ویژگی های مبلغان و معیارهای تبلیغ در قرآن -3

تاریخ انتشار:
از منظر دین مبین اسلام برای رسیدن به هدف، بهره گیری از تبلیغات صحیح ضرورت دارد و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم(ص) و پیامبران الهی نیز همین بوده است که خداوند فرمود: «و ما علی الرسول الّا البلاغ المبین؛ و برعهده پیامبر خدا وظیفه ای به جز تبلیغ آشکار نیست.»
قرآن

دلسوزی، مهرورزی و حسن خلق
همچنانکه حافظ گفته: حسن خلق و اخلاق پسندیده از مطمئن ترین راه کارهای جذب و هدایت بشمار می رود:
به حسن خلق توان کرد صید اهل نظر ***** به دام و دانه بگیرند مرغ دانا را
قرآن مهمترین راز توفیق پیامبر اسلام(ص) را در امر تبلیغ دین، مهرورزی و حسن خلق آن حضرت می داند و می فرماید:
«فبما رحمة من اللّه لنت لهم و لو کنت فظّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولک؛(1) به جهت رحمت خداوند با مردم مهربان و نرمخو شدی و اگر تند خو و سخت دل بودی قطعاً از اطراف تو پراکنده می شدند.»
حسن خلق و نرمخویی پیامبر، یارانش را چنان شیفته خود کرده بود که با تمام وجود به او عشق می ورزیدند و دشمنان قسم خورده اش نیز در اثر این خصلت والای انسانی تبدیل به دوستان فداکار می شدند. در سوره توبه با اشاره به مهربانی، دلسوزی و مردمداری پیامبراکرم(ص) می فرماید:
«لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علکیم بالمؤمنین رؤف رحیم؛(2) برای شما پیامبری از جنس خودتان آمد که بر او دشوار است که شما در رنج و زحمت بیفتید. به هدایت شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است.»
آری، مهربانی، شفقت و ابراز محبت در عرصه تبلیغ در جذب دلها، اثری ماندگار، عمیق و ریشه دار دارد، مولوی می گوید:
از محبت خارها گل می شود ***** از محبت سرکه ها مل می شود
از محبت نار نوری می شود ***** از محبت دیو حوری می شود
از محبت مرده زنده می کنند ***** از محبت شاه بنده می کنند

 

منبع: پاسدار اسلام - دی 1387 - شماره 325 - ویژگی های مبلغان و معیارهای تبلیغ در قرآن
---------------------------------
پی نوشت:

1. سوره آل عمران، آیه 159.
2. سوره توبه، آیه 128.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.