فعالیت تبلیغی زمانی موفق خواهد بود که منجر به حل مسائل ذهنی مخاطب گردد
به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مراسم اختتامیه اردوی آموزشی زیارتی سرگروه های تبلیغی استان خوزستان، روز پنج شنبه اول آذرماه 1403 در حسینیه شهدای گمنام کوه خضر نبی علیه السلام برگزار شد
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها از تلاش و فعالیت های تبلیغی جهادی سرگروه های تبلیغی این استان تقدیر کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر رویکرد اصلی دفتر تبلیغات اسلامی در انجام برنامه ها، موضوع «مسئله محوری» بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بعضی از بیانات خود به این موضوع اشاره و از این رویکرد ابراز خرسندی نموده اند. این رویکرد هم اکنون در سراسر کشور به یک گفتمان تبدیل شده است.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد بیان کرد: در انجام فعالیت ها دو رویکرد «کارکرد گرایی» و «حل مسئله» می تواند در نظر گرفته شود، رویکرد اول به دنبال ایجاد و برگزاری طرح های مد نظر متناسب با ساختار و توانمندی های خود بوده اما در رویکرد دوم علاوه بر تلاش در جهت اجرای برنامه، به نتیجه آن نیز توجه می شود و بر اساس رویکرد دوم، فعالیت هایی به مرحله عملیاتی خواهند رسید که در کف میدان موجب تاثیرگذاری در مخاطب شود.
وی در ادامه بر ضرورت توجه به اثر بخشی و نتیجه بخش بودن فعالیت های فرهنگی و تبلیغی تاکید کرد و افزود: سرگروه های تبلیغی به عنوان یک نیروی انسانی اثرگذار در جامعه باید قبل از ورود به مرحله عملیاتی فعالیت های خویش، توجه ویژه به رویکرد مسئله محوری داشته باشند؛ بدین معنا که در اذهان مخاطب چه گرهی باز و چه مسئله ای حل می شود. با توجه به محدودیت های موجود، ورود به موضوعات متعدد می تواند عدم موفقیت ها را به دنبال داشته باشد.
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در بخش دیگر سخنان خود، توجه به نتیجه در فعالیت ها را منطق قرآن و اهل بیت علیهم السلام برشمرد و اظهار داشت: اقدامات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مکه در خصوص مسئله شرک و همچنین نزول آیات قرآن حول محور مباحث اعتقادی در آن ایام، دلیلی بر رویکرد و منطق مسئله محوری بوده است.
وی ادامه داد: با سفر پیامبر (ص) به مدینه مسئله ایشان بحث اتحاد، انسجام اسلامی و ترویج احکام و شریعت بوده و عموم آیات قرآن با توجه به این موارد نازل شده است. از سوی دیگر واژه «لعلّ» در قرآن کریم مانند «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»، « لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، «لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» و « لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» نشان از توجه ویژه خداوند متعال به موضوع مورد نظر می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد تصریح کرد: صرف کسب علوم دانشی-مهارتی و بکارگیری آن در فعالیت های تبلیغی باعث موفقیت در کارها نبوده و آن کلید طلایی در تاثیرگذار بودن در بین مردم، ارتباط وثیق با خداوند متعال است. روایات معصومین علیهم اسلام از جمله «من اصلح فیما بینه و بین اللَّه اصلح اللَّه فیما بینه و بین النّاس»، «مَن كانَ لَهُ في نَفسِهِ واعِظٌ كانَ علَيهِ مِن اللّه ِ حافِظٌ » و «مَنْ أصْعَدَ إلی اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، أهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ أفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ» شاهد بر مدعای بحث ما در این موضوع می باشد.
افزودن دیدگاه جدید