مراحل کسب آمادگي براي سخنراني

تاریخ انتشار:
نخست انتخاب موضوع است،که برای این کار بایستی،نیاز مخاطب،علاقه مخاطب،میزان وقت،فرهنگ مخاطب،میزان سواد و سطح معلومات مخاطب را در سخنرانی‌ در نظر بگیریم.
سخنرانی

یک مبلغ جوان برای اینکه با اجرای یک سخنرانی خوب آشنا شود و بتواند بنحواحسن اجرا کند  باید به این چهارچوب مسلط شود:

مراحل کسب آمادگي براي سخنراني :

1 . انتخاب موضوع ، که به دو صورت انجام مي گردد:
1- توسط برگزار کننده
2- توسط سخنران

 معيارهاي اصلي انتخاب موضوع :

1 .  نياز مخاطب
2 .  علاقه مخاطب
3 .  ميزان وقت سخنراني
4 . فرهنگ مخاطب
5 . ميزان سواد و تسلط سخنران
6.  سطح معلومات و دانش مخاطب ( رشته ، تحصيلات )

2 . شناخت مخاطب : شغل ، جنس، سن ، تاهل، تحصيلات ،تجارب، علائق ، نگرش ها ، گرايش هاي سياسي ، حساسيت هاي فرهنگي ، نياز ها و ...

 3 . تعيين انواع اطلاعات مورد نياز درباره موضوع :
اطلاعات (مکتوب،کتابخانه اي ، اينترنتي ، شفاهي ، تجارب شخصي )

 4 . شناسايي دقيق منابع اطلاعات  :
کدام کتاب ، مقاله ، عکس ،اينترنت ،کدام کتابخانه ، چه افرادي ،اطلاعات دقيقاّ کجا قرار دارد ؟

 5 . گرد آوري اطلاعات مورد نياز : خريد کتاب ، تلخيص متون  ، فيش برداري ، مصاحبه، مشاهده ، پرينت از وب سايت هاي اينترنتي ، مکتوب کردن تجارب يا دانسته هاي شخصي

 6 . طبقه بندي ، ارزيابي ، پالايش و تلخيص اطلاعات .

 7 . انتخاب محورها و مطالب اصلي سخنراني از ميان اطلاعات باقيمانده در مرحله ششم
 ( براي سه بخش مقدمه ، متن و نتيجه )
 
8 . توزيع مطالب بند هفت بين سه بخش اصلي سخنراني  ( مقدمه ، متن ، نتيجه )

9 . تعيين ترتيب مطالب در هر يک از سه جزء اصلي ( مقدمه ، متن ، نتيجه )

10 . نگارش متن کامل سخنراني

 11 . تهيه و تنظيم يادداشت از کل محتواي سخنراني:  سرفصل ها  ،  نکات مهم ، خاطره ها ، اسامي اشخاص ، اسامي اماکن ، مشخصات منابع و مثال ها

* توجه و تذکر : اگر نگارش متن کامل سخنراني ضرورت نداشته باشد ، مستقيما" به سراغ مرحله بعدي ، يعني تهيه يادداشتهاي نهايي مي رويم.

.........................

منبع

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.