آیت الله جوادی آملی:

ما فرزندان حسین بن علی هستیم| موظفیم خون بهای سیدالشهدا را بگیریم

تاریخ انتشار:
حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با بیان این که ما فرزندان حسین بن علی(ع) هستیم، گفت: این که ما به حسینیه‌ها می‌رویم وعزاداری می‌کنیم هم برای ثواب است و هم برای اینکه خون‌بهای حسین بن علی(ع) را بگیریم.
آیت‌ الله العظمی جوادی آملی

حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود با تسلیت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) بیان داشت: شعار رسمی ما شیعه‌ها برای همیشه، مخصوصاً این ایام این دو اصل کلی است؛ به ما فرمودند وقتی به یکدیگر رسیدید بگویید: «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»، اصل اول که جنبه عبادی دارد این است که ما داغدیده و مصیبت زده‌ایم، خدا اجر همه ما را بزرگ و عظیم بشمارد و اجر عظیم به ما مرحمت کند، اما اصل دوم این است که به یکدیگر بگوییم امیدواریم خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خون‌بهای حسین بن علی را بگیریم، اینکه ما می‌گوییم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»، راجع به این اصل دوم است؛ یعنی ما موظفیم که این خون‌بها را بگیریم و تا روز قیامت هم این وظیفه ماست.
وی در تبیین این جمله اظهار داشت: اصلاً ما به حسینیه‌ها که می‌رویم برای این دو اصل است، ما عزاداری می‌کنیم هم برای ثواب و هم برای اینکه خون‌بهای حسین بن علی را بگیریم: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»، پس معلوم می‌شود هنوز خون‌بهای حسین بن علی گرفته نشده و ما موظف هستیم آن را بگیریم، رازش این است که خود حسین بن علی(سلام الله علیه) فرمود من یک اصل کلی‌ام، یک شخصیت حقوقی هستم نه شخصیت حقیقی؛ امامت و ولایت من یک شخصیت حقوقی است، لذا در مدینه نفرمود من بیعت نمی‌کنیم، فرمود مثل من و هر کسی که مثل من فکر می‌کند با دستگاه ستم نمی‌سازد؛ یعنی عدل در برابر ظلم ساکت نمی‌نشیند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر پدر کسی را کشتند او خون‌بها می‌گیرد، در کربلا پدرمان را کشتند، چرا؟ برای اینکه وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسماً اعلام کرد فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛ ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم، بیایید بچه‌های ما بشوید، ما نیز رفتیم و فرزند پیغمبر و علی بن ابیطالب شدیم، وقتی بچه‌های اینها شدیم یعنی اینکه پدر ما را کشتند و ما خون‌بها می‌خواهیم؛ «طالبین لثار» مال فرزندان است. بچه حق دارد خون‌بهای پدرش را بگیرد و ما فرزندان حسین بن علی(ع) هستیم.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به فرمایش مرحوم کاشف الغطاء تصریح کرد: خدا غریق رحمت کند مرحوم کاشف الغطاء را، مرحوم کاشف الغطاء از بزرگ‌ترین فقهای ما شیعه‌هاست، ایشان می‌گوید که اگر اسلام و قرآن نبود معاذالله دینی روی زمین نمی‌ماند، فرمایش کاشف الغطاء این است که کتاب‌های تورات و انجیل تحریف شده، لذا اینها با پیشرفت علم نمی توانند جامعه را اداره کنند؛ قرآن آمد هم انبیا را زنده کرد و هم صحف آسمانی را زنده کرد، لذا فرمایش کاشف الغطاء این است که اگر چنانچه معاذالله قرآن نبود، دینی روی زمین نمی‌ماند و این قرآن به وسیله حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) زنده شد. این است که عاشورا برای ما یک اصل و عزاداری ما یک عبادت است.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.