و اختیار امام هیچ تضادی با یکدیگر ندارند.

*زمان آغاز تشیع
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرسشی مبنی بر اینکه شیعه از چه زمانی ایجاد شده است، اظهار داشت: نویسندگان مغرض در تبلیغات خود، یازده نظریه را برای زمان آغاز شیعه عنوان کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه سوال مذکور از اساس نادرست است، ابراز داشت: شیعه همراه با رسالت و نبوت پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است.
این محقق حوزه علمیه با اشاره به آیه 7 سوره بینه « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»، گفت: براساس روایات این آیه در شان و منزلت امیرالمومنین(علیه السلام) نازل شده است؛ در برخی کتب اهل تسنن نیز از اصحاب رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) هرگاه حضرت علی(علیه السلام) را مشاهده می کردند می فرمودند «جاء خیر البریه» به معنای بهترین آفریدگان آمد.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بارها به امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود تو و شیعیانت رستگار هستید.

*سب و لعن امیرالمومنین(علیه السلام)
وی با اشاره به سب و لعن امیرالمومنین(علیه السلام) از دوران معاویه، ابراز داشت: شصت سال در مأذنه ها، سخنرانی ها و نمازهای جمعه بر امیرالمومنین(علیه السلام) لعن می کردند و تبدیل به یک سنت شده بود. 
این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به پرسش معاویه از سعدبن ابی وقاص مبنی بر اینکه چرا امیرالمومنین(علیه السلام) را لعن نمی کند، اظهار داشت: به خدا اگر یکی از صفات علی(علیه السلام) را داشته باشم، بیشتر از آن دوست دارم تا همه ملک جهان را داشته باشم.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: آیه کساء و حدیث منزلت و پایان بخشیدن به جنگ خیبر بخشی از صفات مشهور امیرالمومنین(علیه السلام) است.

*لزوم مطالعه سبک زندگی امیرالمومنین(علیه السلام)
وی بر ضرورت مطالعه شیعیان و محبان در مورد شخصیت و سبک زندگی امیرالمومنین(علیه السلام) تاکید کرد و گفت: حضرت علی(علیه السلام) نبوت و توحید را با نهج البلاغه، اخلاق را با کلمات و مدیریت را با حکومت می آمیزد.   
این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم کنترل ارتباط با نامحرم تاکید کرد و گفت: براساس روایات ائمه معصومین(علیه السلام) کسی که خود و قلبش را در خلوت کنترل نکند، شیعه اهل بیت(علیهم السلام) نیست.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: اکنون که افتخار شیعه بودن امیرالمومنین(علیه السلام) را داریم باید از نظر اعتقادی و اخلاقی شیعه باشیم.
وی در پایان بر ضرورت دفاع با دلیل و برهان از اهل بیت(علیهم السلام) تاکید و خاطرنشان کرد: کتاب «110 درس درباره امامت» از حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از آثار شاخص در مورد دفاع از امامت است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.