حجت الاسلام قادری

پیام های اخلاقی در خطبه فدکیه

تاریخ انتشار:
دراین فراز کوتاه نهم از خطبه فدکیه سه پیام اخلاقی حضرت فاطمه سلام الله علیها به مهاجر وانصار دارند...
خطبه فدکیه

متن خطبه: «واتَّقُوا حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ اَطيعُوا اللَّهَ فيما اَمَرَكُمْ بِهِ وَ نَهاكُمْ عَنْهُ، فَاِنَّهُ اِنَّما يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.
ترجمه متن خطبه: «پس آن‌گونه كه شايسته است از خدا بترسيد، و از دنيا نرويد جزء آن‌كه مسلمان باشيد، و خدا را در آنچه بدان امر كرده و از آن بازداشته اطاعت نمائيد، همانا كه فقط دانشمندان از خاك مى‏ترسند».

دراین فراز کوتاه نهم از خطبه فدکیه سه پیام اخلاقی حضرت  فاطمه سلام الله علیها به مهاجر وانصار دارند:
پیام اول: متقی شدن و متقی ماندن  مهاجر و انصار در این است نه تنها واجبات را انجام داده و محرمات را ترک کنند بلکه حق تقوا را که همان ترک مشتبهات است سرلوحه زندگی خود قرار دهند و در هر حال خدا را ناظر اعمال خود ببینند از همین رو در خطبه آمده است: «فاتقوالله حق تقاته».
پیام دوم: مسلمان ماندن و مسلمان مردن به داشتن سابقه و کارنامه درخشان نیست بلکه به اطاعت از حق تعالی و ترک محرمات و انجام واجبات است چرا که کمرنگ شدن این دو در زندگی هرچند سابقه درخشانی انسان داشته باشد ممکن است به کفر بی‌انجامد  و انسان مسلمان کافر از دنیا برود: « ولاتموتن الا وانتم مسلمون  واطیعوالله فیما امرکم به  ونهاکم عنه».
پیام سوم: کسب تقوا که همان انجام واجبات و ترک محرمات  و پرهیز از مشتبهات است امکان پذیر نیست مگر آن‌که شخص متقی از نظر معرفتی به مرتبه ای از خشیت رسیده باشد و خشیت که خوف و ترس در برابر عظمت و کبریایی خدا است نیز امکان پذیر نیست مگر آن‌که سطح معرفت و بینش متقی نسبت به ذات و صفات حضرت حق تعالی آن‌چنان بالا باشد  که خود را درمحضر خدا  ببیند طبیعی است کسی که خود را در محضر خدا می بیند معصیت نخواهد کرد از همین رو درخطبه آمده است: «انما بخشی الله فانه من عباده العلما، فاطر، آیه ۲۸».

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.