پژوهشگر سواد رسانه:

مخاطب فضای مجازی باید پرسشگر تربیت شود

تاریخ انتشار:
نمی گوییم که از رسانه استفاده نکنید، بلکه باید رژیم مصرف رعایت شود؛ آیا فرزندان نیاز به موبایل دارند یا موبایل می خواهند؟ خواستن و نیاز داشتن موبایل با هم متفاوت است؛ برای فرزندان تا 18 سالگی تلفن همراه نگیرید

به گزارش بلاغ، به نقل از رسا، معظمه صابری در کارگاه «اعتیاد به فضای مجازی» که در حاشیه سومین همایش ملی فضای مجازی پاک که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به موضوع رژیم مصرف رسانه پرداخت و درباره سرانه مطالعه در کشور گفت: طبق آمارهایی که از تمام جلسات قرآن، دعا، مفاتیح، کتاب های مدرسه ای به جز مطالعه روزانه، سرانه مطالعه هر نفر در کشور،  18 تا 75 دقیقه است؛ سریال «24» در 8 فصل و هر فصل 22 قسمت است که پیاده شده آن زیر نویس آن 5600 صفحه دیالوگ داشته است و تعدا بالایی ازافراد آن را می دیدند و باید درباره مقدار مطالعه فکری شود.
وی ضمن بیان آماری از میزان مصرف اینترنت در ایران گفت: روی هر کدام از وسایل ارتباطی چندین برنامه(اعم از شبکه های اجتماعی) و بازی نصب شده است، عضو چندین کانال و گروه هستیم و اطلاعات را زیادی را دریافت می کنیم؛ عصر کنونی اصل ذهن پروار است؛ 22 میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و 9 میلیون نفر از اینترنت ADSL استفاده می کنند. اگر از زاویه درست به رسانه نگاه نکنیم، نمی دانیم که باید چکار کنیم.
پژوهشگر سواد رسانه ای با اشاره به رویکردهای مختلف با رسانه گفت: رویکردهای خوش بینانه، بد بینانه و واقع بینانه ای نسبت به رسانه وجود دارد، اما رویکرد اصلی که باید داشت، واقع بینانه است که فرصت ها و تهدید ها را با هم دید؛ سواد رسانه ای مهارتی است که بتوانیم پیام رسانه ای را آنالیز و تحلیل کرده و در نهایت پیام رسانه ای را تولید کنیم.
وی با بیان این که سواد رسانه علم نیست، بلکه مهارت است، گفت: سواد رسانه با تمرین به دست می آید و بایستی تکنیک های آن را فرا بگیریم؛ هدف آموزش سواد رسانه ای، پرورش مخاطب است که باید مخاطب را به مخاطب فعال تبدیل کند.
صابری اظهار داشت: نسخه واحدی برای سواد رسانه نداریم، بلکه اصول مشترک داریم و نمی توان برای افراد و خانواده های متفاوت نسخه واحد داد؛ رژیم مصرف رسانه یعنی این که بدانیم چه کسی، چه چیزی را، چه مقدار، چه زمان و در چه مکانی استفاده کنیم؟
وی گفت: مخاطب منفعل یعنی کسی که پرسشگر نیست و زوایای دید متفاوت را نمی بیند؛ بلکه تنها می بیند و عمل می کند و تک بُعدی است؛ 83 درصد اطلاعات از طریق دیدن، 11 درصد از راه شنیدن ، 5/3 درصد بوییدن و 1 درصد از طریق چشیدن دریافت می شود.
پژوهشگر سواد رسانه ای درباره رژیم مصرف رسانه تصریح کرد: سواد رسانه ای بر اساس رژیم مصرف رسانه، مخاطب منفعل را به مخاطب فعال تبدیل می کند، مخاطب فعال دارای ویژگی های گزینشگری، نفع گرایی و سودمندی، هدف مندی و انتخابی بودن، مشارکت و دیگری و مقاومت است.
وی ضمن بیان توصیه هایی درخصوص دسترسی فرزندان به فضای مجازی اظهار داشت: نمی گوییم که از رسانه استفاده نکنید، بلکه باید رژیم مصرف رعایت شود؛ آیا فرزندان نیاز به موبایل دارند یا موبایل می خواهند؟ خواستن و نیاز داشتن موبایل با هم متفاوت است؛ برای فرزندان تا 18 سالگی تلفن همراه نگیرید؛ یک گوشی برای خودتان بگیرید و به او بدهید و بگویید که به خاطر این که به مدرسه می روی، همراهت باشه تا باهات تماس بگیرم، یعنی این که نباید حس مالکیت نسبت به تلفن همراه به فرزند داد؛ همچنین سیم کارت موقت بگیرید و تا بدانید که چه مقدار مصرف دارد؛ به هیچ وقت اینترنت همراه برای فرزند نگیرید، بلکه اینترنت وای فای بهتر است، چرا که نباید حس نامحدودی به فرزند داد؛ در مسائل دینی حدیث و آیه زیاد داریم که توصیه هایی در این باره مطرح شده است؛ باید مسائل رسانه و مبانی عمیق دینی به هم پیوند بخورد.
پژوهشگر سواد رسانه ای با اشاره به میز رسانه در خانه هاگفت: میزی را تهیه کرده و در مکان طلایی خونه بگذارید یعنی جایی که در دید باشد(مثل اُپِن آشپزخانه، طاقچه و غیره)؛ مودم، لب تاپ، تبلت، فلش، هارد، سی دی وغیره جایشان روی میز است، نه داخل اتاق؛ این تجربه ده سال کار با کودک و نوجوان است؛ چرا والدین باید فلش را از بین لباس فرزند خود در داخل کشو پیدا کنند؟

گزارش تصویری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.