حجت الاسلام قادری

ویژگی حضرت فاطمه سلام الله علیها در خطبه فدکیه

تاریخ انتشار:
دراین فراز از خطبه، دو پیام مهم سیاسی که نقش تعیین کننده دارد وجود دارد...
خطبه فدکیه

متن خطبه: «ثم قالت اَيُّهَا النَّاسُ! اِعْلَمُوا اَنّي فاطِمَةُ وَ اَبي‏مُحَمَّدٌ، اَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً، وَ لا اَقُولُ ما اَقُولُ غَلَطاً، وَ لا اَفْعَلُ ما اَفْعَلُ شَطَطا»ً.
ترجمه متن خطبه: «آن‌گاه فرمود اى مردم! بدانيد كه من فاطمه و پدرم محمد(ص) است، آنچه ابتدا گويم در پايان نيز می ‏گويم، گفتارم غلط نبوده و ظلمى در آن نيست».

دراین فراز از خطبه، دو پیام مهم  سیاسی که نقش تعیین کننده دارد وجود دارد:
پیام اول: برای این‌که همه راه‌های سیاسی کاری بسته شده باشد و سران سقیفه نتوانند بهانه جدیدی را علم کنند نخست خودش را با نام معرفی کردند تا کسانی که آن طرف پرده درمسجدالحرام نشسته اند بدانند خطیبه و سخنران شخص حضرت فاطمه سلام الله علیها است و کسی نگوید بانوی دیگر بوده است و همچنین خطبیه  فاطمه ای است که حسب ونسبش به پیامبری ختم می شود که نامش محمد(ص) است تا نگویند فاطمه سلام الله علیها دیگر بوده‌ است و کس دیگر به تقلید از وی سخنرانی کرده است همه این‌ها به این دلیل انجام گرفته‌است که سران سقیفه کسانی بوده اند چنین انکار هایی برایشان عادی بوده است چرا که برای غصب خلافت غدیر را انکار  کردند برای غصب فدک با جعل حدیث، ملکیت آن حضرت سلام الله علیها را نسبت به فدک را منکر شدند پس حضرت سلام الله علیها می بایست با معرفی خود راه انکار خطبیه را می بست از این رو فرمودند: «ایهاالناس اعلموا انی فاطمه‌ وابی محمد».
پیام دوم: حضرت با این اظهارات تفاوت خود باسران سقیفه را توضیح می دهند: آن‌چه را که وی می گوید اشتباهی درآن وجود ندارد و آن‌چه را انجام  می دهد نیز برخلاف حق و حقیقت نخواهد بود ولی سران سقیفه آن‌چه را می گویند وعمل می کنند در مقابل حق و حقیقت است و تصمیمی پر از خطا و اشتباه می باشد: «ولا اقول مااقول غلطا ولا افعل ما افعل شططا».

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.