تهیه نقشه موضوعی تبلیغ، امری ضروری برای تبلیغ هدفمند معارف اسلامی

تاریخ انتشار:
مخاطب شناسی و ارائه محتوا از روی نقشه مهندسی فرهنگی تبلیغی یکی از لازمه‌های مهم در عرصه تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی مذهبی در کشور است، امری که تا به امروز توجه چندان زیادی به آن نشده و خلأ وجود آن محسوس است.
تبلیغ

به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا، مسأله تبلیغ هدفمند و هوشمند دینی امروزه یکی از مهمترین موضوعاتی است که در کشور باید به آن به صورت ویژه توجه شود، چرا که دشمن در تهاجم فرهنگی با دقت و وسواس شدید مخاطب شناسی خوبی در زمینه ارائه برنامه‌هاو تبلیغات ضد فرهنگی خود انجام داده است.
در عرصه فرهنگی شناخت مخاطب و نیازهای مخاطب به همراه آسیب شناسی ناکامی‌های فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی انجام شده در گذشته، امری است ضروری و لازم، برای جلوگیری از موازی کاری، تکرار مکررات، فرار مخاطب از منبر و سخنرانی و مبلغان دینی و فرهنگی و جذب مخاطبان با ارائه مطالبی که بخش عمده‌ای از دغدغه‌های فکری جامعه مخاطب را به خود اختصاص داده ضروری است تا مبلغ به خوبی مخاطب و نیازهای مخاطب را شناخته باشد و مطالب مناسب با آن را ارائه دهد.

غرب، حرفه‌ای در شناخت مخاطب برای تهاجم فرهنگی است
اگر نگاهی به فعالیت‌های ضد فرهنگی غرب داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که مخاطب شناسی یکی از مهمترین اولویت‌های کاری آنها در تهاجم فرهنگی علیه کشور ما است، رشد سریال‌های ترکی با محوریت عادی سازی روابط ناسالم نامشروع خارج از چارچوب خانواده با توجه به نیازهای عاطفی و جنسی نسل جوانی که به هردلیل از ازدواج فراری شده یا امکان ازدواج ندارد، ترویج طلاق و جدایی پس از عمیق‌تر شدن بحران‌های اقتصادی در ایران و مشکلات ناشی از آن در خانواده ایرانی، اسطوره سازی با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانانی که به دلیل ضعف در کارهای فرهنگی دچار بی‌هویتی و عدم اطلاع از عقبه تمدنی خود هستند، و مسائلی از این دست نشان دهنده شناخت دقیق دشمن از جامعه و ارائه محتویات رسانه ای و فرهنگی با توجه به این شناخت دقیق از مخاطبان است.
عدم آشنایی مبلغ با معضلات فرهنگی مذهبی یک منطقه می‌تواند فعالیت تبلیغی مبلغ را دچار اثر معکوس کند، به عنوان مثال در بخشی از یک شهر که مبتلا به گرایش به عرفان های کاذب هستند لازم است با احتیاط و دقت بسیار و به صورت موشکافانه پیرامون عرفان و طریق سیر و سلوک صحبت شود، چرا که یکی از مهمترین علل گرایش به عرفان‌های کاذب سخت جلوه کردن عرفان اسلامی و تشنه بودن مخاطب برای دستیابی به یک مسیر سیر و سلوک ساده و آسان است. همین امر می‌تواند انگیزه‌ها برای حضور در عرفان‌های کاذب و شیطانی را دوچندان کند و عملا یک ضد تبلیغ صورت بگیرد.

مخاطب شناسی در فرقه‌های ضاله و شیطانی بسیار کاربردی است
با بررسی فرقه‌هایی نظیر عرفان شیطانی «حلقه» و یا «بهائیت» شاهد هستیم که این دو گروه تیم‌های شناسایی در مناطق مختلف و محلات شهرها و روستاها دارند و مبلغان خود را با توجه به نیازهای جامعه هدف اعزام می‌کنند، به عنوان مثال بهائیت با توجه به برخورداری از امکانات مالی تأمین شده از سوی رژیم صهیونیستی به خوبی فقر را بو کشیده و برای مناطق فقیر و خانواده‌های درگیر مشکلات مالی مبلغانی اعزام می‌کند که وعده‌های مالی و کمک‌های مالی را به آنها ارائه می‌دهند.
عرفان حلقه بنابر بررسی‌های صورت گرفته با استفاده از یک شبکه گسترده شکسته بندهای خانگی و عطاری‌ها مریض‌ها و افراد درگیر بیماری را در مناطق مختلف شناسایی کرده و با استفاده از مبلغان مخصوص به این قشر آنها را دعوت به فرادرمانی کرده و در چاه بی‌انتهای عرفان کیهانی خواهد انداخت.
این تنها بخشی از فعالیت‌های دشمنان قسم خورده کشور ما در راستای مخاطب شناسی و تخصیص مبلغان تخصصی برای اقشار و اصناف مختلف است، موضوعی که باید به خوبی در دایره توجه متصدیان و متولیان امر تبلیغ دین قرار داشته باشد تا با مهندسی معکوس این حیله دشمن به خنثی سازی آن بپردازند.

متولیان تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی مذهبی نقشه مهندسی فرهنگی تبلیغی را تهیه کنند
از این رو لازم است که حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری گروه‌ها و دستگاه‌های فعال فرهنگی اجتماعی نقشه‌ای جامع و کامل از مسائل و معضلاتی که بخش‌های مختلف شهرها به ویژه کلانشهرها به آن مبتلا هستند تهیه و تدوین کنند و آن را در اختیار مبلغان، هیأت‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی و مساجد قرار دهند تا هم مبلغان بدانند منبر و تریبونی که در اختیار دارند چه نوع مخاطبی را در پای خود دارد و هم اینکه برگزار کنندگان مراسمات به خوبی بدانند باید چه موضوعاتی را در فعالیت‌های خود در نظر داشته باشند و با وسواس بیشتری به سراغ سخنرانان و مبلغان دینی بروند.
در حقیقت شناسایی جزء به جزء مناطق و محلات شهر و روستا از نظر نیازها و معضلات فرهنگی مذهبی و تهیه یک نقشه مهندسی فرهنگی تبلیغی در این زمینه می‌تواند هم کار را برای مبلغان در انتخاب موضوع دقیق، جزئی و هدفمند آسان کند و هم مجموعه‌های خرد و کلان فرهنگی مذهبی و هیأت‌های مذهبی را با توجه به موضوعیت و توانمندی که برخوردار هستند به صورت هدفمند و مهندسی شده برای حضور و فعالیت در آن مناطق تقسیم بندی کند.
از مهمترین مسائلی که در این تقسیم بندی و تهیه نقشه مهندسی فرهنگی تبلیغی باید در نظر داشت، توجه به قومیت‌های مناطق، گویش و زبان مخاطبان، حضور دیگر مذاهب و ادیان، ضریب نفوذ و حضور فرقه‌ها و مکاتب انحرافی و ضاله، معضلات و مشکلات موجود در حوزه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، بافت سنی و تحصیلی، نگرش‌های مذهبی و آداب و رسوم رایج در مناطق است، چرا که هرکدام از این شاخصه‌ها در تعیین محتوای ارائه شده از سوی مبلغ و سخنران و نحوه برخورد با مخاطبان اثرگذار و نیازمند توجه جدی و آموزش‌های لازم است.
قطعا چنین تقسیم بندی و مهندسی در یک بازه زمانی کوتاه آثار و پیامدهای مثبت بسیاری را به دنبال خواهد داشت مشروط بر اینکه چنین کاری به درستی و با دقت نظر و همکاری همه دستگاه‌ها، ادارات و نهادهای مربوط به امر خطیر و مهم تبلیغ انجام بگیرد و مبلغان گرامی نیز به این نقشه مهندسی توجه ویژه داشته باشند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.