به همت مرکز آموزش های کاربردی؛

نشست علمی آموزشی «کوروش هخامنشی و مراسم۷ آبان» برگزار گردید

تاریخ انتشار:
نشست علمی آموزشی «کوروش هخامنشی و مراسم۷ آبان» نشست علمی آموزشی «کوروش هخامنشی و مراسم۷ آبان» و با حضور اساتید مجرب و متخصص برگزار گردید.
نشست علمی آموزشی «کوروش هخامنشی و مراسم۷ آبان» برگزار گردید

به گزارش خبرنگار بلاغ، نشست علمی آموزشی «کوروش هخامنشی و مراسم۷ آبان» نشست علمی آموزشی «کوروش هخامنشی و مراسم۷ آبان» و با حضور اساتید مجرب و متخصص در سالن شیخ طوسی ستاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار گردید.

این نشست علمی با اجرای 7 استاد توانمند همچون حجج اسلام هنرجو، رستمی، نوادری و آقایان دکتر بیگدلی و دکتر توکلی با موضوعات «علل گرایش نخبگان و روشنفکران به کوروش گرایی و باستانگرایی در دو سده اخیر»، «کوروش در کتاب مقدس»، «۷ آبان اصالت یا جعل» و «وضعیت شناسی باستانگرایی در کتب آموزشی» صورت پذیرفت.

در این نشست یعقوب توکلی، پژوهشگر تاریخ اظهار داشت: جریانی که الان به عنوان جریان باستان گرایی در ایران موجود است دارای چند منشاء می باشد. یک منشاء قدیمی آن در واقع آن اشرافیت سنتی که در ایران قدرت و مکنت داشتند، به واسطه ورود اسلام، آن اشرافیت آسیب دید. طیفی از ادبیات و ذهنیت در این فضا تولید شده بدگوئی هایی که نسبت به اسلام اتفاق افتاد مربوط به جریان زرتشتی های قدیم در ایران است. طیفی از فضای فکری که فراهم شد معطوف به رفتار دوره اول خلفای بنی امیه و بنی عباس است. حکومتی که بنی امیه و بعد بنی عباس راه انداختند تبعیض نژادی، عرب و عجم، فضل عرب بر عجم در زمان خلیفه دوم، شهروند اول و دوم که نهادینه کرد.

وی در ادامه افزود: این فضا و تمایل، دست به دست شد و همواره در پادشاهان بود. در نوشته های قدیمی حتی در دوره مغول، ادبیات تاریخی که شیخ فضل الله نوشته این ادبیات دیده می شود و در دوره سلجوقیان حتی در ادبیات خواجه نظام الملک هم دیده می شود این تصویر گری از ایران قبل از اسلام می باشد.

استاد مطالعات تاریخ معاصر گفت: افول قدرت نظامی ما در دوره فتحعلی شاه و شکست در جنگ های ایران و روس یک مسئله جدی در ایران ایجاد کرد. و آن اینکه چرا ما افول کردیم و چرا شکست خوردیم؟در بحث چرایی شکست 2 پاسخ می توان ارائه داد؛ یکی اینکه ما از اسلام فاصله گرفتیم و بدلیل فاصله و جدایی از اسلام، رفتار و سنت مسلمانی را از دست دادیم، اولین کسی که در این باب کتاب نوشت مرحوم احمد نراقی است که آنجا بحث پادشاهی در ایران را مطرح می کند و لزوم بازگشت به اسلام و احیای امر امامت را مطرح می نماید.

توکلی بیان کرد: دیگر از دلائل مهم شکست ما، هندی ها و چینی ها در یکصد ساله گذشته ابتلای به موضوع تریاک است. چون تریاک در ایران تولید و در هند و چین فروخته می شد. بزرگترین تولید کننده تریاک در ایران، پدر محمد علی فروغی بود. مورخان انگلیسی، باستان گرایی در ایران را به صورت ادبیات تاریخی در آوردند. با زرتشتی ها هم فکر شدند با خانواده های یهودی به ظاهر مسلمان همچون فروغی متحد گردیدند، مراکز دانشگاهی در سلطه این افراد قرار گرفت لذا در اوج قدرت رضاخان، دستورالعملی که فروغی برای رضا خان نوشت این بود که برگردیم به ایران باستان و تو جانشین خسرو و انوشیران و داریوش و .. هستی!

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.