آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج:

شدیدا نگران وضع اقتصادی کشور هستیم | داد مردم از گرانی ها بلند است

تاریخ انتشار:
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تذکرات خود به مسؤولان، نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم عمیقا ابراز نگرانی و تاکید کرد که داد مردم از گرانی ها بلند است.
مکارم

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی بار دیگر نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم ابراز نگرانی کرد و ضمن ابراز همدردی با آنان، مسؤولان را به تلاش برای حل مشکلات مردم توصیه کرد.

این مرجع تقلید که صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم سخن می گفت، از این که گاهی اوقات گوش شنوایی برای حل مشکلات پیدا نمی شود ابراز تاسف کرد و گفت: در شرایط کنونی تغییر قیمت ها ساعتی و لحظه ای شده و مردم بویژه اقشار ضعیف، کارمند و کارگران و بازنشستگان که حقوق ثابتی دارند را شدیدا دچار مشکل کرده است.

گاهی مسؤولان می توانند مشکلات را حل کنند اما اقدام نمی کنند

وی یکی از وظایف مهم روحانیت را همدردی با مردم دانست و گفت: الان داد مردم از گرانی بلند است، ما به مسؤولان تاکید کرده و تاکید می کنیم که نگران این وضعیت هستیم؛ گاهی گوش شنوایی نیست، گاهی نمی توانند مشکلات را حل کنند گاهی می توانند و نمی خواهند حل کنند، متاسفانه هر دو هست.

این مرجع تقلید ابراز داشت: باید نسبت به وضع موجود انتقاد منطقی داشته باشیم، قیمت ها ساعتی و لحظه ای شده است، گروه هایی به دنبال سوء استفاده از این شرایط هستند؛ اما اقشار آسیب پذیر و آنهایی که حقوق ثابتی دارند همچون کارمندان، کارگران و بازنشستگان گرفتار مشکلات شدید هستند، طلاب نیز در ردیف آخر این لیست هستند و اوضاع معیشتی شان به هیچ وجه خوب نیست.

بهانه به دشمن برای روحانیت و مرجعیت ستیزی ندهیم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: ما نسبت به تمام گرانی ها و قیمت های روز به روز و افسار گسیخته ناراحت هستیم، ما در چنین شرایطی باید ضمن ابراز همدردی با مردم به وظیفه خود نیز عمل کنیم تا دشمنان نتوانند بهانه ای برای حوزه ستیزی و مرجع ستیزی پیدا کنند.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود خطاب به طلاب و روحانیان تاکید کرد: آگاه باشید، این حوزه هم در داخل و هم در خارج دشمنان زیادی دارد، این حوزه را باید ما حوزویان، مراجع، علما و طلاب و فضلا نگه داریم.

چند نمونه از ضربات کاری مرجعیت به دشمنان

وی علت دشمنی ها با حوزه و روحانیت را دریافت ضربات سهمگین از این قشر دانست و افزود: دشمنان و بدخواهان ضرباتی که دریافت کرده اند از حوزه و مرجعیت خورده اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: ضربه اول را مرحوم میرزای شیرازی در ماجرای تحریم تنباکو به استعمار انگلستان وارد کرد، ضربه دیگر را میرزا محمد تقی شیرازی در مساله استقلال عراق در مقابل انگلستان به دشمنان وارد کرد و آنها را از این کشور بیرون ریختند.

وی افزود: ضربه ای که مرجعیت نجف به داعش و جریان تکفیر زد ضربه بسیار سختی بود، تشکیل حشد الشعبی که با ابتکار مرجعیت نجف صورت گرفت، خاری در چشم دشمنان است؛ الان نیز التماس می کنند که حشد الشعبی را کنار بگذاریم و با هم کنار بیاییم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم شاهنشاهی به رهبری حضرت امام را ضربه دیگر مرجعیت به دشمنان دانست و ادامه داد: ضربه ای که امام بر پیکر دیکتاتوری پهلوی تحت حمایت آمریکا و استکبار زد، ضربه ای بود که از روحانیت و مرجعیت خوردند؛ حال با این تجربه تاریخی چرا آنها دشمنی نکنند.

وی با یادآوری وظیفه علما و روحانیان در مقابل دشمنی ها، ابراز داشت: وظیفه نخست این است که حوزویان خوب درس بخوانند، وظیفه دوم این است که به مسائل روز آشنا باشند، که نگویند چرا یک مساله روز و مهم در حوزه مطرح نمی شود. کتب های ما مملو از مسائل روز است هر مساله تازه ای پیدا می شود فورا به حوزه بیاید و بعد از تحقیق و پژوهش جواب فقهی آن آماده و ارائه شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: وظیفه سوم این است که متخلق به اخلاق اسلامی باشیم؛ در مسائلی همچون ادب، برخورد خوب، کمک به دیگران، دلسوزی و محبت حوزویان باید الگو و نمونه باشند تا دشمن نتواند بهانه ای پیدا کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به طلاب و روحانیان حاضر در جلسه گفت: بالاخره خودتان باید مدافع خودتان باشید، خیال نکنید در گوشه و کنار حتما مدافعی وجود دارد، ما خودمان باید از حوزه، روحانیت و مرجعیت و علوم اسلامی حمایت لازم را داشته باشیم؛ امیدواریم در عمل به این وظایف کوتاهی نکنیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.