در سلسله نشست های راویان مکتب حسینی مطرح شد؛

مبلغان در سخنرانی و روضه ها از مطالب متقن و صحیح استفاده نمایند

تاریخ انتشار:
حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی در چهارمین جلسه از سلسله نشست های «راویان مکتب حسینی» ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم بیان کرد: مبلغان در سخنرانی و روضه ها از مطالب متقن و صحیح استفاده نمایند.
مبلغان در سخنرانی و روضه ها از مطالب متقن و صحیح استفاده نمایند

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چهارمین نشست از سلسله نشست های راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم ۱۴۰۱، با محوریت «جهاد تبیین» صبح امروز سه شنبه 4 مردادماه با حضور مبلغان و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید محمدتقی قادری از مبلغان نخبه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و استاد حوزه و دانشگاه با موضوع «سوژه های سخن در ماه محرم» در سالن همایش های غدیر برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین قادری در بخش اول سخنان خود بر ضرورت بکارگیری روش های سخنرانی در مجالس محرم اشاره کرد و افزود: از روش هایی که می توان در مجالس ماه محرم استفاده نمود بکارگیری روش «پرسش و پاسخ تحلیلی از واقعه عاشورا» می باشد. این روش به تولید فکر در مخاطب نقش به سزایی را دارد.

وی در ادامه، توجه به نحوه بیان یک مطلب و نیز کاربردی بودن محتوا را امری مهم در موفقیت یک سخنران برشمرد وافزود: اینکه هم اکنون بعد از گذشته چندین سال از شهادت شهید مطهری، سخنرانی های ایشان همچنان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته به جهت نحوه بیان و کاربردی بودن محتوای آن است.

این مبلغ نخبه در ادامه مطالب خود به ارائه نمونه ای از سوال در خصوص روش «پرسش و پاسخ تحلیلی از واقعه عاشورا» پرداخت و تصریح کرد: بکار گیری پرسش هایی مانند؛ (چرا با وجود اینکه معاویه به فرند خود یزید گوشزد کرده بود که با امام حسین علیه السلام  وارد در جنگ نشود و درخواست بیعت از ایشان نگیرد چرا یزید این کار را انجام داد و اساساً چه جریان یا چه فردی باعث شد یزید مرتکب خطای بزرگی چون ورود به جنگ با فرزند پیامبر خاتم(ص) شود؟) این گونه از پرسش ها و ارائه پاسخ های صحیح به آن می تواند به ایجاد و تولید فکر در مخاطب منجر شود.

استاد حوزه و دانشگاه پرداختن به «تحلیل جلوه های عملی عاشورا» را سوژه ای دیگر در یک سخنرانی موفق اشاره کرد و گفت: مناسب است در ایام تبلیغی ماه محرم، مبلغان از موضوعاتی چون «تحلیل جلوه های عملی عاشورا» استفاده نمایند، مبلغان در منابر خود جلوه هایی مانند صبر، عزت طلبی، ایثار و مواسات، تواصی و ... را اشاره و آن را  با جامعه امروزی تطبیق نمایند.

وی بر اهمیت اتقان مطالب سخنرانی و صحّت متن روضه اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه آمار بکارگیری و استفاده مطالب غیر متقن و خواندن روضه های ناصحیح و دروغ در مجالس ماه محرم به شدت بالا رفته است. مبلغان تمام سعی و تلاش خود را بکار گیرند تا در سخنرانی و روضه ها از مطالب متقن و صحیح استفاده نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین قادری در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: مبلغان می توانند برای انتخاب یک سوژه جدید و کاربردی جهت ایام تبلیغی ماه محرم، به یادداشت «شرح و تفسیر دوازده خصیصه اهل بیت و اصحاب امام حسین علیه السلام » که در تارنمای بلاغ انتشار یافته است، مراجعه نموده و از مطالب آن استفاده نمایند.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.