به همت مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم؛

پنجمین جلسه دومین دوره آموزشی مهارت های زندگی برگزار شد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام اسماعیل چراغی: در عصر کنونی، به دلیل تعدد و تنوع فضاهای مجازی، شخص در معرض فرهنگ های گوناگونی قرار دارد و این باعث اختلال در شکل گیری شخصیت می شود. برخی محققین معتقدند بعد از اسلحه، تلفن همراه بدترین اختراع بشر بوده است.

به گزارش خبرنگار بلاغ پنجمین جلسه دومین دوره آموزشی مهارت های زندگی پنج شنبه پنج بهمن در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام اسماعیل چراغی فضای مجازی را زیست بوم فرهنگی دانست و گفت: در جامعه ی ما به زیست بوم طبیعی زندگی توجه زیادی می شود، اما کسی به زیست بوم فرهنگی که فضای مجازی است توجه و حساسیت چندانی ندارد. بعد از ورود تکنولوژی به کشورمان ما با یک فضای جدید مواجه شدیم. هر آن چه که در فضای حقیقی وجود دارد به شکل متفاوتی در فضای مجازی نیز وجود دارد.

وی با ضروری دانستن شناخت فضای مجازی عنوان داشت: جمعیت فضای حقیقی در حال کوچ کردن به فضای مجازی هستند. بر اساس امر موجود در آیه ی «نفر» ما موظف به حضور در فضای مجازی و شناخت این فضا نیز هستیم.

این استاد حوزه فضای مجازی را دارای ویژگی های منحصر به فردی دانست و ابراز کرد: از مهم ترین ویژگی های فضای مجازی وجود هویت های گمنام است و این گمنامی می تواند سوء استفاده های زیادی را به دنبال داشته باشد. این مسأله ما را به ارتقاء سواد فضای مجازی ملزم می کند. رشد فضای مجازی باعث پایین آمدن سن فهم برخی مسائل مانند مسائل جنسی و به تبع آن زوال دوران کودکی شده است.

حجت الاسلام چراغی اختلال در شکل گیری شخصیت را از آسیب های فضای مجازی دانست و گفت: در عصر کنونی، به دلیل تعدد و تنوع فضاهای مجازی، شخص در معرض فرهنگ های گوناگونی قرار دارد و این باعث اختلال در شکل گیری شخصیت می شود. برخی محققین معتقدند بعد از اسلحه، تلفن همراه بدترین اختراع بشر بوده است.

وی سپس به بیان برخی از ویژگی های فضای مجازی پرداخت:

* پویایی زمان: روز و شب در این فضا معنا ندارد و هر زمان که به فضای مجازی متصل شوید عده ی زیادی را برخط می بینید.
* فشردگی زمان: در این فضا ارتباطات فارغ از زمان و مکان ممکن شده است.
* تکثر و تنوع محیطی
* پیوستگی و یکپارچگی: در آن واحد چند کار را می توان انجام داد.
* گمنامی هویتی
* فرد گرایی: فضای حقیقی دارای محدودیت ها و هنجایهایی است که در فضای مجازی وجود ندارد و این امر موجب احساس آزادی بیشتر و در نتیجه خود محوری و فردگرایی است.

حجت الاسلام چراغی در ادامه برخی آسیب های فضای مجازی را برشمرد:
* کاهش ارتباطات: در اسلام ارتباطات افراد مورد توجه و اهمیت بسیاری قرار گرفته است. به طور کلی کاهش ارتباطات سه دلیل عمده دارد: 1- اشتغالات تمام وقت افراد 2- فاصله زیاد محل درس و کار با خانواده 3- فضای مجازی و رسانه ها. به دلیل ورود شبکه های اجتماعی، میزان گفتگو در خانواده ها بخصوص بین زن و شوهر به میانگین کمتر از 15 دقیقه رسیده است.
* انزوای اجتماعی
* اعتیاد اینترنتی: در ایران حدود 9 درصد و در جهان 420 میلیون نفر به اینترنت اعتیاد دارند. طبق آمارها اعتیاد دختران از پسران بیشتر است. اعتیاد اینترنتی آثار سوئی را به دنبال دارد:
        * بی توجهی به نیازهای زیستی ضروری
        * ضعف ارتباطی
        * تحریک پذیری عصبی
        * آسیب های جسمی (هم برای کودکان هم بزرگسالان)
* اتلاف وقت و کاهش بهره وری
* مشکلات روابط زناشویی: همسران باید از پنهان کاری بپرهیزند. پنهان کاری عامل ایجاد بسیاری از اختلافات و درگیری ها بین زن و شوهر است.
* تنوع طلبی عاطفی و جنسی

دیدگاه‌ها

علی آقایی 21:34 - 1396/11/16

خوب

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.