معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد:

ضبط بیش از 300 ساعت مصاحبه در «طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی»

تاریخ انتشار:
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در راستای تکمیل طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی حدود 300 ساعت مصاحبه ضبط، پیاده سازی و تجمیع اطلاعات صورت گرفته است.
ضبط بیش از 300 ساعت مصاحبه در «طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بلاغ، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های قطب نظام سیاسی و میز تمدن در راستای انجام طرح «تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم»، از مجموعه اقدامات صورت گرفته در خصوص اجرای این طرح سخن گفت.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد در ابتدای مطالب خود به اهمیت جایگاه تاریخ شفاهی اشاره کرد و اظهار داشت: تاریخ شفاهی‏‏ و جایگاه آن در تاریخ نگاری، بحثی‏‏ است که از دیرباز در کشور ما مورد توجه قرار داشته است. تمسک به تاریخ شفاهی‏‏ بحث جدیدی‏‏ نبوده و مسلمانان در این زمینه از تاریخ نگاری، ید طولایی‏‏ دارند. 

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه افزود: در منظومۀ علوم اسلامی‏‏ یکی‏‏ از مواردی که از طریق آن به معارف دسترسی‏‏ پیدا می‏‏ کنیم، روایت هایی‏‏ است که از معصومین ذکر می‏‏ شود و برای‏‏ این که این روایت‏ها ‏به درست ترین شکل در دسترس ما قرار گیرد، از علومی‏‏ مانند درایة الحدیث و رجال استفاده می ‏شود. اما در تاریخ نگاری مکتوب معمولاً تمام واقعیت‏ ها ‏را مشاهده نمی‏‏ کنیم. تاریخ شفاهی‏‏ در چنین مواردی‏‏، تکمیل کنندۀ تاریخ مکتوب است و می ‏‏تواند ابعاد پنهان وقایع و اتفاقات تاریخی‏‏ را که معمولاٌ در اسناد ذکر نمی‏‏ شود، آشکار کند.

وی بیان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی به مثابه بازوی فعال و تبلیغاتی حوزه علمیه قم، از بدو انقلاب اسلامی به مثابه یک نهاد راهبردی میان حوزه و انقلاب و مردم، عمل کرده است و نقش بسیار پر رنگی در رخدادهای مختلف ارائه کرده است. طی 44 سال که از انقلاب می گذرد، در همه دوره ها این نهاد انقلابی با شناخت مسائل فرهنگ و دینی روز به سهم خود به عنوان نهادی حوزوی به مصاف این مشکلات رفته است و در پی حل آن بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد ادامه داد: طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی در قالب گفتگوهای شفاهی و مستندسازی این مطالب با اسناد تاریخی و با هدف ثبت و ضبط خاطرات و فعالیتهای دفتر تبلیغات اسلامی از آغاز و معرفی این نهاد حوزوی به قشرهای مختلف طراحی و در حال اجرا می باشد.

وی مقابله با خطر تحریف و مخدوش شدن تاریخ دفتر تبلیغات اسلامی را از اهداف طرح مذکور برشمرد و گفت: اگر این مساله در زمان حیات کسانی که جزو مدیران و مسئولان آن هستند ثبت و ضبط نشود، بعدها تاریخ این نهاد مهم می بایست خطر تحریف و مخدوش شدن را بپذیرد و هم از سوی دیگر امکان ضبط و ثبت خاطرات نیز دیگر ممکن نخواهد بود و عملا بخشی مهم از خدمات حوزویان به تاریخ انقلاب از دست خواهد رفت.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: پیشنهاد این طرح در سال 1399 در جلسه شورای معاونان دفتر تبلیغات اسلامی تصویب و به معاونت فرهنگی و تبلیغی واگذار شد و به دلیل شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، آغاز طرح به صورت عملی و مصاحبه با افراد مورد نظر به تعویق و به اواخر سال 1400 موکل  و وارد فاز مطالعاتی طرح و تهیه نظام پرسش،گردید.

وی در ادامه با اشاره به فرآیند امور انجام شده در خصوص طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: فرآیند امور اجرایی طرح مذکور با «نگارش طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و تصویب آن در میز تمدن» آغاز و سپس واگذاری طرح به گروه متخصص که نگارش پنج جلد کتاب در عرصه تاریخ شفاهی حوزه علمیه را در سابقه فعالیت های خود دارد واگذار گردید.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات مشورتی با متصدیان تاریخ شفاهی در نهادهای مختلف کشور و همچنین انجام مقدمات طرح در قالب مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه مقدماتی و تهیه نظام پرسش حاصل صدها ساعت مطالعه از دیگر اقدامات در حوزه فرآیند اجرایی طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار داشت: تعداد 150 مصاحبه از طرق مختلف همچون حضور در نهادهای مختلف دولتی مانند مجلس شورای اسلامی و مصاحبه با مدیران و کارکنان بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی چون؛ معاونت فرهنگی وتبلیغی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حوزه علمیه معصومیه، و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که از ابتدای تاسیس این نهاد، همراه آن بوده اند حدود 300 ساعت مصاحبه ضبط، پیاده سازی و تجمیع اطلاعات صورت گرفته است.

 وی در ادامه به تشریح راهبرد مصاحبه های انجام شده در «طرح تاریخ شفاهی دفتر تبلیغات اسلامی» پرداخت و خاطر نشان کرد: «کسب اطلاعات در راستای بیان خدمات دفتر تبلیغات»، «دریافت خاطرات غیر تکراری از مصاحبه شوندگان»، «دریافت داده های تاریخی با روش تواتر تاریخی»، «پرهیز از هر گونه رویکرد جناح بندی سیاسی در گردآوری اطلاعات» و «کسب اطلاعات در قالب دوره بندی تاریخی رویدادها بر اساس دوره های مدیریت دفترتبلیغات اسلامی» از جمله راهبردهای مرحله اخذ مصاحبه در این طرح می باشد.
 



 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.