حجت الاسلام قادری

پیام های عارفانه خطبه فدکیه

تاریخ انتشار:
دراین فراز، حضرت فاطمه سلام الله علیها در قامت اسوه همه عارفان و سالکان ظاهرشده و به تحلیل راز شکر حضرت باری تعالی پرداخته است، از همین رو چند پیام عارفانه در این فراز وجود دارد...
حجت الاسلام میرتقی قادری

 متن خطبه:
«اَلْحَمْدُلِلَّهِ عَلي ما اَنْعَمَ، وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلي ما اَلْهَمَ، وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِع پدرَمٍ اِبْتَدَاَها، وَ سُبُوغِ الاءٍ اَسْداها، وَ تَمامِ مِنَنٍ اَوْلاها، جَمَّ عَنِ الْاِحْصاءِ عَدَدُها، وَ نَأى عَنِ الْجَزاءِ اَمَدُها، وَ تَفاوَتَ عَنِ الْاِدْراكِ اَبَدُها، وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزادَتِها بِالشُّكْرِ لاِتِّصالِها، وَ اسْتَحْمَدَ اِلَى الْخَلائِقِ بِاِجْزالِها، وَ ثَني بِالنَّدْبِ اِلى اَمْثالها»
ترجمه متن: «حمد و سپاس خداى را بر آنچه ارزانى داشت، و شكر او را در آنچه الهام فرمود، و ثنا و شكر بر او بر آنچه پيش فرستاد، از نعمت‌هاى فراوانى كه خلق فرمود وعطاياى گسترده‏اى كه اعطا كرد، و منّت‌هاى بی‌شمارى كه ارزانى داشت، كه شمارش از شمردن آنها عاجز، و نهايت آن از پاداش فراتر، و دامنه آن تا ابد از ادراك دورتر است، و مردمان را فراخواند، تا با شكرگذارى آن‌ها نعمت‌ها را زياده گرداند، و با گستردگى آنها مردم را به سپاسگزارى خود متوجّه ساخت، و با دعوت نمودن به اين نعمت‌ها آن‌ها را دو چندان كرد.                                    

دراین فراز، حضرت فاطمه سلام الله علیها در قامت اسوه همه عارفان و سالکان ظاهرشده و به تحلیل راز شکر حضرت باری تعالی پرداخته است، از همین رو چند پیام عارفانه در این فراز وجود دارد:
پیام اول: از متن: «الحمد لله علی ما انعم» این پیام را دارد همان‌گونه انسان به حکم عقل و فطرت و نیز به حکم آیه ۶۰ سوره الرحمن: «هل جزاالاحسان الا الا حسان» وظیفه دارد در برابر احسان هم نوع‌ اش نیکی کرده و سپاسگزار باشد به همین دلیل وظیفه دارد در برابر نعمت بی منت خداوند متعال نیز شاکر باشد.
پیام دوم: از متن: «وله الشکر علی ما الهم» این پیام را دارد همان گونه که دربرابر نعمت مادی بایست به حکم عقل و فطرت شاکر خدا باشیم  به همین دلیل وظیفه داریم در برابر نعمت معنوی یعنی دریافت هایی که از حقایق هستی که بدون استدلال و برهان عقلی و مقدمات و پیش زمینه قبلی برای ما حاصل می شود که نامش الهام است خدا را شاکر و سپاسگزار باشیم.
پیام سوم: راز شکر خداوند متعال دراین است که:
اولا؛ پیش ازآنکه ما آفریده شویم، همه نعمت هایی که دراستمرار وبقا حیات‌مان به آن نیازمند هستیم خداوند متعال آن را خلق کرده است از همین رو فرمود:« والثنا بماقدم».
ثانیا؛ خلق و آفرینش نعمت ها پیش  خلق ما به دلیل این نبوده است که ما چنین حقی داشته ایم، بلکه چون خداوند فیاض مطلق بوده است این چنین کاری را کرده است « من عموم نعم ابتداها».
ثالثا؛ خدا را بایست از این جهت هم شاکر باشیم، آنچه را که خلق کرده است متناسب وهمگان با نیاز انسان است: « وسبوغ الا اسدهاوتمام منن والا».
رابعا؛ هرچند ما وظیفه داریم در برابر نعمت الهی شاکر باشیم ولی از آنجایی که نعمت الهی گسترده، آغاز و پایانی برای آن قابل تصور نیست هرگز بشرنمی تواند حق شکر نعمت های خدا را برآورده کند از همین رو فرمودند: «جم عن الاحصا عددها، ونای عن الجزا آمدها  وتفاوت عن الادراک ابدها».
پیام چهارم:
این است سپاس و شکرگزاری خداوند از این جهت نیست که حق تعالی نیاز به شکر و ستایش بشر داشته باشد بلکه ازاین جهت است: «لان شکرتم لازیدنکم» سوره ابراهیم آیه ۷ تا خداوند متعال نعمت های بیشتری به ما بدهد و نعمتش را بر نعمت های دیگر بی افزاید، ازهمین رو حضرت فرمود: «وندبهم لاستزادتها بالشکرلاتصالها».
برای آگاهی بیشتر از مطالب کلیک کنید.

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.