یادداشت تبلیغی

13آبان ماه در گذر زمان و تحقق سخن امام راحل

تاریخ انتشار:
شهدای آن روز سیاه را بیشتر دانش آموزان و دانشجویان انقلابی تشکیل دادند. لذا پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز13 آبان را به خاطر بزرگداشت شهدای آن روز، روز دانش آموز نام نهادند.

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ13آبان ماه در گذر زمان و تحقق سخن امام راحل

در شب سیزدهم آبان ماه سال 1343 دژخیمان شاه شبانه وارد خانه امام شدند. امام فریاد زد: وحشیگری در نیاورید، الان در را باز می کنم، دژخیمان شاه بی توجه به حرف امام، در را شکستند و وارد خانه و اتاق شدند. بیش از چهارصد نفر از ماموران مخصوص، اطراف خانه امام را محاصره کردند. امام را سوار ماشین کرده و به طرف تهران به راه افتادند، امام وقتی دیدند آن همه سرباز برای دستگیری او آورده اند، با لبخند معنی داری گفت: این همه قوا نمی خواست.

ماشین حامل امام فاصله 140کیلومتری قم-تهران را در مدتی کمتر از 90 دقیقه پیمود و به فرودگاه مهرآباد رسید، در آنجا هواپیمایی برای انتقال امام آماده بود، هنوز آفتاب روز سیزدهم طلوع نکرده بود که امام را از وطن خودش بیرون کرده و به ترکیه تبعید نمودند.

امام خونسرد داخل هواپیما نشسته بود، در این هنگام یکی از مامورین شاه به امام نزدیک شد و با حالت تمسخر آمیزی گفت: شما با چه چیزی می خواهید با رژیم شاهنشاهی مبارزه کنید؟ پس آن یاران شما حالا کجا هستند؟ امام لبخندی زد و جواب داد: یاران من در کوچه ها بازی می کنند و در گهواره ها شیر می خورند.

در این دوران، امام از مرزهای وطن گام را فراتر نهاد  و چون خورشیدی بر دیگر آبادی ها تابید و روشن گری و بیداری را در پهنه گیتی بگسترانید، با کشورهای اسلامی و غیر اسلامی ارتباط برقرار کرده و به ویژه در عراق و حوزه علمیه نجف اشرف تحولی سترگ را پی افکند و بحث حکومت اسلامی را در میان انبوهی از اندیشه های واپسگرایانه دینی مطرح ساخت.

آن روز گذ شت، روزها و سالها رفتند،14سال بعد از آن روز،13آبان سال 1357 اتفاق مهم دیگری روی داد، دانشگاه تهران پر از جمعیت بود، گروه گروه مردم وارد دانشگاه شدند، اما این بار جمعیت دانشگاه از دانش آموزان مدارس تشکیل می شد، در آن روز دانش آموزان با اعتصاب خود مدارس را به تعطیلی کشانده و همه به طرف دانشگاه روی آورده بودند، مشت های گره شده به هوا برخواست که: ما همه سرباز توایم خمینی گوش بفرمان توایم خمینی -مرگ برشاه- وای اگرخمینی حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد.

یاران امام که در 14 سال پیش در کوچه ها بازی می کردند و یا شیر می خوردند، آن روز، بزرگ شده بودند و از رهبرشان پیروی می کردند. ماموران شاه نتوانستند تحمل کنند و دستور شلیک دادند، خون پاک بسیاری از دانش آموزان را روی زمین ریختند. شهدای آن روز سیاه را بیشتر دانش آموزان و دانشجویان انقلابی تشکیل دادند. لذا پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز13 آبان را به خاطر بزرگداشت شهدای آن روز، روز دانش آموز نام نهادند. به دنبال این واقعه و به مناسبت کشتار دانشگاه تهران، بازار تهران تعطیل شد و از سوی امام پیامی انتشاریافت، ایشان در این پیام هدف نهضت را برچیدن رژیم سلطنتی اعلام کردند و برای ادامه مبارزه از مردم خواستند تا با ادامه اعتصاب و پشتیبانی از اعتصابیون خصوصا کارکنان اعتصابی شرکت نفت و کمک مالی به آنها، در تحقق هدف مقدسشان بکوشند.

یکسال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پیروان امام، حادثه مهمتری را در تاریخ شکوهمند انقلاب رقم زدند، روزجمعه 13آبان ماه سال 1358 بعد از نماز جمعه، مردم تظاهراتی را علیه امریکا ترتیب دادند و از آنجاییکه آمریکا را مسئول تمام مشکلات کشور، کشتارها و خونریزی ها در طول سالهای انقلاب می دانستند به طرف سفارت آمریکا حرکت کردند، سپس بوسیله گروهی از جوانان و دانشجویان با نام دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، سفارت آمریکا تصرف شد، چرا که آنجا مرکز جاسوسان آمریکا و محل برنامه ریزی برای نابودی انقلاب اسلامی بشمار میآمد. تصرف لانه جاسوسی برغم تمام تحلیل های درست و نادرست این حادثه در سالهای اخیر، در آن مقطع زمانی آن قدر مهم بود که امام آن را انقلاب دوم نامیدند. بدین ترتیب سخن امام در آبان ماه 1343 و هنگام تبعید به ترکیه تحقق یافت. زیرا همان بچه هایی که روز تبعید امام مشغول بازی بودند،14 سال بعد انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند، لانه جاسوسی را تصرف کردند و بعد از آن، در دوران هشت سال دفاع مقدس جانانه از کشور و انقلاب و امام خود دفاع نمودند.

در سالروز تبعید امام، کشتار در دانشگاه و تصرف لانه جاسوسی، یاد و خاطره امام راحل و فرزندان راستین ایشان و شهدای انقلاب اسلامی را گرامی می داریم و با روح پاک آنان در پیمودن راهشان و حفظ آرمان های آن عزیز سفر کرده تجدید پیمان می کنیم.

یحیی کمال 
12/8/1400
 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.