معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تشریح کرد؛

محورهای چهارگانه تبلیغ تخصصی؛ شرط موفقیت و ماندگاری تبلیغ

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد، خشیت الهی، قول سدید، نتیجه گرا بودن و توجه به تحول فرهنگی پیش آمده در عصر حاضر را از محورهای شاخص در حوزه تبلیغ تخصصی دانست و گفت: اگر عمل ما عامل ذکر خدا و آرامش شد، در این صورت تبلیغ موفق و منشأ اثر خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در جلسه هم اندیشی شاخص های تبلیغ نوین در جامعه نوین همراه با تبیین چشم انداز فعالیت های تبلیغ تخصصی که به همّت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به سیاست ها و مؤلفه های تبلیغ، گفت:‏ قرآن کریم و سیره ائمه اطهار، بهترین منبع برای تبیین شاخص های تبلیغ تراز در اعصار مختلف است و یکی از شئون اهل بیت، مبلّغ بودن آن ها بوده است.

همراهی تبلیغ و درگیری بر اساس قرآن کریم

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خشیت الهی را محور اول در تبلیغ تخصصی دانست و تصریح ‏کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید عالِم خشیت دارد و اهل تبلیغ است، طبق آیات قرآن کریم تبلیغ همیشه با درگیری همراه بوده است، مقام معظم رهبری علت درگیری انبیاء الهی را ایستادگی آنها در مقابل زورگویان و فراعنه می دانند، اگر صرف عبادت و کارهای شخصی بود، زورگویان با انبیاء کاری نداشتند.

تفاوت خوف و خشیت الهی/ اثر قلب و فکر طیب در تبلیغ
وی ادامه داد: خشیت الهی قدرت روحی بسیار بزرگی می خواهد، خوف از خدا با خشیت خدا فرق می کند، خشیت یعنی انسان در دل خودش عظمت خدا را قبول و باور دارد و آنچه در قرآن کریم از انبیا آمده خشیت خدا بوده است،  در روزگار ما نیز خشیت الهی در حضرت امام خمینی(ره) نمود داشت و هر چه فشار بر ایشان بیشتر می شد توکل ایشان نیز بیشتر می شد، همانطور که برای مقام معظم رهبری هم هر چه فشار دشمن بیشتر می شود امید و توکل و پایداری ایشان بیشتر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد ابراز داشت: انسان هر چقدر هم توانایی بالایی داشته باشد اما ‏نتواند تحول فکری و معنوی برای کسی بوجود آورد، در حوزه تبلیغی نمی تواند اثری به جای بگذارد، اگر قلب و فکر ما طیب نباشد، ثمره طیب نمی دهد.

ماندگاری تبلیغ؛ در گرو توجه جدی به تبلیغ تخصصی/ علت گرایش به معنویات نوین
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، قول سدید را محور دوم در حوزه تبلیغ تخصصی دانست و اظهار داشت: قول سدید زمانی محقق می شود که بر پایه تخصص باشد، آینده تبلیغ در صورتی ماندگار می شود که توجه جدی به تبلیغ تخصصی داشته باشد، در حال حاضر اگر در مجالس عمومی  در زمینه تاریخ، تمدن و مشاوره مباحثی مطرح شود، ممکن است مخاطبان بر اساس یافته های خودشان آن مباحث را نپذیرند، لذا مبلّغ باید یا خودش تخصص لازم را داشته باشد و یا از متخصصین بهره بگیرد.

وی با بیان اینکه نتیجه گرا بودن محور سوم در تبلیغ تخصصی است، افزود: خداوند در قرآن کریم هر جا که انسان را به عمل به وظایف ‏توصیه می کند در ادامه آن از واژه «لَعَلَ» استفاده می کند، انسان باید فعل و عمل خود را طوری تنظیم کند که افق را ببیند و به دنبال تغییر باشد، اگر عمل ما منجر به ذکر خدا و آرامش شد، در این صورت تبلیغ موفق و منشأ اثر خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد، توجه به تحولات فکری و فرهنگی پیش آمده در عصر حاضر را محور چهارم در تبلیغ تخصصی دانست و گفت: بشر از دین انتظاراتی دارد که به دین بعد عاطفی بیشتری بخشیده است، ما در عرضه دین به مردم کم کاری کردیم و به خاطر همین کم کاری ها و نبودن قالب های تخصصی و درست، گرایش به معنویات نوین ایجاد شده است.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.