کارشناس ادیان و مذاهب مطرح کرد؛

انتظار؛ مظهر تحرک‌ آفرینی و تعهد آوری

تاریخ انتشار:
کارشناس ادیان و مذاهب به مفهوم انتظار در تفکر تشیع اشاره کرد و گفت:‌ انتظار در اعتقاد شیعه داراى محتوایى اصلاحگر، تحرک آفرین و تعهدآور است که عالى‌ترین و ارجمندترین نوع بندگى حق تعالى و در نتیجه برترین عمل و نیکوترین تلاش و جنبش را دارا است.

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام سید علی محمد مهاجری، کارشناس ادیان و مذاهب، در گفت وگویی با اشاره به شبهه افکنی شبکه های وهابی در مورد مهدویت به ویژه در مورد وظایف منتظران و فرهنگ انتظار اظهار داشت: در تفکر شیعى، انتظار موعود به عنوان یک اصل مسلم اعتقادى مطرح است و در بسیارى از روایات بر ضرورت انتظار قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تصریح شده است.

وی ابراز داشت: شیخ صدوق از عبدالعظیم حسنى نقل می‌ کند، که فرمود «روزى بر امام جواد(علیه السلام) وارد شدم و قصد داشتم درباره حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از آن حضرت سؤال کنم که حضرت سخن را آغاز کرد و فرمود «اى ابوالقاسم! به درستى که قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از ما است و او مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که در دوران غیبتش، انتظارش واجب و در دوران ظهورش اطاعتش واجب است؛ او سومین امام از فرزندان من است».

اعتقاد قلبى به ظهور حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اصول فرهنگ شیعه و مکتب انتظار است

حجت الاسلام مهاجری به ویژگی‌ های فرهنگ انتظار اشاره کرد و گفت: از اصول فرهنگ شیعه و مکتب انتظار، اعتقاد قلبى به ظهور حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و مؤمن منتظر باید یقین داشته باشد حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از روزى که متولد شده تاکنون با همین بدن عنصرى زنده و باقى است.

وی افزود: حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روزى ظاهر مى شود و جهان را پر از عدل و داد مى کند؛ زیرا ظهور آن حضرت روز معینى ندارد که مردم بدانند بلکه در آن احتمال‌ های بسیاری است.

وی به معنای انتظار اشاره و تأکید کرد: انتظار مفهومى با اصالت و سازنده است و از عالى‌ ترین مکاتبى است که مى‌تواند جامعه ى اسلامى را در راه پیشرفت و تکامل جلو ببرد و به تلاش‌ ها ارزش و اصالت ببخشد.

کارشناس ادیان و مذاهب افزود: انتظار، برترین عمل است و به بیان امام على(علیه السلام)،‌ منتظر همانند مجاهد تلاشگرى است که در راه خدا و احیاى سنت‌ هاى اسلامى در خون خود مى‌ غلطد.

وی به مفهوم انتظار در مکتب تشیع اشاره کرد و گفت:‌ انتظار در اعتقاد شیعه داراى محتوایى اصلاحگر، تحرک آفرین و تعهدآور است که عالى‌ ترین و ارجمندترین نوع بندگى حق تعالى و در نتیجه برترین عمل و نیکو ترین تلاش و جنبش را دارا است.

تکلیف‌ گرایی از ویژگی‌ های منتظران است

حجت الاسلام مهاجری، تکلیف‌ گرایی را از ویژگی‌ های منتظران خواند و یادآور شد:‌ در فرهنگ انتظار کسى که در عرصه تکلیف قدم مى گذارد و از نظر قلبى منتظر است؛ در عمل هم به باید ها و نباید های شرع مقدس احترام مى گذارد؛ صفات بد را از خود دور مى کند و خودش را به صفات نیک آراسته مى‌ کند.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق(علیه السلام) فرمودند «اگر فردی بخواهد در شمار اصحاب قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار داشته باشد، باید در عصر انتظار، مظهر اخلاق نیک اسلامى باشد؛ چنین فردی اگر پیش از قیام قائم بمیرد، پاداش کسانى را دارد که قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک می‌ کنند و به حضورش شریفیاب می‌ شوند».

حجت الاسلام مهاجری به کلامی از امام خمینى(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان درباره وظایف منتظران می‌ فرماید «ما منتظران مقدم مبارکش هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم؛ تا قانون عدل الهى را در این کشور ولى عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حاکم کنیم و از تفرقه، نفاق و دغل بازى بپرهیزیم و رضاى خداى متعال را در نظر بگیریم».

اصل اعتقادى «معاد» در کنار مفهوم انتظار است

کارشناس ادیان و مذاهب اصل اعتقادى «معاد» را در کنار مفهوم انتظار برشمرد و یادآور شد: اعتقاد به معاد در کنار مفهوم انتظار قرار دارد؛ چنان که حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به هنگام ظهور، ستمگران و ظالمان را به سزاى اعمالشان مى‌ رساند و مؤمنان را گرامی مى‌ دارد.

وی به رجعت صالحان و ستمکاران به دنیا اشاره کرد و گفت: با ظهور حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، گروهى از پاکان و پلیدان به جهان باز مى‌ گردند که این خود قیامتی کوچک و نشانه‌اى براى قیامت کبرى است؛‌ چنان که قرآن کریم از آن با آیه «یوم نحشر من کل أمة فوجا» یاد می‌ کند.

حجت الاسلام مهاجری افزود: ظهور حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یکى از نشانه‌ هاى حتمى قیامت و فرا رسیدن رستاخیز است که اگر ایشان ظهور نکند و حکومت عدل را در جهان برپا نکند؛ عمر جهان به سر نمى‌ رسد و قیامت بر پا نمى‌ شود.

وی به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتی یلی رجل من اهل بیتی یملاء الارض عدلا و قسطا کما ملأت ظلما وجورا» اگر یک روز از عمر دنیا باقی باشد؛ آنروز آنقدر طولانی می‌ شود تا مردی از اهل بیت من بیاید و زمین را پر از عدل کند همان طور که از ظلم و جور پر شده است.

کارشناس ادیان و مذاهب انتظار فرج را محبوب ترین کار در نزد خداوند خواند و تأکید کرد: در روایاتی همچون «افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج» برترین عبادت انتظار فرج شمرده شده است که با دقت در این روایت‌ ها روشن می‌ شود که در فرهنگ اهل‌بیت(علیهم السلام)، انتظار نه فقط یک حالت روانی، بلکه یک عمل بزرگ است؛ بنابراین اگر انتظار یک عمل است؛ منتظر نیز باید عامل باشد.

وی تصریح کرد:‌ اگر منتظران به وظایف خود آشنا نباشند و به آن عمل نکنند، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تنها خواهد ماند و تاریخ، تکرار می‌ شود و ظهورش به تأخیر خواهد افتاد؛ چنان که در زمان امام حسین(علیه السلام)، با وجود شیعیان بسیار، فقط 72 نفر به وظیفه‌ خود عمل کردند و بعد از شهادت آنها، امام(علیه السلام) تنها ماند و فجایع کربلا اتفاق افتاد.

وظایف منتظران به دو مقوله‌ فردی و اجتماعی مربوط می‌ شود

حجت الاسلام مهاجری به وظایف منتظران در دو مقوله‌ فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: وظایف فردی منتظران به دو بخش تقسیم می‌ شود؛ نخست،‌ معرفت امام که مهم ترین وظیفه هر شیعه، کسب معرفت نسبت به وجود مقدس امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

وی افزود: امام محمد باقر(علیه السلام) در روایتی فرمودند «اگر فردی بمیرد، در حالی‌که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است اما اگر فردی بمیرد در حالی که امامش را شناخته همچون کسی است که در خیمه قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و در حضور امام باشد.

حجت الاسلام مهاجری، توجه به دعاهای عصر غیبت را سبب شناخت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواند و خاطرنشان کرد: در دعای معروفی که در کتاب کمال‌ الدین نقل شده می‌ خوانیم «بارالها خودت را به من بشناسان که اگر تو را نشناسم، پیغمبرت را نخواهم شناخت؛ بارالها پیغمبرت را بر من بشناسان که اگر پیغمبرت را بر من نشناسانی، حجتت را نخواهم شناخت؛ بارالها حجت خود را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانی از دین گمراه می‌ شوم؛ خداوندا مرا به مرگ جاهلیت نمیران و دلم را پس از آنکه هدایت فرمودی، منحرف نکن».

شناخت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) سبب در امان بودن و نجات شیعیان است

وی شناخت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را سبب در امان بودن و نجات شیعیان دانست و گفت: شناخت نام و نسب شخص امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ویژگی‌ های حضرت، جایگاه و مقامی که نزد خداوند دارد از حیث عقیدتی، نه از حیث اندیشه و تفکر، و نه از حیث سلوک و رفتار، عمق چندانی در میان مردم و به‌ویژه جوانان ندارد؛ بنابراین آسیب زیادی متوجه شیعه است.

کارشناس ادیان و مذاهب مهم‌ ترین ریشه‌ مشکلات را برخورد سنتی با موضوع مهدویت و انتظار برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه مردم عادت کرده‌ اند، آنچه را که آسان‌ تر است و برای تأمین زندگی مادی و عادی آنان، سودمندتر به نظر می‌ رسد، برگزینند و گرایش کمتری به مقوله‌ های معرفتی و تعهدآور داشته باشند؛ بنابراین باید رفتار ما به گونه‌ ای باشد که علاوه بر استفاده از نور ظاهری آن ها. از نور معرفت صاحب آن ها بهره‌مند گردیم.

وی به آیه مودت اشاره و تأکید کرد: همان گونه که خداوند در آیه مودت، محبت به اهل بیت(علیهم السلام) را دستور داده است؛ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز در روایتی می‌ فرمایند «فلیعمل کلّ امرء منکم بما یقرب به من محبّتنا» هر کدام از شما باید کاری انجام دهید که به محبت ما نزدیک شوید.

حجت الاسلام مهاجری به برخی از جلوه‌ های محبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار(علیهم السلام) از جایگاه ویژه‌ ای برخوردار هستند به‌ ویژه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که حجت حاضر خداوند است؛ چنان که امام صادق(علیه السلام) فرمودند «اگر او را دریابم؛ در همه ایام زندگانی خدمتگذارش خواهم بود».

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.