روایتی از زندگی روحانی مستقر در روستای دورافتاده «پیکوه»؛

زندگی جهادی در دل کویر/ خدمت به خلق الله با کار در نخلستان خرما

تاریخ انتشار:
وارد نخلستان خرمایی که این روحانی خستگی ناپذیر در آن مشغول به کار بود، شدیم، عبا و عمامه خود را کنار گذاشته بود و کیسه پر از خرمایی را به دوش می کشید، خواستیم کمک حالش شویم که مانع شد ...
حجت الاسلام علی احمدی

به گزارش بلاغ، به نقل از خبرگزاری حوزه، از بیرجند، جاده کویری بیرجند به طبس را می پیماییم، هوا بس گرم است و طاقت فرسا، اما این گرمی هوا، مانع هدفی که در پیش گرفته ایم نمی شود.
پس از رسیدن به دیهوک، آدرس روستای پیکوه را گرفته و راهی کویر می شویم، با رسیدن به روستا، بافت و موقعیت قرار گرفتن آن، طبیعت زیبا کوه‌پایه ای، مزارع پلکانی، خانه های خشتی، آب انبار، مدرسه، مجموعه حمام های قدیمی، هیات قدیم و آبشار زیبای آن، ما را حیرت زده کرد.
این روستا در پای کوه واقع و بنا به اظهارات اهالی به لحاظ استفاده از موقعیت دفاعی و دیده بانی مناسب آن در مقابل حملات اشرار و راهزن ها، این موقعیت برای استقرار روستا انتخاب شده است.
روستای پیکوه، دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل است، ولی نخل های خرمای همیشه سبز روستا، فضای داخل روستا را در فصل تابستان تا حدودی از نظر آب و هوایی تعدیل کرده است.
پس از گشت زدن کوتاهی و خوش و بش با اهالی، سراغ روحانی روستا را گرفتیم، گفتند در حال حاضر مشغول کار کردن در یکی از نخلستان های اهالی روستاست و آنجا مشغول به کار است.
کمک کردن به اهالی روستا و بیل زدن در زمین‌های کشاورزیشان، آموزش دادن قرآن، حضور فعال در برنامه های مذهبی، بالا رفتن از درخت خرما از جمله ویژگی های این روحانی بود که توسط اهالی روستا بیان شد و ما را بیش از پیش مشتاق دیدن وی کرد.
وارد نخلستان خرمایی که این روحانی خستگی ناپذیر در آن مشغول به کار کردن بود، شدیم، عبا و عمامه خود را کنار گذاشته بود و کیسه پر از خرمایی را به دوش می کشید، خواستیم کمک حالش شویم که مانع شد.در راه، بارها و بارها کیسه را بر زمین می گذاشت و پس از چند ثانیه دوباره بر روی دوشش می انداخت و به راهش ادامه می داد، عرق از پیشانی اش سرازیر شده بود، اما وقتی هدفش را خدمت به مردم عنوان کرد، فهمیدم برای او خستگی معنا ندارد و این عرق ها جلودار چشم های پر از امید این روحانی نمی شوند.
حجت الاسلام علی احمدی نزدیک به ده سال است که در روستای پیکوه، کار تبلیغ را شروع کرده و به اهالی این روستا خدمت رسانی می کند. اعتقادش این است که باید به مردم خدمت کرد، لذا پس از پایان دوران تحصیلش در حوزه علمیه خراسان، راه کمک کردن به خلق خدا را در پیش می گیرد.
مدیریت فعالیت های مذهبی و فرهنگی و همچنین راهنمایی مردم را وظیفه اصلی خود می داند، اما در کنار آن کار کشاورزی و دامداری را نیز دیگر وظیفه ای می داند که بر خود واجب کرده است.
از کار کردن خسته نمی شود، از صبح تا شب یا مشغول برنامه های فرهنگی است، یا در مزارع و باغات سایر اهالی مشغول به بیل زدن، درو کردن و... است.
حجت الاسلام  احمدی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در بیرجند  گفت: در مدت زمانی که در حوزه علمیه خراسان به تحصیل مشغول بودم، احساس وظیفه ای در من به وجود آمد که باید آنچه آموخته ام را به دیگران نیز بیاموزم.
وی با اشاره به اینکه خداوند می فرماید " باید کوچ کنید و آنچه را که اندوخته اید و به آن رسیده اید برای مردم صرف کنید" گفت: خداوند همچنین پیامبر اکرم(ص) را خطاب قرار می دهد و می گوید " ای پیامبر، باید تبلیغ رسالت کنی و آنچه را که از طرف خداوند به تو وحی شده، به مردم برسانی و در این امر کوتاهی نکنی،" لذا ما نیز مسلمان هستیم و این احساس وظیه را دریافتیم که آنچه آموخته ایم به مردم برسانیم و در بینشان نشر دهیم.

روحانی مستقر روستای دور افتاده پیکوه ادامه داد: فعالیت های مذهبی و فرهنگی از جمله برنامه های ویژه ماه رمضان، ماه محرم و صفر، دهه فاطمیه و... در این روستا بر عهده روحانی است، که این توفیق امروز نصیب من شده، تا در خدمت اهالی محترم این روستا باشم.
حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه در فعالیت های ملی و سیاسی و همچنین راهپیمایی ها نیز نقش اول را روحانی بر عهده دارد، افزود: در این مدت سعی کرده ام تا علاوه بر فعالیت های مذهبی و تبلیغ، به کار کشاورزی و دامداری بپردازم و در کنار مردم حضور داشته باشم، زیرا فردی می تواند در مردم تأثیرگذار باشد که در کنارشان باشد.
وی یادآور شد: مدتی به عنوان ریاست شورا انتخاب شدم، اما آن را به شخص دیگری واگذار کردم تا بیشتر بتوانم در کنار مردم حضور داشته باشم و به آن ها خدمت کنم.
حجت الاسلام احمدی ضمن بیان این سخن امام که فرموده اند "کشور و محل بدون روحانی، مکانی بدون طبیب است"، عنوان داشت: اگر روحانی هدف والایی داشته باشد می تواند در بسیاری از امور موفقیت چشمگیری کسب کند.
وی با اشاره به اینکه چراغ و طبیب هر مکانی روحانی است، ادامه داد: همانطور که مردم برای درمان امراض جسمی خود به دکتر مراجعه می کنند، برای درمان بیماری های روحی خود نیز نیاز به طبیب دارند که روحانی بهترین کسی است که می تواند آن ها را درمان کند.
روحانی مستقر در روستای پیکوه خاطر نشان کرد: در این مدت ده سال، ارتباط بسیار نزدیکی با اهالی روستا برقرار کرده ام که سعی شده در برگزاری جلسات مشورت هایی به اهالی داده و در برخی نزاع ها نیز نقش میانجی گری را بر عهده داشته باشم.
حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه نقش روحانیت در تحکیم خانواده بسیار مهم و سرنوشت ساز است، ادامه داد: هنگامی که مردم حضور یک روحانی را در کنار خود احساس کنند، بسیار خوشحال می شوند، زیرا آن را از خود می دانند و به وی اعتماد می کنند.
وی با اشاره به اینکه امید ایجاد کردن در دل مردم از جمله وظایف یک روحانی است، بیان داشت: روحانی می تواند اتحاد مردم را حفظ کند، و همچنین مانع مهاجرت آن ها به شهرها شود.
روحانی مستقر روستای پیکوه ابراز داشت: از جمله مشکلاتی که گریبانگیر مردم این روستا شده، مسئله کمبود آب می باشد، که به شدت کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است.
وی بیان داشت: این روستا، یکی از روستاهایی است که از نعمت آب برخوردار است، اما متاسفانه در کنار ما زغال سنگ طبس در حدود 25 سال، بدون پروانه بهره برداری در حال برداشت از چاه های حفاری شده است.
حجت الاسلام احمدی یادآور شد: این روستا در سطح شهرستان طبس، روستای بسیار پرآبی بوده است که به خاطر همین موضوع اکنون اهالی روستا نگرانی هایی دارند، زیرا کشاورزی آنان تحت تأثیر قرار گرفته و امسال نیز محصول کمتری از باغات خرمای این روستا برداشت شده است.
وی بیان کرد: اگر مسئله آب در این روستا حل شود هیچ جوانی برای ترک روستا همت نخواهد کرد و مجبور نخواهد شد که در معادن زغال سنگ کار کند.
روحانی مستقر روستای پیکوه یادآور شد: در ده سال پیش انواع محصولات کشاورزی در مزارع این روستا کاشت می شد، اما به دلیل کاهش منابع آب امروز جوانان این روستا مجبور هستند تا برای تأمین امورات خود به کار در معادن زغال سنگ مشغول شوند.
حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه ان شاءالله دردهای اهالی این روستا به گوش مسئولان انقلابی برسد تا برای برطرف شدن آن چاره ای بیندیشند، مطرح کرد: علی رغم اینکه از مسئولان دعوت شده تا سفری به این روستا داشته باشند اما اغلب آن ها از آمدن سر باز زده اند، و امیدواریم روزی مسئولان همت کنند و پای حرف جوانان، کشاورزان و اهالی روستا بنشینند تا ببیند با چه مشکلاتی روبرو هستند.
وی بیان داشت: باید جوانان انقلابی خود وارد عرصه عمل شوند و چه در شهرها و چه در روستاها با مردم ارتباط برقرار کرده و مشکلاتشان را حل کنند، زیرا در این صورت می‌توان روحیه امید را دوباره در مردم زنده کرد.
روحانی مستقر روستای پیکوه خاطر نشان کرد: به لطف انقلاب اسلامی، امروز بیشتر روستاها از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند، و برای ما همین بس که اولاً امنیت داشته باشیم و ثانیاً خداوند سایه مقام معظم رهبری را تا ظهور صاحب الزمان(عج) بر سرمان مستدام بدارد.
حجت الاسلام احمدی در پایان با اشاره به اینکه باید به فرمایشات مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم تا مدیون خون شهدا نباشیم، گفت: امروز باید حواسمان را جمع کنیم، زیرا دشمن در کنار ما قرار دارد و از طریق ماهواره و اینترنت در خانه هایمان رسوخ پیدا کرده است.
سخن پایانی
جهادی خدمت کردن و جهادی عمل کردن این روزها نیازمند اراده ای قوی است، اراده ای که شاید در کمتر کسی وجود داشته باشد.
یک روحانی زمانی می تواند در مردم انگیزه، امید و حرکت ایجاد کند که خود اهل عمل باشد و تنها به سخنرانی نپردازد، خدمت کردن به مردم آن هم بدون منت ارزشمندترین کاری است که باعث می شود مردم روحانیت را از خود بدانند و به آن ها اعتماد کنند، اقدامی که حجت الاسلام احمدی در روستای پیکوه به آن جامه عمل پوشانده و آن را وظیفه و رسالت اصلی خود می داند.

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.