رمز نهضت عاشورا

تاریخ انتشار:
کربلا صحنه رویارویی بین حق و باطل بود، و این رویارویی به صورت‌های مختلف در طول زمان‌ها و مکان‌ها جریان دارد.
رمز نهضت عاشورا

پایگاه اطلاع رسانی بلاغرمز نهضت عاشورا 

رویارویی بین حق و باطل در همه‌ی زمان‌ها و مکان‌ها جریان داشته و دارد، اما این رویارویی در سرزمین کربلا به اوج خودش رسید. بعضی عبارت «کُلُ یَومٍ عاشورا وَ کُلُ اَرضٍ کَربَلاء» را بدون مدرک و مأخذ از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده و آن‌را حدیث تلقی کرده‌‍اند[1] و پنداشته‌اند که هر گونه تقابل بین حق و باطل،مثل حادثه کربلاست، در حالی‌که حادثه‌ی کربلا منحصر به فردترین رویارویی در بین رویارویی‌های حق و باطل است.

کمی افراد و جبهه‌ی حق
همواره در طول تاریخ، پیروان حق از تعداد کمتری برخوردار بوده‌اند، اما با صبر و شکیبایی به پیش تاخته، و زمانی پیروز شده و گاه به حسب ظاهر مغلوب شده‌اند، مثلاً سپاه کم طالوت در مقابل سپاه بزرگ‌تر جالوت پیروز شدند، خداوند در داستان طالوت و جالوت، می‌فرماید: «قالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرين‏[بقره/249] آنان كه به لقاء رحمت خدا و ثواب آخرت معتقد بودند (ثابت قدم مانده) گفتند: چه بسيار شده كه گروهى اندك به يارى خدا بر سپاهى بسيار غالب آمده، و خدا با صابران است». در تاریخ معاصر هم دیدیم که جنگ هشت ساله و نابرابر تحمیلی به سود ایران تمام شد(یک کشور در مقابل ده‌ها کشور) بعدها هم حزب الله لبنان و مقاومت اسلامی فلسطین، در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی پیروز شده و جهانیان را به تعجب وا داشتند.
در حماسه‌ی حسینی هم گر چه گروه حق به ظاهر مغلوب شد، ولی با درس آزادگی و عزت‌مندی که به انسانها آموخت؛ یک پیروزی تاریخی خون بر شمشیر رقم زد که پس از قرنها هنوز هم پیامش در گوش جهانیان طنین انداز است و همچنان طنین‌اندازتر هم می‌شود.

عاشورا، جاری‌شده در زمان
گر چه عبارت «کُلُ یَومٍ عاشورا وَ کُلُ اَرضٍ کَربَلاء» حدیث نیست، ولی این عبارت برداشت درستی از مجموع حادثه کربلا و خط سیر امامت و در بر دارنده چندین پیام آموزنده و زیبا است؛ چون اگر چه روزی مثل واقعه عاشورا نیست و بوجود نخواهد آمد اما همیشه ظلم ظالمان و ستم به مظلومان پا بر جا هست تا اینکه قائم آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند و ریشه همه ظلمها را میان ببرد. فرهنگ عاشورا جاری بر بستر زمان، و کربلا نماد استقامت در راه هدف و مبارزه با ظلم و بی عدالتی است. پیشوایان دینی ما به ما این گونه آموختند که باید با ظلم ظالمان مبارزه کرد و خود نیز این چنین عمل می کردند.
در همین روزها کسانی از نسل یزیدیان و دوست‌دار اعمال و رفتار آنان(تروریست‌های تکفیری)، به جان امت اسلامی افتاده و هر کسی را که هم‌عقیده با آنان نباشد؛ از دم تیغ می‌گذرانند.
تکفیری‌های حمایت شده از جانب وهابیت سعودی، بدون هیچ واهمه‌ای بی‌گناهان(زن و بچه) امت اسلام را ــ به اسم خلافت اسلامی و سلف صالح ــ ذبح می‌کنند، اینها به آن سلفی(یزیدی) اقتدا می‌کنند که خطاب به سر مطهر اباعبدالله  الحسین(علیه السلام) گفت: «لَيْتَ‏ أَشْيَاخِي‏ بِبَدْرٍ شَهِدُوا[1] ای کاش کشته‌شدگان ما در بدر بودند و این روز را می‌دیدند» همان‌گونه که یزید و عمال او از هیچ مروت و مردانگی بوی نبرده بودند؛ اینها هم هیچ رحم و انسانیتی نمی‌شناسند، و حتی قبور بزرگان را هم نبش می‌کنند.

رمز نهضت عاشورا را دریافتیم
حضرت امام خمینی ‏(ره) که خود پیرو راستین امام حسین (علیه السلام) و بنیانگذار جمهوری اسلامی و مبارز بزرگ در مقابل ستمگران عصر خویش است، از این جمله با تعبیر «کلمه بزرگ» یاد می کند و بر حفظ معنای عاشورا و پیاده کردن نقش کربلا تأکید کرده است و می فرمایند: «این کلمه (کُلُ یَومٍ عاشورا وَ کُلُ اَرضٍ کَربَلاء)، یک کلمه ‏بزرگی است... همه روز باید ملت ما این معنی را داشته باشد که امروز (هم مثل) روز عاشورا است و ما باید مقابل ظلم بایستیم و باید نقش کربلا را ما پیاده‏ کنیم، انحصار به یک زمین ندارد. انحصار به یک افراد نمی‏‌شود. قضیه کربلا منحصر به یک ‏جمعیت هفتاد و چند نفری و یک سرزمین کربلا نبوده، همه زمینها باید این نقش را ایفا کنند.»[2]

رمز مکتب عاشورا شهادت‌طلبیست، و رزمندگان اسلام و ملت ما در طول هشت سال جنگ تحمیلی این رمز را و این شعار را سرلوحه کار خود قرار دادند، و خداوند هم آنها را مدد فرمود. «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ[حج/38] خدا از كسانى كه ايمان آورده‌‏اند دفاع مى‏‌كند، و خدا خيانتكاران ناسپاس را دوست ندارد».
در این آیه شریفه، یاری کردن خدا به اهل ایمان، و عدم یاری خیانتکاران ــ چون خدا آنها را دوست ندارد ــ مورد توجه قرار گرفته است، خیانتکاران، همان انسانهایی هستند که به دین خدا و اهل ایمان خیانت می‌ورزند.
 حادثه کربلا تقابل گروه حق و ایمان(سید و سالار شهیدان و یارانش) با گروه فاسق و خیانتکار یزید است، در حال حاضر هم وهابیت تکفیری و تروریست‌های بی‌رحمش، از هیچ خیانتی نسبت به امت اسلامی دریغ نمی‌ورزند. تکفیری‌ها ــ این یزیدیان زمان ــ اگر چه چند صباحی مثل یزید و شمر و... غالب باشند و خیانت کنند، ولی به حول و قوه الهی نیست و نابود می‌شوند.

سخن آخر
عبارت «کُلُ یَومٍ عاشورا وَ کُلُ اَرضٍ کَربَلاء» حدیث نیست، ولی با مفاهیم دینی ما تضاد نداشته و گویای این واقعیت است که بین حق و باطل، همواره تقابل وجود دارد، و به مدد الهی در آخر، گروه حق، سربلند از این کارزار بیرون می‌آید.

پی‌نوشت ها
[1]. الأمالي( للصدوق)، ص 167.
[2] صحیفه نور،ج 9،ص 202.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.