تفسیر واقعه عاشورا بر مبنای نزاع توحید و شرک امکانپذیر است
به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، با بیان این که عصاره دعوت انبیا(صلوات الله علیهم) در لا اله الا الله خلاصه شده است، افزود: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی دعوت خود را علنی کرد پرستش غیر خدا را به خطر حمله دشمنان تشبیه و رسالت خود را برای دفع این خطر عنوان کرد.
وی در بیان معنی توحید و موحد گفت: توحید یعنی همه ابعاد وجودی انسان در برابر خداوند خاشع و معترف به وحدانیت او باشند و از غیر خدا چیزی را نخواستن و از غیر او نترسیدن و همه حالات انسان عمل صالح بشود و این هنوز اول وادی توحید است.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری با بیان این که توحید یعنی همه حالات وجودی انسان بندگی خدا باشد، خاطرنشان کرد: عبودیت یعنی همه قوای انسان متناسب با بندگی خدا باشد و اطاعت محض کند و صفات رذیله مناسب بندگی نیست.
وی اظهار داشت: هر انسان به صورت مستقل از دیگران شدنی نیست که بتواند به سمت خدا برود زیرا آنچه از روایات و آیات فهمیده می شود این است که همه حقایق توحید در تبعیت از ولی خدا است و اگر تابع ولی خدا شویم موحد خواهیم بود.
استاد حوزه علمیه با بیان این که منظور از شجره طیبه کلمه توحید است، خاطرنشان کرد: توحید یک لفظ نیست بلکه حقیقتاٌ مانند یک درخت است که ریشه دارد و شاخ و برگ دارد و رشد میکند و ریشه آن پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و فرع آن امیرمؤمنان(علیه السلام) و شاخههای آن ائمه(علیهم السلام) و برگ های آن شیعیان هستند که همه انبیا از اول تا آخر جزو برگ این درخت هستند و میوه هایش هم علوم اهل بیت(علیهم السلام) است ک موجب سعادت انسان می شود.
وی با اشاره به این که فقط یک شجره طیبه در دنیا وجود دارد، افزود: ورود به وادی توحید امتحان میخواهد و باید منیت و حب دنیا را کنار بگذاریم و موحد شدن با لفظ نیست بلکه باید با این شجره طیبه پیوند بخوریم و عملاٌ وارد وادی توحید شویم.
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری وادی کفر و شرک را هم دارای ائمه و شجره خبیثه دانست و اظهار داشت: اگر کسی گوشه چشمی هم به وادی شرک داشته باشد از وادی توحید خارج شده است و به شجره خبیثه پیوند خورده است و این درخت بر خلاف شجره طیبه فاقد ریشه است و ثبات ندارد و فانی خواهد بود.
وی با بیان این که اگر توحید را این گونه معنا کنیم که می خواهد خود را بسط دهد و از طرف دیگر شجره خبیثه هم می خواهد گسترش پیدا کند، گفت: در این صورت به محض ورود به وادی توحید وارد درگیری میان توحید و شرک شده ایم و نمیشود موحد بود و درگیر نشد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این که این درگیری در باطن ما هم وجود دارد، خاطرنشان کرد: نفس از قوای ابلیس است که در وجود ما است و جهاد اکبر در وجود خود ما است و در ظاهر هم گاهی بروز میکند و جهاد ظاهری شکل میگیرد و نمی شود در این نزاع حد وسط را گرفت زیرا حد وسط یعنی نفاق که جزو قوای شیطان است.
وی با بیان این که نمی شود قرآن را جوری معنا کرد که آیات جهاد در آن نباشد، گفت: نمی شود نسبت به نفاق بی تفاوت باشیم حب و بغض و تولا و تبرا جزو ذات اسلام است زیرا تولا و تبرا از ارکان توحید است و اگر نباشد مؤمن کامل نمی شود و باید بر این مبنا عاشورا را تحلیل کرد.
افزودن دیدگاه جدید