حجت الاسلام قادری

مشکلات رسول خدا(ص) در دوران بعثت در خطبه فدکیه

تاریخ انتشار:
پس از آن که حضرت فاطمه سلام الله علیها سیمای دوران جاهلیت را به مهاجر انصار باز نشان داد در فراز چهاردهم می خواهد آنان را با بعضی از مشکلات کلیدی که رسول خدا(ص) در ایجاد تحول این سیمای نازیبا با آن روبرو بود باز گو نماید....
خطبه فدکیه

متن خطبه: «فَاَنْقَذَكُمُ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالي بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ الِهِ بَعْدَ اللَّتَيَّا وَ الَّتي، وَ بَعْدَ اَنْ مُنِيَ بِبُهَمِ الرِّجالِ، وَ ذُؤْبانِ الْعَرَبِ، ومرده اهل الکتاب »ِ
ترجمه متن: «تا خداى تعالى بعد از چنين حالاتى شما را بدست آن حضرت نجات داد، بعد از آنكه از دست قدرتمندان و گرگهاى عرب و سركشان اهل كتاب ناراحتيها كشيديد.»
پس از آن که حضرت فاطمه سلام الله علیها سیمای دوران جاهلیت را به مهاجر انصار باز نشان داد در فراز چهاردهم می خواهد آنان را با بعضی از مشکلات کلیدی که رسول خدا(ص) در ایجاد تحول این  سیمای نازیبا با آن روبرو بود باز گو نماید.
مشکل اول: این بود رسول الله (ص) با سران مشرکان و کفاری روبرو بود که تنها زور بازو داشتند ولی اهل منطق و استدلال  نبودند از همین رو زبان زور را می فهمیدند: «فانقذکم الله تبارک و تعالی بحمد (ص) بعداللتیا والتی .بعد آن منی ببهم الرجال».
مشکل دوم: این بود پیامبر(ص) با مردمی روبرو بود  که از نظر خصلت روحیه درندگی را داشتند و همانند گرگی بودند که به گله حمله می کند و همه گوسفندان را می درد در حالی که چند مورد بیشتر نیازش نیست، اینان نیز فقط کارشان قتل و غارت بود: «وذو بان العرب».
مشکل سوم: رسول خدا(ص) آن بود با اهل کتابی چون یهودیان روبرو بود که با همدستی کفار و مشرکان هر روز فتنه ای بعد از فتنه ای  و جنگی بعد از جنگی را تدارک می دیدند: « ومرده اهل الکتاب».

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.