رییس گروه تأمین منابع فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

پشتوانه تبلیغ باید پژوهش و تحقیق باشد

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام مؤمنی در نشست تبیین دستاوردهای معاونت فرهنگی و تبلیغی گفت: امروزه افرادی که پای منبر می نشینند تحصیل کرده و متخصص هستند این وظیفه مبلغ را سخت تر می‌کند.
حجت الاسلام مؤمنی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام علی اکبر مؤمنی، رییس گروه تأمین منابع فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، در نشست تبیین دستاوردهای معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، گفت: امروزه افرادی که پای منبر می نشینند تحصیل کرده و متخصص هستند این وظیفه مبلغ را سخت تر می کند و مبلغ پیش از تبلیغ باید تحقیق و تلاش کند و با مستند صحبت کند.
رئیس گروه تأمین منابع فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی نوآوری در سخنرانی را برای مبلغان یک امر محرز دانست و اظهار داشت: امروزه برخی از مبلغان صحبت هایشان بی دلیل و بی مستند است به طوری که مردم را قانع نمی کند و این امر باعث شده که مردم ناراضی باشند.
حجت الاسلام مؤمنی با اشاره به نیازهای جامعه ی امروز تصریح کرد:امروزه نیازهای جامعه تغیر پیدا کرده و مردم از روحانیت بیشتر انتظار دارند و روحانیت نباید کوتاهی کند و مطالب سست و بدون مستند را بیان کند.
وی با بیان 193 عنوان محتوای تبلیغی از سال 1374 در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تولید شده است افزود: از این تعداد، 125 از آنها ره توشه هستند که چاپ شده اند. 
حجت الاسلام مؤمنی منشورات معاونت را مشتمل بر سه بخش دانست و تصریح کرد: محتوای تبلیغی (برای مبلغان که در ایام تبلیغی از آن استفاده می کنند)، محتوای مهارتی(که شامل فن خطابه و... می شود)، محتوای مخصوص اقشار مختلف جامعه( آسیب های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، خانواده و...) می شود.
رییس گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ره توشه ها را یکی از آثار ویژه دفتر تبلیغات اسلامی دانست و گفت: بسیاری از طلاب؛ دفتر تبلیغات اسلامی را با اعزام و محتوای تبلیغی می شناسند.  
وی ره توشه ها را از چند جهت مهم دانست و افزود: ده ها هزار مبلغ همزمان در سراسر کشور از آن استفاده می کنند و علاوه بر این که در اختیار مبلغانی اعزامی دفتر قرار می گیرد، مبلغان اعزامی دیگر نهادهای تبلیغی هم از آن بهره مند می شوند که به این وسیله می توانیم در سطح جامعه فرهنگ سازی کنیم. 
حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که در هر مناسبتی 14 هزار ره توشه از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی منتشر می شود، اظهار داشت: در کنار نسخه کاغذی، هزاران نسخه در فضای مجازی به صورت فایل های پی دی اف و اندروید در اختیار مبلغان قرار می گیرد که برآوردها نشان می دهد که این ره توشه های الکترونیکی به دست حدود 60 هزار مبلغ می رسد. 
وی با بیان قضاوت ره توشه ها بیان داشت: ره توشه هایی که به مبلغان داده می شود، در معرض قضاوت قرار می گیرد که با انتقادات و پیشنهاداتی رو به رو بوده است و سعی بر این بود تا سطح زیادی از مخاطبان را قانع کند. 
رییس گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نسبت به برنامه ریزی تولید و انتشار، با کمک و یاری دوستانمان اتفاقات بزرگی رخ داده است و با توجه به این که در گذشته همزمان با اعزام مبلغان، ره توشه هایی آماده می شد و مشکلی جدی بود که شاید خیلی از افراد را رنج می داد، سعی کردیم که سی چهل روز قبل از اعزام آماده کنیم و از طریق سایت بلاغ و کانال های مختلف در اختیار مبلغان قرار دهیم تا بتوانند از آن استفاده کنند. 
وی با بیان نسخه اندروید ره توشه ها بیان داشت: کار دیگری که چند سال اخیر صورت گرفت این بود که تمام ره توشه ها در قالب نرم افزار در اختیار مبلغان قرار گرفته و از قابلیت های زیادی برخوردار است و با ساختار مناسب آماده و قابل استفاده برای همگان است وهمراه با نسخه های کاغذی، نسخه های اندروید تبدیل می شود و برای کسانی که حمل کتاب برایشان مشکل بود، مناسب است و حدود سه هزار مبلغ داریم که دیگر از نسخه کاغذی استفاده نمی کنند. 
حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که امروزه کارهای دفتر تبلیغات اسلامی در جایگاه خاصی قرار دارد بیان داشت: در گذشته کارهای معاونت در قالب های مختلف عرضه می شد و در قفسه کتابخانه که قرار می گرفت، معلوم نبود که متعلق به کجا است و ما قالبی تهیه کردیم تا بتوان قابل تشخیص باشد. 
رییس گروه تأمین منابع معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: خیلی از مبلغان از ما انتظار داشته اند و دارند که به اقتضای شرایط جامعه ره توشه هایی را تولید کنیم، اما با توجه به مشکلات متفاوت استان ها امکان این کار وجود نداشت و برنامه ریزی شد که در کنار انتشار ره توشه، ره توشه ای مستقلی ویژه خواهران منتشر می کنیم که محتوای اختصاصی برای آنها تولید می شود و با استقبال زیادی رو به رو شده است.
وی با اشاره به این که 12 استان در کشور شامل مناطق مشترک می شوند افزود: ره توشه هایی  برای مناطق مشترک که هم اهل سنت و هم شیعه در آنجا وجود دارند، ره توشه ای برای این منظور تهیه و برای اولین بار به صورت آزمایشی تولید شد که از ماه مبارک رمضان توزیع خواهد شد. 
حجت الاسلام مؤمنی درباره تدوین ره توشه ای ویژه مبلغان اعزامی به مناطق زلزله زده اظهار داشت: سال گذشته به خاطر زلزله ای که در کرمانشاه رخ داد، در ظرف سه چهار شبانه روز محتوایی آماده شد و در اختیار مبلغان اعزامی به مناطق زلزله زده قرار گرفت. 
وی با اشاره به جمع آوری کتب و مقالات تبلیغی افزود: برای تقویت مهارت های تبلیغی مبلغان، تمامی مقالاتی که در کشور با رویکرد مهارت تبلیغی بوده را جمع آوری کردیم که تا کنون حدود 2 هزار اثر جمع آوری و فهرست بندی شده و تعدادی از آنها در سایت بلاغ منتشر شده است. 
حجت الاسلام مؤمنی اظهار داشت: وقتی که صحبت از پژوهش می شود، اولین نکته این است که در دفتر تبلیغات اسلامی نیازهای پژوهشی خود را تهیه کنیم، یعنی اگر در معاونت فرهنگی و تبلیغی محتوایی نیاز است، محتوایی متناسب با این معاونت تولید شود که متأسفانه این اتفاق نمی افتد، یعنی محتواهایی چندان ناظر به نیازهای تبلیغی و ترویجی جامعه در دفتر نیست. 
وی ضمن بیان پیشنهادی در راستای تهیه محتوای تبلیغی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اگر در معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ساز و کاری تعریف شود که محتواهای تبلیغی تهیه شود، بسیاری از مشکلات ما مرتفع خواهد شد. 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.