رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی بیان کرد:

"تحول فکری" مبنای اندیشه توحیدی پیامبران

تاریخ انتشار:
رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی در جلسه گفتگوهای تمدنی مبلغان نخبه گفت:با تامل در آیات و روایات، عقل و اندیشه ورزی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مصداق بارز آن، این است که پیام آوران الهی دعوت خود را از یک تحول فکری آغاز می کردند.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام عباس زاده در جلسه گفتگوهای تمدنی مبلغان نخبه  با موضوع "چالش های اندیشه ورزی درباره تمدن نوین اسلامی در حوزه های علمیه " که به همت اداره امور تبلیغ نخبگانی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در سالن جلسات شهید سلیمانی برگزار شد، به اهمیت جایگاه عقل و اندیشه پرداخت.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی اظهار داشت: با تامل در آیات و روایات، عقل و اندیشه ورزی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. مصداق بارز آن، این است که پیام آوران الهی دعوت خود را از یک تحول فکری آغاز می کردند تا بر مبنای اندیشه توحیدی، تحولات عمیق و تمدن ساز را در جوامع بشری برپا سازند.

وی در ادامه مطالب خود افزود: مساله عقل و اندیشه ورزی، در مکتب انسان ساز تشیع جلوه خاصی دارد تا جائیکه قاعده "کل ما حکم به العقل حکم به الشرع ..." در کنار وحی و سنت و اجماع قرار گرفته است، مصداق دیگر اهمیت "عقل" در اسلام و مکتب تشیع؛ قاعده حسن و قبح عقلی و مستقلات عقلیه می باشد.

حجت الاسلام عباس زاده بیان کرد: با توجه به جایگاه عقل در دین مبین اسلام و خصوصاً در مکتب شیعه و استفاده آن در مباحث فقهی با این معنا که؛ عقل به مصلحتی که استیفائش لازم و یا مفسده ای که احترازش لازم است پی می برد، با در کنار هم گذاشتن این مباحث عقلی و نقلی می توان به حل مسائل پی برد.

رئیس اداره امور تبلیغ نخبگانی با اشاره به موضوع "مسأله شناسی" اظهار داشت: موضوع "مسأله شناسی" در تمام زوایای اندیشه ورزی در ایجاد تمدن نوین اسلامی از مهم ترین شاخصه ها می باشد که با این بحث به پاسخ چگونگی نقش و تاثیر اندیشه ورزی و علوم انسانی در زندگی انسان خواهیم رسید.

حجت الاسلام عباس زاده به موضوع "کرسی های آزاداندیشی" اشاره کرد و گفت: بحث کرسی های آزاداندیشی که نقش بسزایی در شکوفایی افکار و جوامع دارد که با احتراز از تعصب و وابستگی خاص به شخصیت یا فکر و عقیده و مظاهر مادی و اسارت از طمع ها می توان به این شکوفایی دسترسی پیدا کرد.

گزارش تصویری

 

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.