حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی:

مخاطب شناسی رکن اصلی منبر داری

تاریخ انتشار:
واعظ و خطیب برجسته حوزه علمیه به مخاطب شناسی را رکن اصلی در منبرداری دانست و گفت: مبلغ باید در منبر مناسب با نیاز مخاطب سخن بگوید.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار بلاغ، حجت الاسلام ناصر رفیعی، سخنران برجسته حوزه علمیه، امشب در چهارمین جلسه دوره آموزشی انتقال تجارب تبلغی که در سالن همایش مدرسه علمیه فیضیه و با حضور پرشور طلاب برگزار شد به تبیین هنر منبرداری در تبلیغ پرداخت.

در این مجلس که در شب تولد امام حسن عسگری(ع) برگزار حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی با تبریک این میلاد به عناصر مهم منبرداری اشاره کرد و گفت: مخاطب شناسی یکی از عناصر مهم منبر داری است که یک مبلغ باید آن را سر لوحه تبلیغ خود بداند.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت الله سیستانی اشاره کرد و گفت: که منبر باید متن محور باشد.
حجت الاسلام رفیعی در تشریح عناصر مهم منبر داری ، گفت: چهار عنصر برای منبر داری که شامل؛ مخاطب شناسی، موضوع شناسی، محتوای منبر و القای محتوا است.

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر توجه به نیاز مخاطب اظهار کرد: مبلغ در منبر باید مناسب با نیاز مخاطب سخن بگویید.

وی به تقسیم مخاطبان در عموم جامعه افزود: مخاطب ‏ها به چند دسته تقسیم می‏ شوند که عبارتند از: مخاطب تشنه، بی تفاوت،نوطلب، داوطلب، مجبور، بدبین و خوشبین داریم.

واعظ و خطیب برجسته حوزه علمیه شناخت مؤلفه‏ ها مخاطب شناسی را مهم دانست و ادامه داد: مخاطب را نباید لوس کرد یعنی اینکه بدست آوردن بهشت را نباید زیاد ساده برای مخاطب تبیین کرد و نه خیلی سخت و در خوف و رجا مخاطب خود را قرار دهیم.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.