آیت الله نوری همدانی:

خدمات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خدمات عالی و بسیار وسیعی است

تاریخ انتشار:
آیت الله نوری همدانی اولین وظیفه مبلغان را تفقه در دین عنوان کرد و اظهار داشت: نباید همه مبلغان در قم جمع شوند، بلکه به شهرها و روستاها مراجعه کنند، در بسیاری از شهرها خیلی از مساجد بدون مبلغ است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار نخبگان تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که وظیفه علما بعد از انقاب اسلامی سنگین تر شده است، اظهار داشت: در اسلام از هیچ قشری به اندازه علما تکریم و تمجید به عمل نیامده است. علاوه بر آیات قرآن، روایات زیادی از لحاظ تکریم و اکرام نسبت به علما وجود دارد و از طرفی هیچ قشر و طایفه ای به اندازه علما وظیفه سنگین ندارند، به خصوص بعد از انقلاب اسلامی وظیفه علما سنگین تر شده است.
* مبلغان ادامه دهنده کار پیامبران خدا هستند
وی گفت: علما مسؤولیت فراوانی دارند و خداوند متعال پاداش سنگینی برای آنها قرار داده است. اسلام کادرسازی دارد که تبلیغ، یکی از کادرهای بزرگ است که از ابتدای اسلام این کادر برای انجام این وظیفه مهم به وجود آمده است و افرادی به عنوان مبلّغ ادامه کار پیامبران خدا را
انجام می دهند.
این مرجع تقلید تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) فرمودند که امر ما را احیا کنید و افتخار مبلغین این است که در احیای امر ائمه(ع) کوشا هستند و قدم بر می دارند. مطالب زیادی در این باره وجود دارد، یکی از آنها این است که مبلّغ باید از منطقه تبلیغی خود شناخت داشته باشد و مردم از این مسأله خوشحال می شوند که مبلّغ از مزایای منطقه شان مطلع باشد و بیان کند که این مسأله در تبلیغ اثرگذار است. بنده بعد از فتنه سال 1388 به ۲۲ استان سفر کردم، یکی از چیزهایی که برای بنده ثابت شد، این مسأله بود.
وی افزود: به هر نقطه ای که قدم می گذاریم، تعدادجانبازان و آزادگان، شهدا و علمای منطقه ی تبلیغی بیان شود.
* اخلاق مبلغ بیشتر از اقوال او اثرگذار است
آیت الله نوری همدانی بر اهمیت اخلاق در تبلیغ دین تأکید کرد و اظهار داشت: نکته دوم اینکه اخلاق مبلغ بیشتر از اقوال او اثرگذار است. مردم به اخلاق مبلّغ نگاه می کنند و اگر ببینند که مبلّغ طبیبٌ دوارٌ بطبّه است و با مهربانی با مردم رفتار می کند، تبلیغش مؤثر است؛ با مردم کریمانه رفتار کنید.
وی گفت: انسانی که با این انگیزه، ایمان، اخلاق و عقیده برای تبلیغ دین خدا گام بردارد، هر کلام و قدمش ثواب و فضیلت زیادی دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به لزوم رعایت ترتیب بیان مطالب در تبلیغ تصریح کرد: باید بدانیم که منبر با درس گفتن متفاوت است؛ منبر فن است و هر قدر در این فن مهارت بیشتری داشته باشیم، موفق تر خواهیم بود. در تدریس، در حد مطالب کتاب از ما توقع است اما در منبر چینش مطالب مهم است و بیان هر مطلبی جای خود را دارد. افتتاح، اختتام، نتیجه و چینش مطالب در تبلیغ مهم است.
وی افزود: لازمه اش این است که مبلّغ باید دفاتری در این خصوص داشته باشد و هر مطلبی را که در هر جایی می شنود، یادداشت کند. ائمه اطهار(ع) بر نوشتن تأکید داشتند، البته باید کامل، صحیح و باقیات الصالحات باشد.
آیت الله نوری همدانی بر ضرورت فراگیری کامل مسأله ادبیات تأکید کرد و اظهار داشت: بحث ادبیات در زندگی ما رکن است، یعنی صرف و نحو عربی و فارسی باید به خوبی فراگرفته شود. اگر کسی ادبیات را کامل نداند، هر مقداری که درس بخواند، محقق نخواهد شد، چرا که ادبیات رکن است و بنابراین باید ادبیات شما کامل باشد.
* مواد اصلی در تبلیغ دین اسلام
وی به معرفی مواد اصلی تبلیغ پرداخت و گفت: اولین ماده اصلی در تبلیغ ما، قرآن کریم است. باید مطالعات قرآنی ما با توجه به تفاسیر بسیار عمیق و وسیع باشد. یکی از تفاسیر بسیار مهم، تفسیر علامه طباطبایی می باشد.
این مرجع تقلید دومین ماده اصلی تبلیغ را نهج البلاغه دانست و تصریح کرد: این کتاب دریایی از مفاهیم است که باید ضمن مطالعه نهج البلاغه، شروح آن را(شرح بحرانی، شرح خویی، ابن ابی الحدید و...) یادداشت کرده باشیم و در تبلیغ از آن بهره بگیریم، چرا که دنیای امروز تشنه این قبیل آثار است.
وی افزود: دیگر ماده تبلیغی مبلغان صحیفه سجادیه است. اگر این کتاب نبود، نمی دانستیم که چطور با خداوند صحبت کنیم. تمام مطالب فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در این کتاب آمده است. برخی عادت کرده اند که در منبر به بافتن مطالب بپردازند در صورتی که خداوند متعال برکت را به این سه کتاب داده است.
* ضرورت مهاجرت مبلغان به دیگر شهرها
آیت الله نوری همدانی اولین وظیفه مبلغان را تفقه در دین عنوان کرد و اظهار داشت: نباید همه مبلغان در قم جمع شوند، بلکه به شهرها و روستاها مراجعه کنند، در بسیاری از شهرها خیلی از مساجد بدون مبلغ است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خدمات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، خدمات عالی و بسیار وسیعی است - جزاکم الله خیراً - از خداوند متعال مزید توفیقات را خواستاریم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.