حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

ادبیات تبلیغی ما اقناع کننده اندیشه ها نیست

تاریخ انتشار:
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت شکل گیری گفتمان تبلیغی واحد در کشور گفت: ادبیات دینی و انقلابی ما اقناع کننده اندیشه ها نیست.

به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه امشب در همایش «گفتمان تبلیغی فاطمیه» که در سالن همایش های اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، بر ضرورت زمان شناسی مبلغان دین تأکید کرد و گفت: امروز نیازهای جامعه نسبت به گذشته تفاوت های بسیار زیادی دارد و ما باید تلاش کنیم نیازهای امروز مردم را پاسخ دهیم.

وی با بیان اینکه امروز نظریه های غیر دینی و ایدئولوژی سایر ادیان به جز اسلام به بن بست رسیده است، ادامه داد: این موضوع سبب شده است که مسأله پذیرش دین در جامعه جهانی نسبت به گذشته و یا صدر اسلام بسیار آسان تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به وجود دین گریزی در برخی نقاط جامعه خاطرنشان کرد: امروز عدم درک صحیح از دین سبب شده است تا نوعی دین گریزی در میان برخی آحاد جامعه شکل بگیرد؛ امروز متأسفانه کسانی که سخنان مخالف با دین می زنند در میان مردم مقبولیت پیدا می کنند و این نشان از نقص دستگاه تبلیغی کشور دارد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه ادبیات دینی و انقلابی ما اقناع کننده اندیشه ها نیست و بعضاً می تواند نفرت انگیز باشد، ابراز داشت: وجود نقص و اشکال در ادبیات مبلغان و دستگاه های تبلیغی از عوامل اصلی دین گریزی و یا دین ستیزی در زندگی برخی افراد است.

وی با اشاره به ضرورت شکل گیری گفتمان واحد تبلیغی در کشور ابراز داشت: آن دسته از طلاب و مبلغانی امتیاز بالا می آورند که طرح هایی برای اداره جامعه داشته باشند و در مقام تبلیغ آنها را برای مردم تبیین کنند؛ ادبیات دینی و انقلابی، اصطلاحات به کار گرفته شده، زاویه دید، شناخت موضوعات مورد نیاز جامعه، انتخاب درست مسأله ها، تشخیص و تبیین راه حل مسائل و مواردی از این قبیل به تقویت تبلیغ در جامعه کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تبلیغ در منبر رفتن و ذوق کلامی آزاد محدود نمی شود، عنوان کرد: بدون شک تبلیغ پیچیده تر و سخت از مباحث فقه و اصول است، بنابراین باید گفت تبلیغ نیازمند اجتهاد پیچیده تر و برتر است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه برای اثرگذاری بیشتر باید تلقی خود را از دین درست کنیم، بیان کرد: ما در زمینه تبلیغ باید ابتدا مطالعات تجربی نسبت به فواید عمل صالح داشته باشیم، سپس در مقام تبلیغ فواید اعمال نیک را برای مردم تبیین کنیم؛ متأسفانه در حوزه علمیه در این زمینه تولید محتوا صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال باید فواید ولایت فقیه را برای مردم ذکر کرده، سپس آنها را به رعایت و التزام به آن ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه در حرکت های تبلیغی باید استدلال های معرفتی وجود داشته باشد، تأکید کرد: اگر روش های غیر معرفتی در تبلیغ به کار گرفته شود و ادبیات تبلیغی طلاب صرفاً کلامی باشد نتیجه ای جز دین زدگی و نفرت از دین در پی نخواهد داشت؛ ادبیات مبلغان باید جذاب و زیبا بوده و طی آن محتواهای متناسب با مخاطب را ارائه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه عملکرد نادرست برخی مبلغان سبب دین زدگی بسیاری از افراد شده است، اظهار داشت: به عنوان مثال این که به افرادی که نماز نمی خوانند بگوییم «چرا نماز نمی خوانی؟ مگر تو مؤمن نیستی؟» عواقب ناگواری در اعتقادات شان می گذارد؛ ما باید در عرصه تبلیغ جوانب تبیینی را در نظر بگیریم؛ حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فاطمیه برای توجه دادن افراد به نماز می فرمایند «شما که نماز نمی خوانید با کبر و غرور چه می کنید».

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ابراز داشت: به نظر می رسد سه دانش کلام، فقه و فلسفه مقداری ادبیات تبلیغی ما را تحت تأثیر قرار داده و مبلغان باید توجه داشته باشند که در تبلیغ باید جوانب تبیین مسأله را رعایت کنند

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.