رییس حوزه علمیه اصفهان:

عفو و گذشت نسبت به همسر سبب نشاط در زندگی می‌شود

تاریخ انتشار:
آیت الله مظاهری گفت: خانه ای که در آن زن و شوهر نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشند مشمول باران رحمت الهی خواهد شد.

به گزارش بلاغ، به نقل از رسا، آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی، با بیان اینکه کینه توزی خطرات فوق العاده‌ای برای انسان دارد و انسان را به سمت خطاهای بزرگ خواهد برد، گفت: کینه زمینه و بستر بسیاری از گناهان و خطاهای بزرگ انسان است.

آیت الله مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: کینه طوفانی و شعله ور می‌شود و آتش آن منجر به خطاهای بسیار و بزرگ خواهد شد و می‌تواند زندگی انسان را از بین ببرد، از همه تقاضا دارم کینه کسی را در دل نداشته باشند، مخصوصا کینه زن و شوهر از یکدیگر نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره جایگاه ایثار و فداکاری در سعادت زندگی انسان، اظهار کرد: فداکاری و گذشت یعنی اینکه اگر کسی به ما بدی کرد او را عفو کنیم و کینه او را در دل نگیریم، اگر می‌خواهیم در قیامت خداوند ما را بیامرزد باید اهل عفو بخشش و گذشت باشیم و اگر مورد عفو خدا در قیامت واقع نشویم وای به حال ما خواهد بود، همه حتی انبیاء باید با عفو خداوند به بهشت بروند.

همه ما نیازمند عفو الهی هستیم

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اعمال ما در برابر نعمات الهی بسیار ناچیز و حقیر است و به همین دلیل نیازمند عفو خدا برای رفتن به بهشت هستیم، تصریح کرد: صفت گذشت و ایثار و فداکاری اگر در ما زنده نباشد مشمول عفو خدا نخواهیم بود، باید در اثر ملکه شدن عفو در وجودمان کینه از درون ما از بین برود و عفو و ایثار و فداکاری ما به طور ناخودآگاه کار بکند.

آیت الله مظاهری کاشتن و بارور کردن درخت فضیلت درون انسان را نیازمند برخورداری از صفت عفو و گذشت عنوان کرد و گفت: صبر و استقامت و گذشت و ایثار و فداکاری اگر در زندگی مشترک وجود داشته باشد علیرغم اختلافات، زندگی بسیار با نشاط خواهد بود و اگر عفو و گذشت نباشد زندگی انسان با مشکل همراه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: بنابر روایات اگر می‌خواهید رحمت الهی مانند باران بر خانه شما ببارد باید نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشید و اهل عفو و ایثار و فداکاری باشید، افرادی که کینه توز باشند از رحمت الهی محروم خواهند شد، اصلا انسان نباید کینه توز باشد، اگر بدی آمد نباید به دل بگیرد که بخواهد گذشت کند، باید درون انسان از کینه توزی خالی باشد.

زن و شوهر نسبت به یکدیگر عفو و گذشت داشته باشند

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به دستور قرآن کریم مبنی بر ضرورت ملکه شدن صفت عفو و بخشش و گذشت در انسان، تصریح کرد: قرآن می‌فرماید زن و شوهر نباید از هم کینه به دل بگیرند بلکه باید حتی اگر همسرشان بدی کرد آنها با مهربانی و تلطف و گذشت پاسخ دهند، نه اینکه کینه توزی کنند.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه خانه‌ای که در آن زن و شوهر از یکدیگر کینه داشته باشند مورد لعن ملائکه قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید نباید اصلا بدی یکدیگر را به دل بگیرید، اگر یکی بدی کرد دیگری باید خوبی بکند، آن زمان است که مورد مغفرت و رحمت خداوند واقع خواهید شد، اگر همین یک دستور قرآن در خانه‌های ما اجرا شود دیگر شاهد معضلاتی نظیر طلاق نخواهیم بود.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.