منزلت حضرت فاطمه معصومه «عليهاالسلام»

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| منزلت فاطمه معصومه عليها السلام
بانويي به قم آمده است كه «تَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شيعَتِي الْجَنَّةَ بِاَجْمَعِهِمْ»؛[1] يعني تمام دوستان و شيعيان اهل بيت را مي تواند شفاعت كند، بلكه اين كار را مي كند. به شفاعت او همه شيعيان به بهشت مي روند. سه امام فرمودند كه زيارت اين بانو معادل بهشت است. با تعبير «وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَةَ» آمده است؛ يعني بهشت بر او واجب مي شود و حتماً او را به بهشت مي برند. اگر نخواهد، او را به زور مي برند.
به قول كربلايي احمد: فيض جبري است؛ يعني فضل و لطف خدا جبري است. و الّا ما اين قدر آقازاده نيستيم كه با پاي خودمان به بهشت برويم؛ ما را مي برند. اين قدر كار روي ما كرده اند و كارهاي خوب پيش پاي ما گذاشته اند كه بهشت بر ما واجب شده است. بخواهي هم نروي مي برندت. آيا شما مي توانيد حرم حضرت معصومه عليها السلام و جمكران و كربلا نرويد؟ مي گويند: خطر دارد. باز مي رويد! اين بهشت رفتن اختياري نيست، شما را مي برند.
گر مي برندت واصلي
گر مي روي بي حاصلي
خدا حاج آقاي دولابي را رحمت كند! مي فرمودند: شما قدر اين قم و حضرت معصومه عليها السلام را نمي دانيد. من قبل از انقلاب چند ماه كربلا ماندم. به مكه و مدينه رفتم و مدت ها ماندم. به مشهد رفتم و ماندم. ولي سير شدم؛ اما هرگز از قم سير نشدم. هر چه به طرف تهران رفتم، صورتم به طرف قم بود. با پدرمان كربلا و نجف مي رفتيم. چند ماه مي مانديم، ولي از آنجا كه برمي گشتيم به قم مي آمديم. يك هفته يا چند روز مي مانديم و حالمان جا مي آمد و بعد به تهران مي رفتيم.
***********
قم و اهل قم
ايشان مقيد بود كه هرگاه مشهد يا كربلا يا مشاهد مشرفه مي رفت، پايانش را به قم ختم كند. چون فرمودند: قم حرم ما اهل بيت است. «قُم بَلَدُنا وَ بَلَدُ شيعَتِنا؛[2] قم شهر ما و شهر شيعيان ماست.» اين تعبير بسيار زيبايي است. فرمودند: مكه حرم خداست. مدينه حرم پيامبر صلّي الله عليه و آله و سلّم است. كوفه حرم اميرالمؤمنين عليه السلام است. حرم بقيه امامان كجاست؟ فرمودند: قم حرم ما اهل بيت است : «وَ اَنَّ لَنا حَرَما وَ هُوَ بَلْدَةُ قُم.»[3]
«اَهْلُها مِنّا وَ نَحْنُ مِنْهُم»؛[4] اهل قم از ما هستند و ما نيز از آنان هستيم.
«سَلامُ اللّهِ عَلي اَهْلِ قُم»؛[5] سلام خدا بر اهل قم.
«اِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمانِيَةَ اَبْوابٍ وَ لاَِهْلِ قُمْ واحِدٌ مِنْها فَطُوبي لَهُمْ ثُمَّ طُوبي لَهُمْ، ثُمَّ طُوبي لَهُمْ»؛[6] براي بهشت هشت در وجود دارد. يكي از آن ها براي اهل قم است. خوشا به حال آنان، خوشا به حال آنان ، خوشا به حال آنان .
در تعبير ديگر آمده است: «قُم عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَأْوي شيعَتِهِم؛ قم آشيانه آل محمد و جايگاه شيعيان ماست.»[7] عش، آشيانه پرنده هاست. در اين حديث معناي لطيفي خوابيده است. يعني ما زميني نيستيم، ما آسماني هستيم. پرنده اهل پرواز است. هر كجا برود عاقبت به آشيانه اش باز مي گردد؛ يعني ما هر كجا مي رويم، دلمان و روحمان قم است. آشيانه آل پيغمبر صلّي الله عليه و آله و سلّم اينجاست.
روايت هاي قم بسيار شگفت انگيز است. چرا اهل قم را قم ناميدند؟ چون «يَجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ؛[8] با امام زمان اجتماع و قيام مي كنند.» طرفداري از امام مي كنند. درباره شهر قم آمده است: «اِذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمْ وَ حَواليها وَ نَواحيها فَاِنَّ الْبَلاءَ مَدْفوعٌ عَنها»؛[9] اگر فتنه ها و بلاها همه شهرها را فرا گرفت، بر شما باد به شهر قم و اطراف آن، كه بلا از آن دفع شده است.
***********
بهشت نقد
حاج آقا مي فرمودند: در زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام مي خوانيم: «اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسولِ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَديجَةَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ أَميرِالْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ وَلِيِّ اللّهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُختَ وَلِيِّ اللّهِ، السّلامُ عَلَيْكِ يا عَمَّةَ وَليِّ اللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ مُوسَي بْنِ جَعْفرٍ وَ رَحمَةُ اللّه ِ وَ بَرَكاتُهُ».[10]
يعني اين خانم از همه طرف وصل است. شما اگر به اين بانو وصل شديد، خيلي قدر بدانيد. يك در از هشت در بهشت به قم باز مي شود. اين خيلي مهم است. اصلاً شايد شما در بهشت باشيد. كسي به امام صادق عليه السلام نگاه كرد، عرض كرد: «اَسْاَلُ اللّهَ الْجَنَّةَ؛ از خداوند بهشت درخواست مي كنم.» حضرت فرمود: «اَنتُم فِي الْجَنَّةِ؛[11] شما در بهشتيد.» عقلش نمي رسيد كه وقتي امام را نگاه مي كند و در محضر امام است، در بهشت است. گفت: آقا ما در روي زمين و در دنيا هستيم. حضرت فرمود: شما در بهشت هستي. باز هم مسأله برايش جا نيفتاد. حضرت فرمودند: شما ولايت ما را قبول كرده اي؟ گفت: بله. فرمودند: ولايت ما همان بهشتي است. كسي كه ولايت ما را قبول كند، خدا او را به بهشت خواهد رساند.
من كه امروزم بهشت نقد حاصل مي شود وعده فرداي زاهد را چرا باور كنم[12]
بهشت و جهنم را نقد بگيريد. اختلاف و گناه و معصيت، جهنم نقد است. محبت و ولايت اهل بيت عليهم السلام بهشت نقد است. در بهشت نشستن را از همين دنيا تمرين كنيد. پيامبر خدا فرمودند: «اَلا وَ مَنْ اَحَبَّ عَلِيّا لايَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيا حَتّي يَشْرِبَ مِنَ الْكَوْثَرِ وَ يَأْكُلَ مِنْ طُوبي وَ يَري مَكانَهُ فِي الْجَنَّةِ»؛[13] آگاه باشيد كسي كه علي عليه السلام را دوست بدارد، از دنيا نمي رود، جز اينكه از كوثر مي آشامد و از طوبي تناول مي كند و جايگاهش را در بهشت مي بيند.
يعني در همان دنيا طعم بهشت را مي چشد، نه بعد از اينكه از دنيا رفت. اميدوارم كه خداي متعال پذيرش رحمت و محبت را به همه ما مرحمت فرمايد و آن به آن بر عشق و مهر و محبت ما به اهل بيت بيفزايد!
منبع: محراب
________________________________________
[1]بحارالانوار، ج 5،، ص 228، ح 59.
[2]مستدرك سفينة البحار، ج 8، ص 599.
[3]بحارالانوار، ج 57، ص 216، ح 41.
[4]مستدرك سفينة البحار، ج 8، ص 599.
[5]بحارالانوار، ج 57، ص 217، ح 46.
[6]همان، ص 215، ح 33.
[7]همان، ص 214، ح 31.
[8]همان ، ج 57، ص 216، ح 38.
[9]همان، ص 214، ح 26 و 44.
[10]مفاتيح الجنان.
[11]سفينة البحار، ج 4، ص 546.
[12]ديوان حافظ .
[13]بحارالانوار، ج 7، ص 221، ح 133.
افزودن دیدگاه جدید