یادداشت تبلیغی

بعد از عید غدیر، عید فطر سرآمد همه عیدها

تاریخ انتشار:
هرچند ملت ها و امت ها روز خاصی را عید دارند، ولی ((عید فطر)) استثنایی ترین و بی نظیر ترین عید ویژه امت اسلامی است...
بعد از عید غدیر، عید فطر سرآمد همه عیدها

پایگاه اطلاع رسانی بلاغبعد از عید غدیر، عید فطر سرآمد همه عیدها

نگارنده: «مبلغ نخبه و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری»

*******

هرچند ملت ها و امت ها روز خاصی را عید دارند، ولی ((عید فطر)) استثنایی ترین و بی نظیر ترین عید ویژه امت اسلامی است که به دلیل چند مشخصه ویژه سرآمد همه عیدها بعد از عید غدیر است از همین رو مسلمین در قنوت نماز عیدفطر به رسول اعظم و خاندان عترتش سلام پی در پی هدیه می کنند که چنین عیدی را به آنان ارزانی نمودند.

۱-خودیابی
در بین مصیبت ها هیچ مصیبتی سخت تر از(خود زیانی) یا(خود فراموشی) یا(ارزان فروشی خود) نیست.
ازهمین رو قرآن در آیه (۵۳) سوره اعراف امده است: (قد خسروا انفسهم وضل بما کانوا یفترون: آنها سرمایه وجود خود را از دست داده اند و معبود هایی را که به دروغ ساخته بودند، همگی از نظرشان گم می شوند.)
ودر آیه(۱۵) سوره(زمر) آمده است: (قل ان الخاسرین الذین خسروا انفسهم واهلیهم یوم القیمة: بگو زیان کاران واقعی آنانند که سرمایه وجودی خویش و بستگان را در روز قیامت از دست داده اند.)
و نیز در آیه(۱۹)سوره (حشر) آمده است: (نسوا الله فانسهم انفسهم اولئک هم الفسقون:و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آن هارا به ((خودفراموشی)) گرفتارکرد؛ آنها فاسق انند.)
 انسان به دلیل ناآگاهی و غرق شدن در مظاهر دنیوی (ناخود) را خود دانسته و همه همتش را به ((تن)) می گذارد، به پرورش آن می پردازد و ناخود را خود می پندارد و خود این وسط فراموش می شود بزرگترین موفقیت در ماه رمضان این است. انسان خودش را می یابد و می بیند از چه ظرفیت بالایی دارد و چه توانایی روحی توانمندی دارد.رسیدن به چنین قله ای قطعا جای جشن و سرور دارد.

*******

۲- آزادگی
بین آزادی و آزادگی تفاوت جوهری وجود دارد. ممکن است انسان آزاد باشد ولی آزاده نباشد؛ ولی هرکس آزاده باشد قطعا آزاد است. همه روزه داران تا پیش از ماه رمضان آزاد بودند ولی از سر تقصیر یا قصور گناه مرتکب می شدند و از درون در غل و زنجیر نفس گرفتار بودند؛ ولی با امساک در ماه رمضان بزرگترین موفقیت نصیبشان شد نفس را به غل گرفتند و خود را آزاد کردند و آزاده شدند.

از همین رو امام‌ علی علیه السلام در توصیف آزادگان می فرماید: ((الدنیا دارُ مَمَرًّ لا دارُ مَقّر والناس فیها رجلان : رجلٌ باع فیها نفسَه فاوبَقَها و رجل ابتاع نفسه فاَعْتَقَها:دنیا دار گذر است نه دار اقامت و مردم در آن دو گروهند: گروهی خود را فروختند و خویش را هلاک کردند و گروهی خود را خریدند و آزاد کردند. نهج البلاغه، حکمت۱۳۳)) و این رهایی از نفس سرکش و پیروزی در جهاد اکبر و خود را آزاد ساختن جای جشن و سرور دارد.

*******

۳-وصل به انسان کامل

روزه ماه رمضان تشریع شد تا روزه داران به تقوا برسند و زمینه درک لیله القدر بر ایشان فراهم شود، و درک لیله القدر زمینه ای است که تا به قلب انسان کامل دست پیداکنند؛ چراکه امام صادق علیه السلام در تفسیر ((لیله القدر)) فرمودند:

((إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ اَلْقَدْرِ.اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. فمن عرف فاطمه حق معرفتها، فقد ادرک لیله القدر، و انّما سُمّیت فاطمه لانّ الخلق فطموا عن معرفتها ... و قوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ لَیْلَهُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، یعنى: خیر من الف مؤمن و هى ام المؤمنین.تَنَزَّلُ اَلْمَلائِکَهُ وَ اَلرُّوحُ فِیها و الملائکه المؤمنون الذین یملکون علم آل محمد(ص) و الروح القدس هى فاطمه. بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ. یعنى حتى یخرج القائم.:تفسیر فراتکوفی ص582))

اللیله، حضرت فاطمه، است. القدر ،«اللَّه» است. پس هر کس که فاطمه و مقام ایشان، را به حقیقت بشناسد، حتماً شب قدر را درک کرده است. و علت نام‏گذارى آن حضرت به فاطمه، به خاطر این است که مردم از شناختنش، ناتوان هستند. اما معناى «لیله القدر، بهتر از هزار ماه است»؛ یعنى، بهتر از هزار مؤمن است و آن نیز ام‌‏المؤمنین حضرت زهرا (س) مىیباشد. مراد از ملائکه، مؤمنان عالِم به علوم آل محمد و مراد از روح یا روح‌‏القدس همانا، فاطمه است و مراد طلوع فجر، ظهور حضرت مهدی و قائم، است)).

بنابراین فاطمه زهرا (س) رمز و راز بقاى اسلام محمدى (ص)، حلقه اتصال نبوت، امامت و ولایت، وارث سریر رسالت، حامى امامت و حامل ولایت است. فاطمه که خود کوثر و خیر کثیر جارى در جان جهان و باقى در هر زمان است، کوثر وجود یازده امام معصوم (ع) - به ویژه امام آخرین و بقیه اللَّه فى الارضین «مهدى موعود (عج)» - نیز هست تا آن امام منجى انسان‏ها و تحقق بخش اهداف نبوت و امامت، ظهور کند.

دست یابی به این امر پنهان و وصل شدن به انسان کامل، ((حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء)) درشب قدر موفقیتی است که بایست برایش جشن گرفت.

*******

۴- تجربه بلند سلوک روحی و معنوی
تزکیه نفس در ماه مبارک رمضان آنچنان روزه دار را از نظر سلوک معنوی ارتقا می دهد که شب های قدر، ملائکة الله بر قلبش فرود می آیند؛ سلام و رحمت الهی را به او می رسانند، ازهمین رو در سوره قدر می  خوانیم:((تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ، سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ: در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان برای انجام دادن کارها نازل می شوند، آن شب تا طلوع بامداد همه سلام و درود است.))

هر چند روزه داران مدعی پیامبری نیستند، ولی نازل ترین تجربه ازسلوک نبوی راتجربه می کنند.به همین دلیل است روزه دار پس از احیا شب های قدر، قلبش را احیا شده می یابد و احساس سبکی می کند و میل به پرواز پیدا می کند. پس حق دارد برای چنین توفیق بلندی چشن بگیرند.

*******

5-گل ریزان برای مستمندان
هرچند روزه داران با ریاضت نفس سی روزه توانستند سلوک عارفانه ای در رسیدن به مقام (وجه اللهی) داشته باشند، ولی از منظر اسلامی زمانی این سلوک کامل است که پیوند به (وجه الخلقی) خورده باشد.

از همین رو در روزعید فطر بر همه مسلمین فرض و واجب است پیش از نماز عید فطر که (وجه اللهی) است زکات فطر که (وجه الخلقی) است بپردازند و به نوعی اقدام به گلریزان برای دستگیری از فقراء بنمایند و اگر تنها در ایران اسلامی هشتاد میلیون مسلمان‌ به استثناء اقلیت های مذهبی که فطریه هر فرد مکلف به فتوای مقام معظم رهبری ((قیمت گندم برای هر نفر ۶۵.۰۰۰ تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰.۰۰۰ تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) می باشد عدد قابل توجهی (هشتاد میلیون ضرب در شصت و پنج و صد و هشتاد تومان) کمک مردمی به مستمندان را مقابل خود می بینیم که به برکت این عید سعید حاصل می شود، پس جا دارد چنین عیدی که این چنین (وجه اللهی) را با (وجه الخلقی) پیوند زده است چشن بگیریم، و در قنوت نماز عید فطر همان چیزی که (عبادی الصالحون) می خواهند از خدای ماه رمضان در قنوت نماز عید فطر مسلئت نماییم واین چنین بخوانیم؛

((اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَأَهْلَ التَّقْوىٰ وَالْمَغْفِرَةِ، أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هٰذَا الْيَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً، وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ ذُخْراً وشَرَفاً وَمَزِيداً أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تُدْخِلَنِى فِى كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ أجْمَعِين . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ، وَأَعُوذُ بِكَ فِيهِ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُكَ الصَّالِحُونَ..))

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.