معیار بر حق بودن در حماسه کربلا

تاریخ انتشار:
یکی از درسهای مکتب عاشورا، نترسیدن از اکثریت ناحق، و بر مدار حق چرخیدن است.
معیار بر حق بودن در حماسه کربلا

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| معیار بر حق بودن در حماسه کربلا

یکی از درسهای مهم مکتب ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) این است که انسانها دایر مدار حق باید بچرخند، نه که حق دایر مدار انسانها بچرخد، به عبارت دیگر، اگر افراد زیادی یک کار بدی انجام بدهند؛ دلیل بر خوب بودن آن نیست، و اگر افراد کمی کار خوبی انجام دهند و مخالفان چند برابر هم داشته باشند؛ کار این گروه کم درست است. در حماسه‌ی کربلا تعداد معدوی افراد حق جو در مقابل هزاران نفرانسان فاسق و بی ایمان ایستادند، و با شهادت خود چرخیدن بر مدار حق را به ما نشان دادند.

ملاک بر حق بودن چیست؟
حضرت امیر المؤمنین(علیه السلام) آن پیشوای اول حق جویان می‌فرماید: «إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه‏؛[1] دین خدا با شخصیت ها شناخته نمی شود بلکه شناخت آن با نشانه ها و آیات حق است. پس حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی»
در حماسه‌ی ماندگار کربلا گر چه تعداد یاران سید و سالار شهیدان معدود بود، ولی آنها بر مدار حق بودند، و حالا بعد از چهارده قرن، راه و مرام آنها همچنان در یادها ساری و جاریست.
به نظر می‌رسد لشکر شام، با مدار قرار دادن افرادی که سابقه‌ی خوبی داشتند(عمر بن سعد و...) خود را در برابر نوه‌ی پیامبر خویش قرار دادند، ولی کسانی مثل حربن یزید ریاحی با مدار قرار دادن وجدان خود، بسوی حق متمایل و در رکاب ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) به شهادت نائل آمد.
شاید برای اکثر ما در زندگی اتفاق افتاده باشد که باید بین عمل اکثریت ــ با آنکه می‌دانیم در اشتباهند ــ و حق و حقیقت یکی را انتخاب کنیم. مثالها فراوانند، ولی اگربخواهیم دست روی مثالی بگذارریم که خیل قربانیانش در زندانها بسر می‌برند؛ باید از مهریه بگوییم که خیلیها با انتخاب عمل اکثریت(چه با انتخاب خود و چه با تحریکات اطرافیان که فلانی فلان تعداد سکه نوشته و...) به چاه افتادند، در حالی که می‌دانستند این انتخاب، پایان خوشی ندارد.
شاید این انتخاب(انتخاب حق، برخلاف نظر اکثریت) از سخت ترین انتخابهای زندگی انسان باشد، انتخابی که در صحرای کربلا برای بعضی ها عزت و سربلندی ــ هر چند با شهادت ــ را بدنبال آورد و برای بعضی ها بدنامی تاریخ را(بالفرض هم به نان و نوایی رسیده باشند)

انتخابی سخت ولی حقیقی
در قرآن کریم در مورد داستان طالوت آمده است: «فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ؛[بقره/249] چون طالوت و سپاه مؤمنش از نهر گذشتند (و مواجه با دشمن شدند لشكر بيمناك گشته) گفتند: ما را تاب مقاومت جالوت و سپاه او نخواهد بود. آنان كه به لقاء رحمت خدا و ثواب آخرت معتقد بودند (ثابت قدم مانده) گفتند: چه بسيار شده كه گروهى اندک به يارى خدا بر سپاهى بسيار غالب آمده، و خدا با صابران است». [1]
در این آیه شریفه، سختی انتخاب طالوت و یارانش بیان شده است. وقتی خدا از کمک کردن به صابران سخن می‌گوید؛ معلوم است که انسانهای در مسیر حق، باید صبور بوده و سختیها را به جان بخرند. انسانهایی که با انتخاب خود  پای بحث مرگ و زندگی را به زندگی خود وسط می‌کشد.
در صحنه‌ی کربلا نیز یاران سرور و سالار شهیدان با انتخاب مرگ باعزت(که انتخابی سخت است) بر مدار حق بودن خود را به همه جهانیان نشان دادند.

ایران اسلامی از روزی که به عنوان ملتی مسلمان و پیرو اهلبیت(علیهم السلام) و سینه زن امام حسین(علیه السلام) شناخته شد، با تهدیدات نظامی و مسائلی از این قبیل، دست و پنجه نرم کرده است.
 همواره یکی از انتقادات نابجا به مسلمانان و مخصوصا به ایران، بحث همسو نبودن با اکثریت جامعه جهانی و سیاستهای ظاهر فریبنده‌ی آن بوده است. هر زمانی کشور و ملت ما، انتخابشان بر مدار حق بوده است و از تهدیدات اکثریت ناحق نترسیده‌اند؛ در آنجا پیشرفت و گشایش حاصل شده است و خدای بزرگ کشور ما را حفظ و تقویت کرده است. « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ؛[محمد/7]اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد، اگر خدا را يارى كنيد، شما را يارى خواهد كرد و پايدارى خواهد بخشيد».

بی‌تردید پیروزی در جنگ تحمیلی و پیروزی بر ابرقدرتهای شرق و غرب ــ که حامی صدام بودند ــ، حاصل فداکاری و شجاعت ملت ایران و رزمندگان دلاور و اقتدا کننده به حضرت ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) و یارانش بود. ملت ایران با رهبری حکیمانه و معنوی حضرت روح الله، و انتخاب راه حق، و نترسیدن از اکثریت ناحق مستکبر، به همه‌ی دنیا نشان دادند که «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ؛[بقره/254] چه بسيار شده كه گروهى اندك به يارى خدا بر سپاهى بسيار غالب آمده است».
و حالا هم اگر انتخاب راه حق و درست، و پیمودن دشوراری های آن و باج ندادن به گروه ناحق اکثریت (در برجام و بحث FATF) را در دستور کار خود قرار دهیم؛ و به امید خدا در این مبارزه تاریخی (اکثریت ناحق و اقلیت مسلمان و شیعه) پیروز خواهیم شد.

پی نوشت:
[1]. وسائل الشيعة ؛ ج‏27 ؛ ص135
[2]. ترجمه الهی قمشه ای، ص41

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.