به مناسبت روز مباهله

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین بنافی در مسجد جامع اهل سنت شهرستان مهرستان

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین بنافی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق در مسجد جامع اهل سنت شهرستان مهرستان و در جمع نمازگزاران جمعه و به مناسبت یوم المباهله سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام و المسلمین بنافی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی شعبه جنوب شرق در مسجد جامع اهل سنت شهرستان مهرستان و در جمع نمازگزاران جمعه و به مناسبت یوم المباهله با اشاره به ماجرای مکاتبه رسول الله (ص) با سران، بزرگان و پادشاهان کشورهای مختلف بیان داشت: یکی از نامه های ارسالی به یمن بود تعدادی از آنها مسیحی و تعدادی بت پرست بودند متن نامه مذکور به این شرح است:

«بِسْمِ إِلَهِ إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ مِنْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ إِلَی أُسـْقُفِّ نـَجْرَانَ وَ أَهْلِ نَجْرَانَ إِنْ أَسْلَمْتُمْ فَإِنِّی أَحْمَدُ إِلَیکمُ اللَّهَ إِلَهَ إِبـْرَاهِیمَ وَ إِسْحَاقَ وَ یعْقُوبَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّی أَدْعُوکمْ إِلَی عِبَادَۀ اللَّهِ مِنْ عِبَادَۀ الْعِبَادِ وَ أَدْعُوکمْ إِلَی وَلَایۀ اللَّهِ مِنْ وَلَایۀ الْعـِبَادِ فـَإِنْ أَبـَیتُمْ فَالْجِزْیۀ فَإِنْ أَبَیتُمْ فَقَدْ آذَنْتُکمْ بِحَرْبٍ وَ السَّلَامُ، و ایشان ضمن دعوت مسیحیان نجران به عبادت خداوند تبارک و تعالی از عبادت غیر خدا نیز برحذر داشتند چون گروهی می پنداشتند که خداوند خود عیسی(ع) هست و پیامبر می نویسد که فقط خداوند شایسته عبادت است و او خالق هستی است و احدی در این عالم شایسته عبادت نیست.

ایشان در ادامه به تشریح حضور هیاتی از ریش سفیدان و بزرگان مسیحی برای بررسی این دعوت در مدینه پرداخته و ادامه داد: در بدو ورود این هیات به مسجد النبی با توجه به اینکه آنها با تکبر و زیور آلات وارد مسجد شده بودند مورد توجه رسول الله (ص) قرار نگرفتند و پس از مشورت با امام علی (ع) و تغییر لباس ها و حذف زیور آلات دوباره خدمت رسول الله (ص) رسیدند و پس از گفتگو و لجاجت بزرگان و علمای مسیحی نجران و نزول آیه مباهله آنها پذیرفتند که فردا برای مباهله حاضر شوند. در روز مباهله رسول الله (ص) به همراه حسنین (ع)، حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به نمایندگی از اسلام حضور یافتند که آنها تسلیم شدند و حاضر به پرداخت جزیه شدند.

حجت الاسلام بنافی با اشاره به نزدیکی محرم به بیان فضائل امام حسین (ع) با آیه 61 سوره آل عمران پرداخت و اضافه کرد: امام حسین (ع) به عنوان یکی از نمایندگان اسلام در موضوع مباهله بعد از چند سال در واقعه کربلا عطشان به شهادت رسیدند، جسد مبارک ایشان را سه روز رها کردند و سرشان را بر سر نیزه نمودند و به دمشق بردند،که در بین راه یک مسیحی اجازه خواست سر مبارک یک شب در دیر مسیحیان بماند که از این برکت به قرب الهی برسند.

وی در ادامه به تبیین نامه رسول الله (ص) به مسیحیان نجران پرداخته و بیان داشت: در این نامه آمده است که ولایت الهی را بپذیرید و نه دستورات دیگران را، که این ولایت در دوره ای در اختیار رسول الله (ص) بود و پس از آن به بهترین امت رسید و در دوران ما یک گروه از علما ولایت دارند که باید از بیانات، فتاوا و نظرات آنها اطاعت کنیم که البته اطاعت علما، امر واجب نیست بلکه ارشادی است و در سیاست و حکومت هم ولایت حاکم عادل است که ما اکنون تحت عنوان ولایت فقیه معنی می کنیم و نمی توان ولایت کسی را پذیرفت که دارای عدل و علم و انصاف نیست و به همین خاطر است که امروز انسان سرگشته است چون به دنبال ولایت و اطاعت افراد الهی و امام عادل نیستند.

پی نوشت: البـدایۀ والنـهایۀ، ابن کثیر، ج5، ص52 « به نام خدای ابراهیم و اسـحاق و یعـقوب، از محمّد، پیامبر خدا به اُسقف نجران و اهل نجران! اگر اسلام بیاورید، پس من ستایش می کنم بـا شـما خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب را؛ امّا پس از آن، پس همانا شما را از پرستش بندگان به پرستش خـدا، و از سـرپرستی بندگان به سرپرستی خدا دعوت می کنم. اگـر ابـا کردید، جـزیه دهید! و اگر باز ابا کردید، شما را به جـنگ فـرا می خوانم.»

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.