حجت الاسلام قادری

زمینه شرح و تفسیر خطبه فدکیه

تاریخ انتشار:
اگر بخواهیم به عظمت خطبه فدکیه و ضرورت شرح و تفسیر آن به درستی واقف شویم، باید به چند نکته توجه کنیم...
حجت الاسلام قادری

اگر بخواهیم به عظمت خطبه فدکیه و ضرورت شرح و تفسیر آن به درستی واقف شویم، باید به چند نکته توجه کنیم:
1. خطبه فدکیه بهترین سند، بی واسطه ترین و محکم ترین منبع  برای شناخت ابعاد وجودی حضرت فاطمه سلام الله علیها است. در هر فراز از بیست و دو فراز خطبه فدکیه، یکی از ابعاد وجودی آن حضرت ظاهر می¬شود. با تعمق در هر یک از این فرازها می¬ توان به شخصیت والای حضرت زهرا سلام الله علیها پی برد و معرفت خود را نسبت به ایشان افزود.
2. به دلیل نقش کلیدی خطبه فدکیه در شناخت ابعاد وجودی حضرت فاطمه سلام الله علیها، محققان فراوانی تلاش کرده اند با شرح و تفسیر این خطبه، زمینه درک مفاهیم بلند عرفانی، کلامی، تفسیری، اخلاقی، فقهی، حقوقی، سیاسی، جامعه شناختی و روان شناختی را که حضرت زهرا سلام الله علیها در هر یک از آنها در قامت امیر آن حوزه ظاهر شده است فراهم سازند. نویسنده در کتاب «من فاطمه هستم» کوشیده این وظیفه را انجام دهد. در این سلسله یادداشت ها سبک جدیدی در شرح و تفسیر خطبه فدکیه درپیش گرفته شده است تا خواننده محترم بتواند در زمانی کوتاه، با محتوای عمیق خطبه ارتباط برقرار کرده و نسبت به ابعاد وجودی حضرت فاطمه سلام الله علیها آگاهی پیدا کند. از آنجا که ایام فاطمیه بهترین شرایط روحی و فکری برای دریافت مفاهیم بلند خطبه فدکیه است، تصمیم گرفته شد این سلسله یادداشت ها در این ایام تقدیم محضر عزیزان گردد.
3. در این سلسله یاداشتها نخست «متن»، سپس «ترجمه» و «شرح» فرازی از خطبه فدکیه آورده شده است. عزیزانی که وقت محدودی دارند می توانند از همان آغاز شرح و تفسیر هر فراز را مطالعه کنند تا سریعتر با پیامهای آن فراز ارتباط بر قرار نمایند.
4. این نقد نخست به صاحب این یادداشت و سپس به بسیاری از ارادتمندان حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها وارد است و هیچ عذری هم در برابر این خجالت و شرمساری نداریم که فاطمیه های فراوانی را در عمرمان پشت سر گذاشته ایم، ولی در متن خطبه فدکیه، که ایرادش به قیمت جان حضرت زهرا سلام الله علیها تمام شد، و با این خطبه بود که خط ولایت ترسیم گردید که حاصل آن شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی است، به مطالعه و تدبر نپرداختیم.
برای آگاهی بیشتر از مطالب کلیک کنید.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.