قضا شدن نماز صبح از بزرگ‌ترین گناهان

تاریخ انتشار:
آیا امام صادق(ع) قضا شدن نماز صبح را گناهی بزرگ‌تر از کوه معرفی فرمود و در بخشیده شدن آن تردید نمود؟!
امام صادق

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ

آیا امام صادق(ع) قضا شدن نماز صبح را گناهی بزرگ‌تر از کوه معرفی فرمود و در بخشیده شدن آن تردید نمود؟!
 
آیا این روایت در مجامع روایی ما وجود دارد؟ مردی به خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت من مرتکب گناهی شدم. امام صادق(ع) فرمود: خدا می‌بخشد. آن‌شخص گفت: گناهی که مرتکب شدم خیلی بزرگ است. امام(ع) فرمود: اگر به اندازه کوه باشد، خدا می‌بخشد. آن‌شخص گفت: گناهی که مرتکب شدم، خیلی بزرگ‌تر است ... .
 
پاسخ:
 

در مورد فضیلت خواندن هر نماز - از جمله نماز صبح - در اول وقت روایاتی وارد شده است،[1] اما آنچه در برخی از سایت‌ها آمده است که: «مردی به خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت من مرتکب گناهی شدم. امام صادق(ع) فرمود: خدا می‌بخشد. آن شخص گفت: گناهی که مرتکب شدم خیلی بزرگ است. امام(ع) فرمود: اگر به اندازه کوه باشد، خدا می‌بخشد. آن‌شخص گفت: گناهی که مرتکب شدم، خیلی بزرگ‌تر است. امام(ع) فرمود: مگر چه گناهی مرتکب شدی؟ آن‌شخص به شرح ماجرا پرداخت. پس از اتمام سخن، امام صادق(ع) به آن مرد فرمود: خدا می‌بخشد. من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی» با جست‌وجو و بررسی که در منابع معتبر داشتیم، با چنین روایتی از امام صادق(ع) برخورد نکردیم.

پی نوشت:

[1]. «اول وقت نماز صبح»، 15951؛ «آثار و برکات نماز اول وقت و سبک نشمردن نماز»، 33705؛ «ثواب خواندن نماز در اول وقت»، 13867؛ «نکوهش خواندن نماز در آخر وقت»، 100749.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.