اولویّت اداره تبلیغ مجازی بر حمایت از گروه های تبلیغی است
حجتالاسلام جواد رحیمی، کارشناس گروهها و طرحهای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار بلاغ، عنوان کرد: با توجّه به لزوم کار گروهی و شبکه ای جهت انجام فعّالیت تاثیرگذار در فضای مجازی اولویّت اداره تبلیغ مجازی بر حمایت از گروههای تبلیغی است، که در دو بخش مالی و معنوی در قالب ارائه طرح از جانب گروه تبلیغی انجام میشود که:
حمایتهای مالی از طرحهای محتوایی، عبارتند از:
1) حمایت مالی از طرح ها و ایده ها، با توجه به گزارش پیشترفت عملکرد در سه مرحله.
2) حمایت های مالی با هدف توانمند سازی گروه، بصورت سالانه درجهت کمک به تامین بخشی از نیازهای سخت افزاری آنان.
3) پرداخت کمک هزینه اینترنت.
4) پرداخت وام قرض الحسنه با توجه به درخواست گروه.
همچنین حمایتهای معنوی عبارتند از:
1)راه اندازی سایت، پشتیبانی فنی بصورت رایگان برای گروه های فعال در صورت درخواست گروه.
2)ارائه مجوز رسمی به گروهای موفق تبلیغ مجازی.
3)ایجاد شماره حساب مشترک و حقوقی برای گروه.
4)آموزش های مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته مهارتی و محیطی.
5)معرفی به سازمان ها و نهادهای مربتط.
شرایط حمایت از طرحها :
* خروجی محور بودن بر اساس قالب تولید.
* دارای موضوع و ریز موضوعات مشخص و هدفمند.
* لزوم درج و انتشار در حداقل یکی از محیط های فضای مجازی.
* اجرای طرح در زمانبندی اعلام شده.
* ارسال گزارش محتواهای طرح در سه مرحله.
تا ابتدای مرداد ماه 97 بیش از 210 گروه مجازی در سامانه بلاغ ثبت شده است، که بیش از 150 گروه در حال فعالیت در فضای مجازی هستند.
در سال97چند طرح به شما ارائه داده شده؟
لازم به ذکر است قبل از برگزاری کمسیون طرحهای مجازی، طرح از نظر محتوایی و محیط اجرا وموضوع بررسی میشود و تا قبل از کمسیون، سرگروه میبایست اشکالات طرح را با پیگیری از طریق سامانه بلاغ و به صورت غیر حضوری رفع نماید.
از ابتدای سال 1397 تاکنون 34 طرح به سامانه ارسال شده است که تعداد 12 طرح در کمسیون طرحها تایید و مصوبه داشته است و به گروههای تبلیغی ابلاغ شده است و تعداد 22 طرح جهت اصلاح نقائص و رفع ابهامات به سرگروهها ارجاع داده شده است. 27 طرح نیز که در سال 1396 مصوب گرفته اند، در حال اجرا است .
بیشترین طرحها در چه موضوعی فعالیت داشته اند؟
موضوعات اخلاقی و سبک زندگی از جمله موضوعات ارائه شده است که بیش از مابقی موضوعات به آن پرداخته میشود.
طرحها بیشتر در چه محیطهایی اجرا میشود؟
محیطهای شبکه های اجتماعی و پیام رسان رتبه اول را دارند و پس از آنها محیط سایت و وبلاگ.
چند طرح در حال اجرا دارید؟
در حال حاظر 61 طرح از جانب گروههای تبلیغ مجازی در حال اجرا است.
موفقترین طرحها کدام اند؟
موفق ترین طرحها مربوط به گروههایی است که اولا بصورت متمرکز و تخصصی در یک موضوع فعالیت میکنند و ثانیا دارای تیمی هماهنگ و آموزش دیده هستند و ثالثا در ارزیابی صورت گرفته از فعالیت هایشان (اعم از محتوایی یا محیطی) به تذکرات و نکات ارتقائی بیشترین توجه را داشته و تلاش نموده اند تا نقاط ضعف را رفع و نقاط قوت عملکرد خود را تقویت نمایند و دیگر اینکه بواسطه نیازسنجی و مخاطب شناسی مناسب از طریق تعامل با آنان، دارای محیط انتشاری خوبی هستند.
تا به الان برای کدام یک از این طرحها اقدام شده و کدام یک پیشرفت قابل توجهی داشته؟
حمایتهای مالی و معنوی در طرحها بر اساس ارسال گزارش از جانب سرگروه است، در آیین نامه طرحها آمده است که گزارش فعالیت در در مرحله اول پس از ارسال گزارش 25 درصد، مرحله دوم 35 درصد و مرحله سوم 40 درصد ، بررسی و محاسبه انجام شده و سپس حمایت پرداخت خواهد شد. لذا از مجموع 61 طرح جاری 33 طرح در مرحله اول، 21 طرح در مرحله دوم و 7 طرح در مرحله سوم اجرا قرار دارند.
طرحهایی که قابلیت گزارش دهی دارند را بفرمایید؟
بلحاظ اینکه محتوای طرح قبل از ارسال گزارش، عموما در محیط مبلغان منتشر میشود و با در نظر گرفتن مراحل مختلف بررسی محتوا و سطح بندی و ارزیابی محتوای طرحها، همهی طرحهای گروههای مجازی قابل گزارش دهی است که محتوای خوب این گروهها در سایت مرسلون که توسط یکی از گروههای تبلیغی مدیریت میشود، بارگذاری شده و قابل مشاهده میباشد.
افزودن دیدگاه جدید