یادداشت تبلیغی؛

پرسش ها و پاسخ های عاشورایی| قسمت هشتم

تاریخ انتشار:
دهه اول محرم الحرام فرصت مناسب و ویژه ای است به تحلیل و تفسیر پرسش و پاسخ عاشورایی به پردازیم که بتواند به بخشی از نیازهای معنوی ،فکری، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی ما پاسخ دهد تا بتوانیم خروجی متناسب با ورودی و حضورمان در مجلس عزادار سید الشهداء داشته باشیم.

پایگاه اطلاع رسانی بلاغ| پرسش ها و پاسخ های عاشورایی، قسمت هشتم

8-((راز نفرین های مکرر امام علیه السلام در روز عاشورا)) 

یکی از پرسش های معرفتی قابل تامل و درنگ کشف راز نفرین های امام علیه السلام به هنگام رفتن علی اکبر به جانب‌ سپاه دشمن است، چراکه شهداء و اصحاب همه برای امام علیه السلام عزیز بودند، ولی یک تفاوت روشنی که به صورت برجسته خودش را نشان می دهد اين است: که امام علیه السلام به هنگام رفتن علی اکبر به میدان جنگ سه بار سپاه دشمن را شدیدا نفرین نمود، این نفرین های مکرر امام معصوم علیه السلام این پرسش برای ما به وجود می آورد که چه تفاوتی بین علی اکبر با شهدای دیگر وجود داشته است که تحمل شهادتش برای امام علیه السلام آنچنان سخت وغیر قابل تحمل بوده است که این همه َسپاه دشمن را نفرین نموده اند؟!،

با دقت و تامل درکلام امام علیه السلام و نیز مطالعه زندگی کوتاه حضرت علی اکبر می توان دلایل ذیل را از سر نفرین امام علیه السلام دانست و به این معرفت و شناخت رسید که حضرت علی اکبرعلیه السلام دربین شهدای کربلا ازمنزلت ویژه ای برخورداربود که نه تنها سیدالشهداء سپاه دشمن را مورد نفرین قرارداد، بلکه امام سجاد علیه السلام نیز به بنی اسد امر کرد که علی اکبر را پایین پای امام علیه السلام به خاک بسپارند تا زائرین تربت سید الشهداء علیه السلام همزمان تربت آن حضرت را نیز زیارت نمایند.

1-((علی اکبر تجلی آدم تا خاتم))

نخستین علت و راز نفرین امام علیه السلام به هنگام رفتن علی اکبر به میدان جنگ این بود که آن حضرت در مدت بیست وپنج سال ازعمرش این توفیق را یافت که محضر پنج امام را درک کند و برکمالاتش بیفزاید وبه مرتبه ای به رسد که ازنظر قدسی و ملکوتی تجلی کمالات همه انبیاء آزادم تاخاتم شود و به همین امام‌ علیه السّلام به هنگام رفتن حضرت علی اکبر به میدان این آیه (إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ)) راتلاوت نمود و پیام تلاوت آیه این بود که سپاه کوفه به جنگ با علی اکبر نیامدند بلکه به جنگ همه انبیاء آمدند و در حقیقت براو شمشیر نمی زنند بلکه برهمه انبیا ء شمشیر می زنند و از همین رو سپاه دشمن را مورد نفرین قرارداد و فرمود: ((اللهمَّ‏ امنعْهُمْ بركاتِ الأرضِ، وفرِّقهُمْ تفريقاً، ومزِّقْهُم تمزيقاً، واجعلْهُم طرائقَ قِدَداً ولا تُرْضِ الوُلاةَ عنهم أَبَداً، فإنَّهم دَعَوْنا ليَنْصُرونا، فعدَوْا علينا يُقاتِلُونَنَا:نفس المهموم، ص 191)).

2-((علی اکبرعلیه تکرار وجود پیامبر)) 

دومین علت و راز این که امام علیه السلام  سپاه دشمن را مورد نفرین قرارداده است این بود که علی اکبر هم ازنظر فیزیکی وجسمانی وهم ازنظر کمالات دربین بنی هاشم شبیه ترین فرد به رسوالله  (ص) بوده است، به عبارت دیگر همانگونه که امام علی علیه السلام نفس پیامبر بود که در آیه مباهله آمده است (انفسکم وانفسنا) و حسنین علیهما السلام نیز از نظر کمالات شبیه ترین فرد به رسول الله (ص) بودند ولی  حضرت علی اکبرهم از دو جهت شبیه به پیامبر بود که امام‌ علیه‌السلام هنگام رفتن به میدان فرمود (( اللهَّم اشهَد عَلی هولاءِ القَوم، قد بَرَز إلیهم غلامٌ أشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و مَنطقاً بِرسولک و کُنّا إذا اشتقنا إلی نَبیِّک نَظَرنا إلیه:خدایا گواه باش جوانی را به جنگ این قوم فرستادم که ازنظر خلقت و جمال و خلق‌وخوی و از جهت منطق و سخن گفتن، شبیه‌ ترین مردم به پیغمبر تو بود و ما هر وقت که مشتاق دیدار پیامبر می‌شدیم به ‌صورت او نظر می‌کردیم)) وچون حضرت علی اکبر چنین قرابت و نسبتی با رسول‌الله( ص) داشت، امام حسین علیه السلام جنگ با او را جنگ با رسو ل الله(ص) می دانست ازهمین رو سپاه دشمن را مورد نفرین قرار داد.

3-((علی اکبر بسط دهنده نسل پیامبر)) 

علت سوم که امام سپاه دشمن را مورد نفرین قرار داد این بود اگر آن حضرت به شهادت نمی رسید ازاین شخصیت با چنین کمالات قدسی نسل بزرگی از پیامبر ادامه پیدا می کرد و به جا می ماند، جنگ با آن حضرت درحقیقت قطع کردن و از بین بردن نسل بزرگی از پیامبر بوده است ازهمین رو امام‌  خطاب به عمر سعد اینگونه برای بار دوم نفرین کردند: ((مالک؟ قطعَ اللهُ رَحِمَک و لا بَارَک اللهُ فی أمرِک وسَلَّط عَلیک مَن یُذبِحُک بعدی کما قطعت رحمی)).

4-((علی اکبرفدایی جدش امام علی علیه السلام )) 

علت سوم نفرین امام علیه السلام نسبت به سپاه دشمن ازآن جهت بود، اموی مسلک ها وعثمانی مذهب ها سال ها درانتظار انتقام گرفتن خون عثمان عفان ازخاندان علوی بودند، علی اکبر نه تنها اولین فرد از بنی هاشم بود، بلکه همنام جدش علی علیه السلام بود که در برابر این سپاه قرار گرفت، با این شهید بنی هاشم به دلیل انتقام‌جویی ازامام علی علیه السلام معامله ای کردند که با هیچ یک ازشهدای کربلا نکردند وقتی چشم  امام (ع)  به بدن مثله شده علی اکبر افتاد این چنین سپاه دشمن را نفرین کرد: قتل الله قوما قتلوك يا بني ما اجراهم علي الله و علي انتهاك حرمة رسول الله.(همان).

تهیه و تنظیم؛ حجت الاسلام و المسلمین سیّد محمدتقی قادری

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.