در گفتگویی با معاون گروه تبلیغی نسیم مهر مطرح شد:

از مشاوره دادن در مترو و تپه شهدا تا حل اختلافات زناشویی

تاریخ انتشار:
سید محمد موسوی طلبه ای است که با تخصص روانشناسی، به حل آسیب های اجتماعی خانواده های شهر تهران کمک می کند. در این بخش گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی بلاغ با این مبلغ را می خوانید.
مصاحبه با سید محمد موسوی

درادامه گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی بلاغ با این مبلغ را می خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید:

سید محمدموسوی هستم. کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی دارم و در حال ارائه رساله سطح 4 حوزه علمیه می باشم. از سال قبل در گروه های تخصصی دفتر تبلیغات مشغول به فعالیت شده ام و در حال حاضر معاون گروه تخصصی نسیم مهر هستم.

گروه تبلیغی نسیم مهر چه فعالیت هایی انجام می دهد؟

گروه تبلیغی نسیم مهر، تمرکز خودش را بر آسیب های اجتماعی و بحث خانواده در شهر تهران گذاشته است. فعالیت هایی که در این مدت داشتیم، معمولا پنج شنبه ها و جمعه ها بوده است. در این ایام، در مکان های شلوغی مانند تپه شهداء، برخی مکان های فرهنگی و مساجد و امام زاده ها با جمعی از طلاب متخصص در امر مشاوره به خانواده ها در حل معضلات اجتماعی شان کمک می‌کنیم.

البته بیشتر فعالیت‌مان در منطقه کن تهران است و مردم هم می‌دانند که ما در آن محل مشاوره می‌دهیم. در میان مراجعان‌مان انواع مشکلات اجتماعی اعم از افسردگی، نزاع های خانوادگی و ... را داریم و سعی می‌کنیم به مردم در حل این مشکلات کمک کنیم.

در مورد سابقه تبلیغی تان بگویید:

من از سال 1392 به صورت جدی و تحت نظر دفتر تبلیغات اسلامی کار تبلیغ خود را شروع کردم. بعد از این که لیسانس روانشناسی را گرفتم، فعالیت های بنده جدی تر شد. بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بیشتر به صورت مجازی و تخصصی فعالیت تبلیغی خود را ادامه دادم. در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی هم به عنوان کارشناس مشاوره در خدمت مردم هستم.

 

بازخوردهایی که به عنوان یک طلبه مشاور دریافت کرده اید چطور بوده است؟

اوایل، کسانی که حضور ما در این مکان ها را جهت مشاوره به مردم هماهنگ می‌کردند، چندان امیدی به استقبال مردم نداشتند. اما بعد از این که استقبال مردم را دیدند اظهار تعجب می‌کردند. بازخوردهایی که از مردم گرفتیم بسیار مثبت بوده و امام جمعه محترم کن هم با توجه به این بازخوردها اصرار زیادی بر ادامه‌ی این فعالیت‌ها دارند و همین موارد انگیزه ما را جهت فعالیت بیشتر، بالا می‌برد.

مردم شما را در قالب مشاور می شناسند؟

شرط حضور در گروه تبلیغی نسیم مهر به عنوان مشاور، داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی است. پس همه ی اعضای گروه دارای تخصص در حوزه روانشناسی و مشاوره هستند. به همین خاطر تمام بنرهایی که در آن مکان نصب می‌شود، به عنوان مشاور اطلاع‌رسانی می‌شود. اما به صورت محدود پیش می‌آید که احکام هم گفته شود؛ البته اجازه نمی‌دهیم فضا به این سمت تغییر کند و سعی می‌کنیم مخاطبان را متوجه رسالت‌مان در آن مکان بکنیم.

واکنش مردم به مشاورِ طلبه چیست؟

در سال‌های اخیر با توجه به فعالیت‌هایی که صورت گرفته، این مسأله برای مردم عادی شده است. دیگر برای مردم عجیب نیست که یک روحانی تحصیلات دانشگاهی داشته باشد و مشاوره بدهد. به خاطر همین مراجعات به ما به عنوان یک روحانی نیست، بلکه به عنوان یک روحانیِ مشاور است.

هدف خاصی را در این فعالیت دنبال می‌کنید؟

شکل‌گیری گروه و فعالیت‌های ما به خاطر آسیب‌های اجتماعی جدی شهر تهران بود. ما قبلا هم سابقه مشاوره داشتیم، اما وجود یک گروه تبلیغی منسجم را لازم می‌دیدیم. به همت حجت الاسلام سرمدی (مدیر گروه تبلیغی نسیم مهر) این گروه تحت نظر دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفت. مشکلات و آسیب‌های اجتماعی برای کسانی که به خاطر عدم تمتع مالی توانانی مراجعه به مشاور و روانشناس را ندارند، بیشتر به چشم می‌خورد و ما سعی می‌کنیم این قشر را نیز تحت پوشش قرار دهیم و به آن‌ها در راستای حل و رفع مشکلات و آسیب‌هایی که در خانواده وجود دارد کمک کنیم.

جدی‌ترین آسیب‌هایی که در مراجعان خود دیده‌اید چه بوده؟

بالا رفتن سن ازدواج و طلاق، دو آسیب بسیار جدی در شهر تهران است. ما در مراجعان‌مان این دو مطلب را خیلی دیده‌ایم. بخشی از این آسیب‌ها به خاطر فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی است. بخش دیگر هم به دلیل نداشتن مهارت است. خیلی اوقات یک مهارت کوچک مانع از یک آسیب بزرگ می‌شود. اما متأسفانه افراد، فاقد این مهارت در زندگی زناشویی خود هستند و با آسیبی مانند طلاق مواجه می‌شوند. آرمانی‌سازی‌هایی که در ازدواج ایجاد می‌شود نیز بسیار در بالا رفتن سن ازدواج مؤثر است. سعی می‌کنیم در مشاوره‌ها و کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم روی این باورها کار کنیم.

 

برای مبلغانی که مسیر تبلیغ را می‌خواهند آغاز کنند توصیه‌ای دارید؟

در گذشته فعالیت‌هایی مانند نماز و سخنرانی و... برجسته‌تر بود. اما در حال حاضر توصیه می‌کنم مبلغان بیشتر در متن مردم و با مردم باشند. با توجه به محدودیت‌های زمانی، از فرصت‌هایی که مناسبت‌های تبلیغی ایجاد می‌کند و قلوب مردم آماده است، استفاده کنند و با تمرکز بر تبلیغ چهره به چهره و ایجاد صمیمیت، بر مردم اثر بیشتری بگذارند.

نظر شما راجع به تبلیغ در مکان‌هایی مانند مترو، ترمینال، ورزشگاه‌ها و... چیست؟

گروه نسیم مهر در مکان‌هایی مانند مترو فعالیت تبلیغی داشته است. همچنین در برخی میادین اصلی تهران فعالیت‌هایی در کنار گروه‌های تعزیه داشته‌ایم و از حجم جمعیت برای مشاوره دادن به مردم استفاده کرده‌ایم. این نوع تبلیغ، ظرفیت‌های جدیدی برای دسترسی‌های بیشتر مردم به مبلغان ایجاد می‌کند. هر چه دسترسی مردم به مبلغان راحت‌تر و بیشتر باشد، کاهش آسیب‌های اجتماعی بیشتر خواهد بود. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نظر شما راجع به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بنده کارشناس پاسخگو هستم و با این عنوان در فضای مجازی فعال هستم و با تعداد زیادی از کاربران گفتگو داشته‌ام. کاربران فضای مجازی حجم بالایی دارند. بنده ده برابر کاربرانی که پاسخ آن‌ها را می دهم، کاربرانی دارم که به خاطر محدودیت زمان و پذیرش، موفق به پاسخگویی به آن‌ها نشده‌ام. این حجم زیاد با کمبود کارشناس مواجه است. فضای مجازی نیاز به سرمایه‌گذاری خیلی بیشتر از این دارد و باید کار را از این فراتر برد.

 

از مشاوره‌هایی که داده‌اید خاطره‌ای دارید؟

دو نفر خانم برای استخاره به بنده مراجعه کردند. وقتی استخاره گرفتند آیه‌ای که می فرماید بین‌شان حکم قرار دهید و آن ها را آشتی دهید آمد. وقتی به آن ها گفتم که این آیه آمده، خیلی تعجب کردند و گفتند پسر و عروس ما با هم به اختلاف رسیده‌اند و در حال جدایی هستند. این استخاره مقدمه‌ای برای مشاوره و صلح و آشتی بین آن دو نفر شد.

در پایان از حمایت ها و پیگیری های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که از گروه‌های تبلیغی انجام می دهد تشکر میکنم و امیدوارم حجم این حمایت ها بیشتر شود که مبلغان با خیال آسوده بتوانند به تبلیغ دین بپردازند. و همچنین طلاب و مبلغان حضور پررنگ تر و منسجمی تری را در مکان های موثر تبلیغی اعم از بوستان ها، مترو، زندان ها و غیره داشته باشند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.