حجت الاسلام رضوانی:

عدم توجه به معناسازی پنهان رسانه ها عامل شکست ما خواهد بود

تاریخ انتشار:
دومین جلسه از دوره آموزشی آشنایی با آسیب های اجتماعی با رویکرد تربیت جنسی شب گذشته با ارائه حجت الاسلام رضوانی با موضوع تاثیر استفاده از رسانه و فضای مجازی بر سبک زندگی، روابط بین فردی و مسائل جنسی برگزار شد.

.:: صوت ::.

به گزارش خبرنگار بلاغ دومین جلسه از دوره آموزشی آشنایی با آسیب های اجتماعی با رویکرد تربیت جنسی به همت مرکز آموزش های کاربردی شب گذشته با ارائه حجت الاسلام رضوانی با موضوع تاثیر استفاده از رسانه و فضای مجازی بر سبک زندگی، روابط بین فردی و مسائل جنسی در مرکز همایش های غدیر برگزار شد.

حجت الاسلام رضوانی با تأکید بر اهمیت رسانه در دنیای امروز گفت: رسانه واژه ای است که دنیایی را در خود گنجانده و دارای ابعاد گوناگونی است. برای استفاده از رسانه باید مهارت لازم را کسب کنیم. این مهارت در قالبی به نام "سواد رسانه ای" عرضه شده است. سواد رسانه ای  قدرت درک نحوه کار رسانه ها و معناسازی در آنهاست. عمده ی معناسازی در جامعه جهانی، در قالب تصویر صورت میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش رسانه ها این است که ما متوجه معناسازی آنها نشویم. بسیاری از روش های رسانه ای، روش های نامرئی هستند و همین مسئله موجب شده که ما به رسانه ها توجه لازم را نداشته باشیم که خودِ این امر یکی از عمده ترین دلایل عدم موفقیت ماست.
این کارشناس فرهنگی مشرب اخذ اطلاعات را مهم دانست و عنوان کرد: مهم است که ورودی اطلاعات مخاطبین ما، از کجاست! به هر میزان از رسانه ها اطلاعاتمان را بگیریم، به همان میزان از رسانه ها اثرپذیری داریم.
حجت الاسلام رضوانی به دلایل فراگیری سواد رسانه ای پرداخت و اظهار کرد: 6 دلیل عمده برای اهمیت فراگیری سواد رسانه ای وجود دارد:

  1. رسانه ها بر حیات فرهنگی و سیاسی ما سلطه دارند.
  2. تقریبا همه اطلاعات جز مواردی که آنها را مستقیماً تجریه می کنیم «رسانه ای شده» هستند.
  3. رسانه ها قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی خلق کنند.
  4. رسانه ها بدون آنکه خودآگاه ما را فعال کنند بر ما تاثیر می گذارند.
  5. سواد رسانه ای می تواند مصرف رسانه ای ما را هدف مند کند.
  6. سواد رسانه ای می تواند یک رابطه انفعالی را به یک رابطه فعال تبدیل کند.

وی با اشاره به یک آمار جهانی، به بحث اهمیت رسانه ها پرداخت و گفت: ما در شبانه‏روز بین 78 تا 79 درصد اطلاعات دریافتى را از چشممان به دست مى‏آوریم . طبق تحقیقاتى که طى 10 تا 15 سال گذشته صورت گرفته، انسان با نیمکره راست مغزش با اطلاعات برخورد شهودى مى‏کند و این اطلاعات، بزرگ‏ترین و عمیق‏ترین تاثیرات را روى شخصیت انسان مى‏گذارد.  بنابراین، تصویر، کارآمدترین عامل نه تنها براى انتقال معلومات، بلکه براى تاثیرگذارى روى شخصیت و روان افراد است . امروزه بزرگترین هنر غرب را بتصویر کشیدن معنا می دانند. روان‏شناسى مدرن بیانگر این است که تاثیرى که تصویر دارد، هیچ کلامى ندارد و بحثى در روان‏شناسى وجود دارد که هر تصویر معادل «هزار» کلمه است.
حجت الاسلام رضوانی با بیان ابعاد رسانه ها بحث را ادامه داد و اظهار کرد: رسانه دارای 5 بعد مهم و اساسی است:

  1. بعد ارتباطی
  2. بعد فناوری
  3. بعد هنری
  4. بعد تاثیر
  5. بعد کارکردی

در بعد ارتباطی ما با مقوله ای به نام "سطوح ارتباطی" مواجهیم که شامل ابعاد: "درون فردی"، "میان فردی"، "درون گروهی"، میان گروهی"، "درون سازمانی"، "بین سازمانی"، "جمعی"، "بین فرهنگی" و "جهانی" را در بر میگیرد. مقوله ی دیگری به نام "گستره ی ارتباط" وجود دارد که با سیر سطوح ارتباطی هم راستا میباشد.
وی به بیان بعد فناوری رسانه پرداخت و گفت: فناوری آنچنان بر مردم اثر گذار است که یک جهش در فناوری میتواند نگاه مردم را به یک موضوع به طور کامل عوض کند. در حال حاضر خوب و بد مردم را رسانه ها مشخص میکنند. کار اصلی گردانندگان صنعت پیچیده ی تلویزیون به عنوان یک رسانه ی همگانی، برنامه ریزی مجدد زندگی حسی مردم است. آنها قصد دارند دید مردم را نسبت به جهان عوض کنند. یکی از بزرگترین خطراتی که رسانه به عنوان یک فناوری نوین ارتباطی ایجاد میکنند این است که باعث گسسته شدن ارتباط تصاویر و صداها با سازندگان آن ها می شود.
این کارشناس رسانه به بیان عناوین پیامدهای فنآوری های نوین ارتباطی پرداخت:

  • شکل‌گیری هویت مجازی
  • شکستن مرز فضای حقیقی و مجازی
  • بی‌اطلاعی والدین از پشت پرده‌ی فضای مجازی؛ زمینه‌ساز گسست نسلی
  • بلوغ جنسی زودرس در اتاق‌های گفت‌وگو وشبکه‌های اجتماعی
  • هنجارشکنی در سایه‌ی گمنامی
  • محملی برای ترویج باورهای انحرافی و سبک زندگی غربی
  • کمک بهرشد اقتصادی فراوان برای کشورهای دارای فن آوری های نوین

بعد هنری، مسأله ی بعدی بود که حجت الاسلام رضوانی به آن پرداخت و تأکید کرد: با توجه به بیانانت مقام معظم رهبری هر اندیشه و تفکری که در قالب هنر نگنجد، ماندگار نخواهد بود. دشمنان ما به این بعد توجه ویژه ای دارند و با ایجاد اتحاد بین فلاسفه، هنرمندان و روانشناسان، توانسته اند مفاهیم متعددی را در این قالب به مخاطبین خود القاء کنند. نظریه پردازان زیادی نیز در طول تاریخ برای ساختن افکار بشر به اشکال مختلف دست به نظریه پردازی کردند که این نظریات در قالب هنر به مردم انتقال می یابد.
وی به بیان کارکردهای اصلی رسانه پرداخت: رسانه چند کارکرد اصلی را در جامعه دارد:

  1. بسیج
  2. تفریح و سرگرمی
  3. پیوستگی و تداوم
  4. همبستگی
  5. اطلاع رسانی

حجت الاسلام رضوانی ادامه داد: رسانه با تولید اطلاعات به مقدار زیاد افراد را به طور کامل در اختیار خود گرفته و قدرت تحلیل را از آن ها سلب کرده است. در دنیا هر ساله حدود 31 میلیون ساعت برنامه تلویزیونی اصلی و بدون تکرار تولید می‌شود که اگر بخواهيد فقط تمام برنامه‌های تلویزیونی پخش شده در طول یک سال را تماشا کنید، حدوداً باید 35 قرن را بدون استراحت به این کار اختصاص دهید! در کنار این، مسائلی از جمله مصرف گرایی را در بین جوانان ترویج میکنند، طوری که در یک نظرسنجی، 93 درصد از دختران نوجوان و جوان اذعان داشتند که خرید کردن محبوب ترین فعالیت آنهاست.
این کارشناس فرهنگی در ادامه به بحث تأثیرات رسانه بر مسائل جنسی پرداخت و اظهار کرد: رسانه ها در مباحث جنسی نیز تأثیرات زیادی بر مخاطبین خود گذاشته اند. از جمله این تأثیرات می توان به مواردی اشاره کرد:

  1. خود ارضایی
  2. روابط پیش از ازدواج
  3. دختران و زنان آسیب دیده و در معرض آسیب
  4. بیماری های آمیزشی
  5. نارضایتی همسران از روابط جنسی خود
  6. افزایش خیانت به همسر

در پایان حجت الاسلام رضوانی به بیان راهکارهای ارتقای سلامت جنسی پرداخت:

  • آموزش جنسی
  • تربیت جنسی
  • مشاوره جنسی

گزارش تصویری

 

پیوست حجم
پاورپوینت ارائه شده توسط استاد 733.82 کیلوبایت

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.