حجت الاسلام قادری

گزارش چگونگی ورود حضرت فاطمه سلام الله علیها به مسجدالنبی

تاریخ انتشار:
هنگامى كه تصميم گرفتند فدك را از حضرت فاطمه سلام الله علیها بگيرند و اين خبر به ايشان رسيد، مقنعه را بر سر کرد و چادر برخود پوشید، و با گروهى از زنان فاميل و خدمتكاران خود بسوى مسجد روانه شد، در حاليكه چادرش به زمين كشيده می‌شد...
حجت الاسلام و المسلمین قادری

متن گزارش: ((و لاثت خمارها علي رأسها، و اشتملت بجلبابها، و أقبلت في لمّة من حفدتها و نساء قومها، تطأ ذيولها، ما تخرم مشيتها مشية رسول‏اللَّه صلى اللَّه عليه و آله،حتّى دخلت علي أبي‏بكر، و هو في حشد من المهاجرين و الانصار و غير هم، فنيطت دونها ملاءة فجلست، ثم أنّت أنّة أجهش القوم لها بالبكاء، فارتجّ المجلس ثم امهلت هنیئه حتی اذاسکن نشیج القوم وهدات فورتهم)).

 ترجمه متن: روايت شده: هنگامى كه ابوبكر و عمر تصميم گرفتند فدك را از حضرت فاطمه سلام الله علیها بگيرند و اين خبر به ايشان رسيد، مقنعه را برسرکرد و چادر برخود پوشید، و با گروهى از زنان فاميل و خدمتكاران خود بسوى مسجد روانه شد، در حاليكه چادرش به زمين كشيده می‌شد، و راه رفتن او همانند راه رفتن پيامبر خدا بود، بر ابوبكر كه در ميان عده‏اى از مهاجرين و انصار و غير آنان نشسته بود وارد شد، در اين هنگام بين او و ديگران پرده‏اى آويختند، آنگاه ناله‏‌ هاى جانسوز از دل برآورد كه همه مردم بگريه افتادند و مجلس و مسجد بسختى به جنبش درآمد سپس لحظه ای سکوت کرد تا همهمه مردم خاموش شد.

«شرح متن چگونگی ورود به مسجد»

دراین متن که گزارش چگونگی آمدن حضرت فاطمه سلام الله علیها برای ایراد خطبه به مسجدالنبی است چند پیام و درس عملی وجود دارد:

پیام اول: از متن: ((ولاثت خمارها علی راسها، واشتملت بجلبابها)) این درس و پیام را می یابیم  که حجاب و عفاف نه تنها مانع ازحضور زن در عرصه های اجتماعی، اقتصادی وسیاسی نیست، بلکه زن می تواند با پوشش کامل وحجاب برتر درتمام عرصه ها ازجمله در پیچیده ترین حوداث سیاسی ورود پیدا کرده و از ارزش‌های دینی خود دفاع نماید، بنابر این همان گونه که نمی توان به بهانه اینکه حفظ حجاب و چادر دست و پاگیر است حجاب را از زن گرفت و به همین دلیل نمی توان با بهانه‌ اینکه حضور در عرصه سیاسی، اجتماعی با عفاف و حجاب سازگار نیست زن را از حضور درچنین عرصه هایی محروم کرد چرا که می بینیم حضرت فاطمه سلام الله علیها با حفظ حجاب و عفاف در پیچیده ترین حادثه سیاسی حضور پیداکرد.

پیام دوم: از متن: ((واقبلت فی لمه من حفدتهاونسا قومها)) این پیام و درس را می یابیم  شأن و منزلت سیاسی داشتن منافاتی با تواضع و مردمی بودن ندارد، همان گونه که مردمی بودن منافات با  شأن ومنزلت اجتماعی ندارد چراکه حضرت فاطمه سلام الله علیها با اینکه زندگی کاملا مردمی داشت  با جمعی از زنان بنی هاشم با هیبت وشکوه خاص به مسجدالنبی رفتند تا مردم وغاصبان خلافت رامتوجه عظمت خود نماید.

پیام سوم: از متن: (( تطا ذیولها)) این درس عملی را از حضرت فاطمه سلام الله علیها می آموزیم که عفاف و حجاب برای حضرت آن چنان مهم بوده است نه تنها از حجاب برتر«چادر» استفاده می نمودند بلکه چادرش آن‌قدر بلند بود که روی پایش رو می پوشاند وبه هنگام راه رفتن روی زمین کشیده می شد.

پیام چهارم: ازمتن: ((ما تخرم مشیتها  مشیه رسول الله صل الله علیه وآله وسلم)) این پیام را می یابیم حضرت فاطمه سلام الله علیها نه تنها رسول الله(ص) را ازنظر فکری، معنوی و سیاسی الگوی خود قرار داده بود، بلکه از نظر رفتاری نیز آن‌چنان پیامبر(ص) الگوی وی بود که راه رفتن و گام برداشتنش نیز همانند رسول‌الله(ص) بوده است آن‌هم به گونه ای که نسخه دوم وجود پیامبر(ص) شده بود که مردم پیش از آنکه هنگام راه رفتن آن حضرت را بیینند راه رفتن پیامبر(ص) را می دیدند.

پیام پنجم: ازمتن: ((اجهش القوم لهاباالبکا فارتج المجلس)) می یابیم رحلت پیامبر(ص) و مظلومیت حضرت فاطمه سلام الله علیها به گونه ای تاثیر گذاشته بود که مهاجر وانصار با شنیدن صدای حضرت فاطمه سلام الله علیها آن‌چنان بی تابی می کردند که هریک خود را بر زانوی دیگر قرار می دادند و اشک می ریختند، چرا که «اجهش» به معنای چنین بی تابی وبی قراری است.
برای آگاهی بیشتر از مطالب کلیک کنید.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.