استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد:

شیوه هدایت گری قرآن مبتنی بر موضوع تاریخ است نه برهان و استدلال

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین قادری از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی در همایش «راویان مکتب حسینی» ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم بیان کرد: سبک و روش قرآن در هدایت گری بشر، پیش از آنکه به موضوع استدلال و برهان بپردازد، مبتنی بر مطالعه عبرت آموز گزاره های تاریخی می باشد.
شیوه هدایت گری قرآن مبتنی بر موضوع تاریخ است نه برهان و استدلال

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، همایش «راویان مکتب حسینی» ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم 1402، صبح روز پنج شنبه 22 تیرماه با حضور مبلغان و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و استاد سطوح عالی حوزه با موضوع «سوژه های سخن در ماه محرم» در سالن همایش های غدیر برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین قادری در بخش اول سخنان خود به ارائه دلیل در خصوص مبتنی بودن هدایت گری قرآن کریم بر مطالعه عبرت آموز گزاره های تاریخی پرداخت و اظهار داشت: بیش از نیمی از آیات قرآن قبل از اینکه به بیان استدلال و برهان بپردازد به مساله اهمیت مطالعه و عبرت گرفتن از گزاره های تاریخی اشاره دارد، قرآن کریم موضوع «گردشگری» را در کنار خواندن نماز، گرفتن روز، به جای آوردن حج و ... آورده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به آیه 42 سوره مبارکه روم، «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلُ ۚ كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُشْرِكِينَ»، متوجه می شویم که رسالت یک طلبه این است که در کنار فرائض الهی به سمت گردشگری برود البته نه با هدف سیاحت، بلکه با ورود به عرصه گردشگری بتواند با سرنوشت افراد گوناگون بشر آشنا گردد.

استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: قرآن در ضرورت مطالعه گزاره های تاریخی و پرداختن به موضوع گردشگری در آیه 10 سوره محمد، «أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ»مخاطب را در مقام ملامت قرار داده و بر اهمیت این موضوع تاکید می کند.

حجت الاسلام و المسلمین قادری در ادامه به بیان انواع تاریخ و توضیح آن پرداخت و گفت: یک سخنران برای مطالعه و استفاده از تاریخ در منابر خود به سه دسته «تاریخ نقلی»، «تاریخ تحلیلی» و «تاریخ اسوه» روبرو است، نوع اول از تاریخ فقط در ذهن تاثیر گذار بوده و اطلاعات مخاطب را بالا می برد. نوع دوم که تاریخ تحلیلی می باشد باعث رشد عقلی مخاطب شده و مخاطب می تواند نسبت به تاریخ، تحلیل های همه جانبه داشته باشد اما این دو نوع از تاریخ به هیچ وجه موجب تغییر در رفتار مخاطب نخواهد گردید.

این مبلغ نخبه اظهار داشت: قرآن کریم به دنبال این است که وقایع تاریخی باعث عبرت و اسوه آحاد بشر گردد. شهر مدینه شهری بود که امام حسین علیه السلام بیشتر عمر مبارک زندگانی خویش را در آنجا گذرانده است اما چه اتفاقی می افتد که برای قیام خود هیچ یک از صحابه پیامبر که در عصر امام حسین علیه السلام می زیستند حاضر به همراهی او نشدند. این موضوعی است که با تتبع و توجه در تاریخ گذشتگان باید روشن شود.

حجت الاسلام و المسلمین قادری در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: مبلغان می توانند برای انتخاب یک سوژه جدید و کاربردی جهت ایام تبلیغی ماه محرم، به یادداشت «شرح و تفسیر دوازده خصیصه اهل بیت و اصحاب امام حسین علیه السلام » که در تارنمای بلاغ انتشار یافته است، مراجعه نموده و از مطالب آن استفاده نمایند.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.