حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد:

سبک زندگی حضرت زهرا(س) الگویی بی نظیر و مورد نیاز جامعه

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی کارشناس مسائل دینی کشور، در دومین نشست از سلسله نشست های فاطمی اظهار داشت: سبک زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) الگویی بی نظیر و کاربردی برای جامعه می باشد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی کارشناس مسائل دینی عصر دیروز (دوشنبه 6 دی ماه) در دومین نشست از سلسله نشست های فاطمی با موضوع نقش های سه گانه "دختر، همسر و مادر" حضرت زهرا سلام الله علیها که با حضور جمعی از مبلغان در سالن همایش های غدیر برگزار شد، سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها را الگوی ای نمونه برای خانواده دانست و مطالبی را در این خصوص بیان کرد.

حجت الاسلام رفیعی موضوع معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) به جامعه را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: معرفی شخصیت والا و ویژگی های منحصر به فرد رفتاری حضرت فاطمه (س) به افراد جامعه، یک امر ضروری می باشد که مبلغان گرامی می توانند با مراجعه به قرآن، سخنان پیامبر(ص)، کلمات ائمه معصومین، مقالات نویسندگان و دانشمندان و در نهایت با مراجعه به تاریخ به این امر دست پیدا کنند.

استاد حوزه علمیه، قرآن را اصلی ترین منبع و مرجع برای شناخت حضرت زهرا سلام الله علیها دانست و بیان کرد: بعضی از آیات قرآن مانند آیه تطهیر، آیه مباهله و سوره "انسان" به صورت مستقیم بر خصوصیات رفتاری حضرت زهرا (س) و آیات دیگر همچون؛ آیه 9 سوره حشر (يُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ) و سوره کوثر به صورت غیر مستقیم دلالت دارد.

وی در ادامه بر ضرورت ارائه الگوی صحیح و کاربردی در حوزه رفتار اشاره نمود و افزود: در جامعه کنونی جوان ها در جنگ نرمِ فضای مجازی در حال قربانی شدن می باشند، ضروری است مبلغان با معرفی سبک زندگی حضرت زهرا(س) و ارائه ابعاد مختلف رفتاری ایشان به مقابله با این موضوع اقدام نمایند.

این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: موضوع "اطاعت" در دین مبین اسلام به سه بخش اطاعت محض در برابر فرامین الهی، غیر اطاعت محض در مقابله با دشمنان و اطاعت مشروط در عرصه هایی که منجر به معصیت نسبت به خداوند متعال نباشد، تقسیم شده است. والدین توجه کنند که بعضی از خواسته های فرزندانشان آن ها را به ورطه گناه و معصیت نکشاند.

2_17.jpg

حجت الاسلام رفیعی در ادامه افزود : موضوع "احترام " در رفتارهای متقابل در خانواده و اجتماع از عواملی است که مورد غفلت واقع شده است. به نظر می رسد سبک زندگی غربی موضع "احترام " را مانع برای حوزه رفتاری و اهداف شوم خود می داند. باید این فضیلت "احترام" به صورت گسترده در جامعه رواج پیدا کند. 

وی با اشاره به بخشی از مطالب کتاب «احترام و تکریم » نوشته محمود اکبری، بیان کرد: در این کتاب، مقوله "احترام و تکریم" و حدود آن از منظر آیات قرآن کریم، احادیث و روایات معصومین(ع) بررسی و تبیین شده است. مواردی که احترام نباید باشد مانند صاحب بدعت، متجاهر به فسق، حاکم ستمگر و... و موضوعاتی که رعایت احترام در آنها مانند احترام به خود، والدین، مقدسات دیگران و ... ، ضروری می باشد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: خدای متعال موضوع احترام به والدین را در چهار مورد در قرآن کریم مانند آیه 36 سوره نساء (وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا) در کنار وحدانیت خود قرار داده است که دلالت بر اهمیت این موضوع می کند. آموزه های اسلامی و دینی وظایفی را در خصوص ارتباط با والدین همچون، دعا برای آنها، احسان و نیکی کردن، بزرگوارانه سخن گفتن و عدم منت در برابر خدماتی که به آنان می شود را سرلوحه و الگوی رفتاری فرزندان نسبت والدین قرار داده است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: با توجه به گزاره ای تاریخی، حضرت زهرا(س) در مقام "دختر" بودن خود تمامی دستورات الهی نسبت به احترام به والدین را به صورت کامل انجام داده است. در خصوص نقش "همسری" ایشان نیز اصولی مانند اصل تکریم، حس تقدیر، محبت، آراستگی و ... نمایان بوده است. مبلغان می توانند با مراجعه به کتاب "سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)" اثر محمدرضا جباری، با اصول مذکور آشنا شوند.

حجت الاسلام رفیعی در پایان مباحث خود به اصول تربیت فرزند از منظر سبک زندگی حضرت زهرا(س) اشاره کرد و ابراز داشت: تربیت فرزند در عرصه های دینی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی و سیاسی از مطالبی است که می توان با مطالعه سبک زندگی حضرت فاطمه(س) به آن راه یافت.

گفتنی است در این نشست با توجه به استقبال مبلغان در سراسر کشور، به صورت مستقیم و برخط از طریق تلویزیون اینترنتی بلاغ با بیش از 9 هزار مخاطب پخش گردید.

3_12.jpg

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.