کارشناس دینی و حافظ کل قرآن کریم تبین کرد:

اهمیت کسب روزی حلال از منظر آیات و روایات

تاریخ انتشار:
منتخب مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری به تبیین اهمیت کسب روزی حلال از منظر آیات و روایات پرداخت و گفت: در روایات اسلامی آمده است که شراب خواری و قماربازی سبب می‌شود که فرد نسبت به گناهان هتاک و بی موالات می شود و از مسیر بندگی خداوند دور شود.
حاج ابوالقاسم

به گزارش بلاغ به نقل از رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم،‌ منتخب مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری، در برنامه «تا نیاش» شبکه پنچم سیما، به تبیین اهمیت کسب روزی حلال از منظر اسلام پرداخت و گفت: در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که عبادت هفتاد جزء دارد که برترین آن کسب روزی حلال است.
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم به بررسی انواع کسب مال حرام و غیر شرعی پرداخت و بیان کرد: یکی از انواع و اقسام مال حرام این است که فرد بدون زحمت  با قماربازی مالی را کسب ‌‌کند.
کارشناس و حافظ کل قرآن کریم با اشاره به آیه 90 سوره مائده درباره حرمت قماربازی، ابراز کرد: در این آیه خدواند می ‌فرماید که اي کساني که ايمان آورده ‌ايد، شراب و قمار و بت ‌ها و ازلام پليد، از عمل شيطان است، از آنها دوري کنيد تا رستگار شويد.
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم ابراز کرد: در روایتی از حضرت امام رضا (ع) آمده است که همه اقسام قمار حرام و رجس است و فرد قمارباز همانند کافر است و بازی با آلت قمار شرک به خداوند است و فردی که ابزار و آلات قمار را نگهدای می‌کند جایز نیست به آن سلام کنید.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: فرد قمار باز بدون هیچ زحمتی دارای ثروت بسیاری می‌شود یا برخی در قمارخانه ها تمام اموال خویش حتی نوامیس خویش را از دست می‌دهند، اما قمارباز در هر دو صورت بازنده است و مال حرامی را کسب کرده است.
وی در ادامه سخنانش به انواع و اقسام قمار اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات فرد از وسایلی که در جامعه ابزار مخصوص قمار محسوب می ‌شود با آنها بازی و شرط‌ بندی می‌کند که این بخش را تمام مراجع تقلید حرام دانسته ‌اند.
و گاهی فرد با آلات مخصوص قمار بازی می‌کند، اما شرط بندی و قمار نمی‌کند، باز تمام مراجع تقلید، بازی با این وسایل را حرام دانسته اند، همانند پاسوربازی که بدون برد و باخت باشد و گاهی نیز بدون ابزار قمار شرط بندی می‌کنند همانند این که در بازی فوتبال و والیبال شرط بندی می‌کنند مشهور علمای این مسأله را نیز حرام دانسته ‌اند.
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: افرادی که با وسایل که آلات قمار نیستند و بدون شرط ‌بندی بازی‌ می‌کنند این نوع از بازی اشکال شرعی ندارد همانند این که ورزشها مختلفی در کشور انجام شده است و جایزه آن را فدراسیون به تیم قهرمان می‌دهد این از نظر شرعی اشکالی ندارد.
وی با بیان این که قمارباز از نظر روانی و روحی اعتدال ندارد، بیان کرد: قمارباز در یک مرحله اموال زیاد به دست می ‌آورد یا از دست می‌دهد بنابراین برای اینکه باخت خویش را جبران کند یا این که پاداش به دست بیاورد بازهم قمار ادامه می‌دهد، اما زمانی متوجه آثار نامطلوب می‌شود که تمام اموال خویش در قمار از دست داده است.
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: در روایات اسلامی آمده است که شراب خواری و قماربازی سبب می ‌شود که فرد نسبت به گناهان هتاک و بی موالات شود و از مسیر بندگی خدواند دور گردد.
وی در ادامه سخنانش با بیان این که مسابقه تیراندازی و اسب سواری از موارد استثنا در شرط بندی در دین اسلام است، گفت: شرط بندی در تیراندازی با اسحله ‌های جدید از نظر شرعی جایز است؛ همچنین شرط بندی در سوارکاری برای افراد مسابقه دهنده بدون اشکال است اما این که تماشاگران سر اسب و برنده شدن آن شرط بندی کنند از نظر شرعی جایز نیست.
منتخب مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری به وظیفه اعضای خانواده قمارباز در برابر اموال حرام پرداخت و گفت: گاهی فرد فعالیت حلال دارد و هم مال حرام کسب می‌کنند، در این صورت اعضای خانواده نباید درباراه این پرس ‌و ‌جو کنند و استفاده از این اموال از نظر شرعی اشکال ندارد، اما گاهی فرد فقط مال حرام بدست می آورد، در این صورت باید اعضای خانواده با ایجاد کسب و کار حلال برای رهایی از اموال حرام تلاش کنند و اگر توانایی این فعالیت ندارند، مضطر شرعی محسوب می‌شوند و استفاده از این اموال مشکلی ندارد.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.