کارشناس مسائل دینی گفت؛

اجرای عدالت هدف اصلی در دوران ظهور

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام کلباسی کارشناس مسائل دینی و از نخبگان معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: اجرای قسط و عدالت هدف اصلی خدواند متعال در دوران ظهور حضرت حجت (ارواحنا فداء) می باشد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام کلباسی کارشناس مسائل دینی و از نخبگان معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات در جلسه "هم اندیشی مبلغان نخبه در عرصه تعمیق ایمان و باورهای دینی" با موضوع عدالت مهدوی در باورهای دینی جامعه امروز،  به ارائه مطالب و نظرات تخصصی پرداخت.

حجت الاسلام کلباسی به اهمیت اجرای قسط و عدالت در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: پرچم مهدویت از جانب پیامبر گرامی اسلام با حدیث مشهور و متواتر از سوی فریقین، با دو جمله کلیدی "عدلاً" و"قسطاً" (یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً) در اهتزاز است. این شعار بسیار کامل بوده و ما را در معرفی موضوع مهدویت به جامعه کمک و یاری می نماید.

وی در ادامه افزود: مسأله مهم عدالت مورد قبول همه افراد جهان می باشد برخلاف دیگر واژه های دینی مانند نماز یا روزه که مقبولیت جهانی ندارد. لذا در لسان روایات ائمه معصومین(علیهم السلام) هدف از برپایی حکومت جهانی مهدوی را اجرای عدالت نام برده اند.

کارشناس مسائل دینی بیان کرد: در جامعه کنونی نوعاً عدالت را به معنای عدالت توزیعی و یا نهایتاً عدالت اقتصادی معنا می شود. مثلا اگر بخواهیم در موضوع عدالت، پژوهشی در میان مردم داشته باشیم؛ فوراً بحث حقوق های نجومی یا مسائل اقتصادی را پیش می کشند. اما آنچه که ما در روایات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) دریافته ایم مسأله عدالت فراتر از این موارد است و اصل در این موضوع "عدالت در عقائد" می باشد.

حجت الاسلام کلباسی عدالت در عقیده را امری مهم برشمرد وگفت: با تدبر در روایات در موضوع عدالت به این نتیجه می رسیم که انسان ها زمانی می توانند در یک حکومت واحد جهانی زندگی کنند که از لحاظ فکر و عقیده بر صراط عدالت باشند. اگر این موضوع روشن نشود بحث عدالت توزیعی و اقتصادی نیز ناتمام می ماند.

وی به لزوم ورود حوزه های علمیه به مساله تبلیغ موضوع عدالت اشاره کرد و افزود: حوزه های علمیه باید برای ترویج و تبلیغ تفکر عدالت اول باید عدالت را در معنای صحیح خودش بکار برد، ثانیاً شاخص های عدالت را درست مشخص نماید تا بتواند ارزیابی کند که مثلا کدام کشور نمره عدالت پایین و کدام کشور دارای نمره بالای در اجرای عدالت می باشد.

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.